Imaginea primelor imperii IT din Romania a inceput sa se contureze. Firme care, in urma cu cativa ani, vindeau cateva computere pe luna, detin acum parti importante din piata autohtona. Cifrele lor de afaceri sunt acum de ordinul zecilor de milioane de dolari si se bat, de la egal la egal, cu marile companii multinationale din domeniu. Toata aceasta dezvoltare a venit in momentul in care Romania se afla in plina recesiune economica, iar puterea de cumparare a populatiei scade de la o luna la alta. Vanzarile de PC-uri au evoluat constant, de la un an la altul. in 1997, in Romania se vindeau aproximativ 60 de mii de sisteme, iar piata era evaluata la aproximativ 80 milioane dolari. Un an mai tarziu, s-au vandut aproape 75 de mii de calculatoare, piata crescand la aproape 93 de milioane dolari.
insa aceasta evolutie nu a fost de bun augur pentru toata lumea. Companiile cu un management flexibil, care au mirosit spre ce segment de piata trebuie sa isi indrepte afacerile, si-au consolidat pozitia. Strategia lor a fost clara si simpla: s-au zbatut sa devina distribuitori zonali ai unei companii de renume din domeniu. O data rezolvata aceasta problema, nu le mai ramanea decat sa construiasca o infrastructura de distributie, cu o acoperire cat mai mare. in acest moment, majoritatea firmelor mari de IT nu au decat o mana de angajati, dar au contracte cu o armata de firme ce se ocupa cu vanzarea zonala.
Aceasta strategie insa nu era de ajuns. Concurenta pe piata devenise acerba. Lupta de pe piata internationala se transferase pe piata autohtona, un cumparator putand sa aleaga acum dintr-o varietate de componente produse de firme de renume. Astfel, distribuitorii si-au dat seama ca numele marilor producatori nu vindeau de la sine produsul. Conta mult pretul si modul in care erau promovate produsele. Companiile care nu au tinut seama de acesti factori au murit repede. Astfel, firme de referinta, care in urma cu cativa ani zburdau prin sondajele de piata, acum nici nu mai conteaza.
1997 a fost un an de referinta pentru orice companie, pentru ca atunci piata s-a decantat. Anul precedent fusese excelent pentru afacerile din domeniul IT si toata lumea previziona ca acelasi lucru se va intampla si in anul care urma. Astfel, multi si-au facut calcule si au contractat credite bancare pentru a sustine importuri consistente de componente de pe pietele Asiei de Sud-Est. Aceasta a fost una dintre cele mai gresite miscari, pentru ca, imediat dupa alegerile din 1996, dobanzile bancare si cursul leu-dolar au explodat. Pe de alta parte, piata a crescut, dar nu atat cat se previziona.
Companiile care au reusit sa treaca acest hop sunt acum in frunte. Functioneaza in sedii impozante si se gandesc deja cum sa isi extinda afacerile. Unele dintre ele isi pun chiar problema ca, in viitor, sa achizitioneze firme mai mici si asta numai pentru a mai castiga bucati de piata. Altele nu isi mai gandesc afacerile doar intre granitele Romaniei, ci la nivel european. Firme romanesti de IT participa cu regularitate la licitatiile organizate de mari companii europene si isi promoveaza produsele pe pietele UE.     

Omnilogic a crescut in plina recesiune economica
in 1992 avea un apartament cu doua camere si un Oltcit. Acum, are o casa in zona rezidentiala a cartierului Baneasa si un Range Rover. insa, Gabriel Marin nu ar fi avut nimic din aceste lucruri daca imediat dupa 1990 nu ar fi inceput afacerile in domeniul IT.

