"Şi înainte de a se fi scurs şase ani o operă grandioasă va sta mărturie voinţei noastre, a hărniciei noastre, a capacităţilor şi determinării noastre". Septembrie 1933. Într-un film de propagandă, Adolf Hitler vorbea despre viitoarele autostrăzi ale Reich-ului. Doi ani mai târziu era inaugurat cu mare fast primul tronson de autostradă pe ruta Frankfurt-Darmstadt. De atunci, Hitler a fost considerat nu numai "creatorul" autostrăzilor din Germania, ci şi liderul care ar fi reuşit să combată şomajul masiv de la începutul anilor ´30.

Or, după cum explică Wolfgang Benz, istoric şi director al Centrului berlinez pentru Studiul Antisemismului, acest mit  "este complet fals. Hitler n-a trebuit să descopere nimic, ci numai să scoată nişte planuri dintr-un sertar. Dar i-a plăcut postura de inventator şi lumea l-a crezut. Nu construirea autostrăzilor a dus la scăderea numărului de şomeri, ci industria de armament."     

HAFRABA (Societatea pentru proiectarea autostrăzii Hamburg-Frankfurt- Basel) a existat cu mult înainte de a veni Hitler la putere. Proiectul pentru construirea unei reţele de autostrăzi a fost pus la punct în anii ´20.

În ceea ce priveşte şomajul, cifrele vorbesc de la sine: în 1934, cei 50.000 de muncitori care lucrau la autostradă erau cei mai prost plătiţi angajaţi din Germania. Numărul şomerilor, de 6 milioane la începutul anilor ´30, s-a redus la 2,5 milioane şi a continuat să scadă. Pregătirile de război erau în toi. În 1930 cheltuielile cu înarmarea reprezentau 5% din bugetul de stat. În 1937 erau de nenumărate ori mai mari.

"Hilter şi oamenii lui au investit banii poporului în armament, în speranţa că investiţia va fi recuperată prin câştigarea războiului. Astfel, povara datoriilor a căzut pe umerii copiilor şi nepoţilor", adaugă Wolfgang Benz.

Mai multe, pe Deutsche Welle