Cresterea vanzarilor reflecta un nivel superior al puterii de cumparare a consumatorilor, dar si un interes sporit al acestora in achizitionarea produselor specializate de intretinere a casei, care fac munca in gospodarie mai usoara si mai placuta.
Potrivit MEMRB RTS, piata produselor pentru ingrijirea mobilei consta in principal in lotiuni, spray-uri, ceara, lichid la sticla (97,4%) si mai putin in articole auxiliare, gen carpe de praf si pamatufuri. Acest ultim subsegment a inceput sa prinda contur abia in anul 2003, ramanand insa la un nivel scazut, de sub 3%, la finele anului trecut.
Lider absolut al pietei totale este Johnson Wax, insa oferta din comert provine de la aproximativ 25 de producatori, cei mai importanti fiind Caola, Interstar Chim, Eurostar, Statestrong, Jalutex, Dramer, Yplon si Tonic. Cei noua producatori enumerati detin, cumulat, 82% din volumul vanzarilor.
Cele mai vandute branduri la categoria lotiuni/ spray-uri sunt: Pronto, Komfort, Wipe, Benfatto, Flower, Lux si Brait care, in anul 2005, detineau cumulat 77,9% din piata, ca volum si 89,3%, ca valoare. In ceea ce priveste produsele lichide ambalate in sticle, cei mai importanti producatori sunt Jalutex, Mechim, Sano Bruno’S, Tonic si Solvoplant, cu o cota cumulata de 56,3%, in cadrul subsegmentului, ca numar de unitati vandute.
La categoria carpe de praf/ pamatufuri, cei mai reprezentativi ofertanti sunt Johnson Wax (cu brandul Pronto), Sano Bruno’S (Sano), Industrias Marca (Alex Clean&Polishing) si Vileda (Vileda).
Piata este dominata de importuri
Piata locala a produselor de intretinere a mobilei, parchetului si obiectelor din lemn este in continua dezvoltare, spre deosebire de pietele europene, ajunse la maturitate. Consumatorii romani devin insa din ce in ce mai atenti la beneficiile pe care le prezinta produsele specializate.
“Decizia de cumparare este influentata de marca si calitate”, afirma Veronica Mircea, marketing manager la Johnson Wax.
“In totalul vanzarilor, predomina importurile. Numai Pronto detine 70% din piata, ca valoare, alaturi de aceasta marca regasindu-se si altele, realizate tot in afara tarii. Piata este foarte competitiva, datorita, printre altele, produselor marca proprie a magazinelor, care sunt mult mai ieftine. Marca magazinului este un fel de garantie a calitatii pentru consumator”, adauga Veronica Mircea.
In prezent, Johnson Wax ofera o gama larga de produse pentru intretinerea mobilei, toate sub marca Pronto: Classic Spray (pentru mobilierul din lemn), Classic Antipraf (pentru lemn, plastic, sticla, metal), Pronto Extra cu ceara de albine, servetele Antipraf, Crema Lemn Viu si produsul nou lansat, Pronto Pamatuf.
Amintim faptul ca Pronto (sau Pledge) este o marca internationala, comercializata in peste 100 de tari. Face parte din portofoliul Johnson Wax, companie fondata in urma cu 120 de ani, in SUA, ca o afacere de familie, si care producea la acea vreme ceara de lustruit parchetul Johnson.
Interstar Chim comercializeaza sub marca Chirton doua produse pentru curatarea si ingrijirea mobilei, ambele sub forma de spray: Chirton Classic, din ianuarie 2006 si Chirton Lemon, din martie 2006. Produsele sunt recomandate nu doar pentru intretinerea suprafetelor din lemn, ci si a celor ceramice, emailate, din crom, inox sau plastic.
“Pentru un produs din aceasta categorie, este important nu numai cat de bine curata o suprafata, ci si modul in care ramane aceasta in urma curatarii, in sensul ca nu trebuie sa fie nici unsuroasa, nici mata. Efectul antistatic pe care il confera un produs si pretul acestuia sunt, de asemenea, factori importanti care influenteaza decizia de cumparare”, este de parere Marcela Andrei, brand manager la Interstar Chim.
Metodele clasice de rezolvare a problemelor domestice legate de curatenie sunt de mult timp depasite in Occident. In mare parte, si in Romania. Sustinerea prin reclama si promotii a produselor specializate a facut posibila, si la noi, conturarea unei categorii de consumatori informati, cu venituri peste medie, fideli acelor marci care ofera rapid rezultatele spectaculoase promise pe ambalaj. Cu atat mai mult cu cat, si in Romania, creste numarul persoanelor care considera timpul destinat activitatilor casnice o resursa valoroasa, ce trebuie gestionata cat mai eficient.
Evolutia importurilor
Produse destinate intretinerii mobilei si a altor obiecte din lemn
Anul | Tone | Mii euro |
2000 | 821,2 | 1.114,0 |
2001 | 841,0 | 1.458,4 |
2002 | 941,0 | 1.665,8 |
2003 | 952,0 | 1.702,7 |
2004 | 1.378,0 | 2.237,0 |
2005 | 2.454,0 |
2.949,0 |
date provizorii |
Sursa: Institutul National de Statistica