Producătorii mizează, în sezonul rece, pe creşterea consumului de bere cu un grad ridicat de alcool. Berile strong sunt pariul pus în joc, în această iarnă, de companiile de profil pentru creşterea veniturilor. Pe masa consumatorului se aglomerează sortimente de bere blondă şi brună.

Când aţi savurat ultima oară o bere strong? Dar o bere blondă, cu un grad de alcool mediu? Studiile de piaţă arată că românii nu sunt mari consumatori de bere strong, definită printr-un grad de alcool mai mare decât media berilor blonde obişnuite – peste 6%. Cu toate acestea, pe piaţa românească acest sortiment de bere există. Competiţia „blondelor“ se poartă între Stejar şi Tuborg Strong; lor li se alătură, în perioada iernii, şi produse sezoniere, precum Ciuc Winter.

Consumatorul român percepe drept bere strong şi sortimentul dark şi brown (berea neagră), produse care conţin mai mult alcool decât berea blondă. „Potrivit datelor furnizate de către firma de cercetare MEMRB, în perioada septembrie 2006-septembrie 2007, berile cu un conţinut ridicat de alcool au reprezentat 2,5% din totalul pieţii, în creştere faţă de perioada anterioară“, spune Sandina Olteanu, brand manager pentru Stejar, brand aflat în portofoliul Ursus Breweries. Chiar dacă procentulaj pare mic, companii precum URBB (United Romanian Breweries Bereprod), Ursus Breweries sau Heineken România au decis să investească în berile strong. „Este o nişă relevantă, spune Olteanu, mai ales că permite margini de profit mai mari decât berea economy sau mainstream, în special datorită preţului mai mare la care se poate comercializa acest gen de produse.“

Comparativ cu alte ţări mari consumatoare de bere – Germania, Cehia sau Polonia – românii sunt destul de conservatori şi preferă berea blondă. Cătălin Ignat, vice-preşedinte de marketing la URBB, susţine că, prin prisma comportamentului de consum, berile care au un conţinut ridicat de alcool, aşa cum este Tuborg Strong, vor rămâne la un nivel de nişă. În 2006, Tuborg Strong a avut o pondere de 3% din volumul total al producţiei URBB, în condiţiile în care berea cu conţinut ridicat de alcool nu depăşeşte 1% din piaţă.

Pentru a-şi convinge publicul, eforturile de marketing ale berarilor sunt pe măsură. Recent, Ursus Breweries a schimbat agenţia de publicitate responsabilă de promovarea Stejar şi a mizat pe ideile creative ale agenţiei Next Advertising. Surse din piaţă susţin că această schimbare are ca scop repoziţionarea brandului din zona de nişă spre main stream, unde se găsesc beri precum Bergenbier.

Creşte setea

AVANS DE PESTE 30% ÎN VOLUM ŞI VALOARE

Românii au cumpărat, în prima jumătate a acestui an, circa 332 de milioane de litri de bere, cu 31,6% mai mult decât în perioada similară a anului 2006. În valoare, vânzările de bere pentru aceeaşi perioadă reprezintă aproximativ 955 de milioane de lei, în creştere cu 35,8% faţă de anul trecut. Este de aşteptat ca, pe ansamblul acestui an, valoarea vânzărilor să depăşească rezultatul din 2006 (1,78 miliarde lei).

"BLONDELE" ÎN TOPUL PREFERINŢELOR

Piaţa locală este împărţită între cinci mari jucători, Heineken România, Interbrew, SAB Miller, European Drinks şi URBB, care cumulează 88% din totalul vânzărilor de bere. Mărcile de bere blondă (light) reprezintă 98,1% din totalul valoric al vânzărilor în perioada ianuarie-mai 2007, fiind preferatele românilor şi, totodată, cel mai promovat produs din această categorie. Brandurile de bere brună se dezvoltă mai timid, sortimentele dark (0,7%) şi brown (1%) având cote scăzute în totalul pieţei.

Sursa: AC Nielsen.
Notă: Monitorizarea nu include datele de vânzări din HORECA