Terminase Facultatea de Cibernetica si lucrase vreme de cinci ani la Romcontrol Data. Deci, se poate spune ca avea experienta in domeniu. In 1990 a intrat pe piata romaneasca de IT, cand, impreuna cu un prieten, a infiintat firma SCOP. A activat aici pana in 1992, cand au aparut disensiunile. A hotarat sa se retraga din firma, dar nu a lasat afacerile deoparte si, la finele aceluiasi an, impreuna cu alte doua persoane, a infiintat o alta firma, Omnilogic. „Am investit toti banii mei, adica 20 de mii de dolari. De data aceasta insa, structura era stabila si obiectivele firmei erau cat se poate de clare: o cota de piata cat mai buna si sa ne dezvoltam intr-o asemenea masura, incat sa putem lupta oricand cu o companie multinationala”, ne-a declarat Gabriel Marin.
in primul an, se previzionasera incasari de 1,2 milioane dolari, insa aceste asteptari au fost cu mult depasite, cifra de afaceri fiind de 7 milioane de dolari. Era cat se poate de clar ca afacerea mergea. Vreme de sapte ani, incasarile au crescut constant. in tot acest timp, Omnilogic a devenit partener cu nume mari de companii multinationale precum IBM, Compaq, Nortel, Cisco sau Microsoft. „Pentru noi, cei mai buni ani au urmat dupa 1996. Pana atunci, toata lumea din piata IT a dus-o bine, insa din 1997, multi au luat-o in jos. Astfel, in 1997, noi am avut o crestere de 40% fata de anul precedent. Anul urmator s-a intamplat acelasi lucru. Anul acesta, cresterea fata de ’98 a fost de numai 28%”, a continuat Gabriel Marin. 1997 a fost un an de foc, saltul dolarului si al dobanzilor bancare ingropand multe companii din domeniu. Conducerea companiei a previzionat acest lucru si a lichidat toate datoriile catre banci.
Compania a iesit
si pe pietele externe
In 1999, Omnilogic a ajuns sa aiba un capital social de 550.000 dolari si venituri de peste 25 milioane dolari. La inceput, compania se ocupa mai mult de hardware si de distributia de componente. „Ne-am concentrat mai mult pe comertul cu hard disk-uri si cu placi de retea. Nu ne-am preocupat de procesoare si de memorii, pentru ca aici piata este foarte volatila”, ne-a declarat Marin. insa, firma s-a orientat si spre networking si comunicatii. Daca in 1998, acest sector reprezenta 2-3% din cifra de afaceri a firmei, in 1999, acest procent s-a ridicat la 30%. „Acum nu exista provider in Romania care sa nu lucreze cu noi. Politica firmei a fost cat se poate de agresiva, iar acest lucru reiese cel mai bine din urmatorul fapt: de cate ori ne-am concentrat pe o anumita zona de piata, in mai putin de un an, am cucerit 60-70% din aceasta”, afirma managerul firmei.
Acum compania gandeste afaceri pe picior mare. De curand, a semnat un contract cu Cisco, prin care devine unic distribuitor al produselor acestei firme, in Ucraina, Moldova si Bulgaria. Mai mult, anul viitor doreste sa achizitioneze cateva companii mai mici care activeaza pe piata romaneasca. Gabriel Marin ia in calcul si o capitalizare a companiei, in viitor. Cu toate ca, in Statele Unite, astfel de firme fac ravagii pe bursa de valori, Omnilogic nu prevede ca se va capitaliza prin intermediul pietei de capital, dupa o eventuala cotare. „Este mult mai bine ca acest lucru sa se realizeze prin intermediul unui fond de investitii”, a incheiat Gabriel Marin.     

Antivirusii romanesti bantuie prin strainatate
Pornita la drum in 1992, firma GeCAD a avut parte de o istorie ce aminteste de „visul american”. in 1992, patronul firmei primeste o repartitie de locuinta, pe care ulterior o vinde si cu banii obtinuti cumpara un calculator, cu care da drumul la treaba. Restul este munca si inspiratie.

Axata la inceput pe partea de hardware, firma se reprofileaza pe dezvoltarea de soft antivirus, cea mai importanta achizitie in acest sens fiind Costin Raiu, omul care a pus pe picioare si a dezvoltat RAV (Romanian Antivirus), un produs din ce in ce mai respectat atat in tara, cat mai ales in strainatate. Produsul care a propulsat firma este, in acest moment, unul matur, capabil sa faca fata tuturor exigentelor impuse de standardele internationale.
Secretul succesului firmei este, dupa spusele domnului Lucian Cumpata, director executiv, „o mare incredere in oameni”, referindu-se bineinteles la echipa GeCAD. Se pare ca aceasta incredere cu care sunt creditati cei ce lucreaza acolo da roade, de vreme ce se estimeaza ca 56% din calculatoarele cumparate de „piata alba” sunt dotate cu RAV, iar volumul cumulat de vanzari pe anul 1998 a atins suma de 2,5 milioane dolari. Trecand de permanenta provocare pe care virusii o propun pentru dezvoltarea antidotilor, GeCAD a pasit pe piata internationala, avand curajul sa-si afiseze produsele la centre de testare recunoscute pentru duritatea lor, trecand prin furcile caudine ale celor de la Virus Bulletin, unde a primit calificativul VB 100% (a detectat toti virusii cu care a fost testat), in lunile septembrie si noiembrie ale acestui an. RAV a ajuns deja la versiunea 7, urmand ca in decurs de aproximativ cinci luni sa treaca la versiunea 8. Patrunderea pe piata internationala este hopul cel mai greu pe care o firma trebuie sa-l treaca. O data trecut pragul, si mai greu este sa te mentii in top, avand in vedere calibrul firmelor care se afla in acest moment pe piata. „Este nevoie de istorie”, declara Lucian Cumpata, referindu-se la faptul ca orice oportunitate oferita firmei se transforma in carte de vizita, dand exemplu invitatia firmei Volkswagen de a participa la un pitch pentru utilarea cu produse antivirus a computerelor companiei care, chiar daca nu s-a concretizat, reprezinta o onoare si o recunoastere a calitatii produselor GeCAD. r
Zeci de mii de oameni au devenit utilizatori de RAVr
Pe langa faptul ca exporta direct in Germania, Italia si Franta, GeCAD inchiriaza engine-ul dezvoltat de el altor firme care, pe baza acestuia, lanseaza produse pe piata, exemplu fiind AntiVirus Polizei, pe a carui cutie scrie Powered by RAV 7 Engine.r
Secialistii GeCAD participa la o cursa contracronometru impotriva virusilor, obtinand de multe ori rezultate notabile: primii care au scris un antidot pentru primul virus de Power Point, dar si pentru primul virus de Java.r
GeCAD este firma care, acum un an si jumatate, a inceput vanzarea de software prin intermediul Internetului, aici, in Romania, punand astfel umarul la crearea unei infrastructuri, pentru ca derularea mai rapida si mai eficienta a unor astfel de tranzactii sa se faca si pe la noi.r
Cei 47.000 de utilizatori de RAV actuali ne pun in fata unei firme care este o prezenta puternica pe piata romaneasca de soft, firma ce poate trage dupa sine si alesi intreprinzatori. tr