Industrii precum cea de outsourcing şi offshoring, de care aparţine noul val de chiriaşi care ocupă o mare parte din clădirile de birouri, sunt atât de imprevizibile, încât proprietarii de imobile nu mai reuşesc să încheie contracte de închiriere pe 7-10 ani, cum fac cu marile corporaţii, spune aceasta.

„Efortul de comunicare cu chiriaşii a crescut. Proprietarii au ieşit din carapacea lor şi sună clienţii, merg o dată pe lună la cafea cu ei şi încearcă să le preîntâmpine problemele. Au înţeles această nevoie de a crea o comunitate“, a declarat Ilinca Păun în cadrul unui seminar despre digitalizarea sectorului imobiliar comercial.

Ea recunoaşte faptul că brokerii imobiliari au fost mulţi ani asemenea taximetriştilor, plimbându-şi clienţii să vadă proiectele disponibile la închiriat. „Vremea aroganţei şi a tunurilor imobiliare a trecut, iar acum procesul de decizie al clienţilor este tot mai complicat. Brokerajul s-a transformat în consultanţă de afaceri“, adaugă directorul Colliers.

Potrivit acesteia, nevoia de spaţiu fizic va cunoaşte pe termen mediu o tranformare substanţială şi se va adapta unor noi modele de afaceri.

„În Europa de Vest, modelul corporatist e învechit şi emerge modelul de freelancer. Există un mare val de tineri care nu mai cred în marile corporaţii şi vor să îşi facă o afacere proprie. În aceste condiţii nu mai ai nevoie de un spaţiu fizic. Putem previziona că peste zece ani, clădirile nu vor mai fi ocupate doar de o companie, ci vor fi închiriate cu ora şi va fi nevoie de foarte multă flexibilitate şi un nou mod de vânzare a clădirilor. Afacerile proprietarilor se vor complica, pentru că vor avea de-a face cu imprevizibilul şi vor fi foarte greu de finanţat“, subliniază Păun.

Ea dă ca exemplu proiectul unei facultăţi de antreprenoriat dezvoltat în Amsterdam, care la anul va începe cursurile şi în România, care îşi are sediul într-o clădire gândită ca un ecosistem de afaceri.   

„Chiriaşul principal al clădirii este divizia de cercetare şi dezvoltare a IBM, căreia i s-a oferit o chirie foarte mică. Etajele intermediare au fost închiriate startup-urilor care au o relaţie de afaceri cu IBM, un fel de etaje satelit în jurul corporaţiei. Deasupra lor sunt compaii de servicii care lucrează cu aceste startup-uri: firme de IT care fac aplicaţii, servicii de recrutare şi juridice. La etajele superioare există produse de tip rezidenţial care se închiriază afaceriştilor care lucrează cu aceste firme. La ultimul nivel este un club, iar la parter o sală de sport. Liftul te duce la o recepţie în mijlocul clădirii al cărei concept este acela de spaţiu de relaxare“, menţionează Ilinca Păun.


Te-ar putea interesa și: