Guvernul Bolojan: Primele decizii majore – domeniile pentru ordonanțe simple și structura de conducere

La doar câteva ore după învestire, noul Executiv condus de Ilie Bolojan s-a reunit luni seară, la Palatul Victoria, în prima ședință oficială de guvern. Reuniunea a fost marcată de adoptarea a două acte normative esențiale pentru funcționarea cabinetului pe perioada vacanței parlamentare: un proiect de lege privind domeniile în care Guvernul va putea emite ordonanțe simple și o ordonanță de urgență ce transpune în legislația administrativă noua structură de conducere executivă.

Mandat pentru ordonanțe simple în vacanța parlamentară

În centrul deciziilor luate s-a aflat aprobarea proiectului de lege prin care se stabilesc domeniile în care Executivul va putea emite ordonanţe simple pe perioada vacanței parlamentare, adică între intrarea în vigoare a legii și reluarea activității Parlamentului în cea de-a doua sesiune ordinară a anului 2025.

Potrivit anunțului oficial, guvernul va avea drept de reglementare în sectoare-cheie precum:

  • finanțe și economie,
  • dezvoltare, lucrări publice și administrație,
  • agricultură,
  • muncă și solidaritate socială,
  • digitalizare,
  • sănătate,
  • transporturi și infrastructură,
  • mediu,
  • afaceri externe, activități consulare și investiții străine,
  • investiții și proiecte europene,
  • cultură,
  • precum și în ceea ce privește „prorogarea sau modificarea unor termene prevăzute în acte normative cu putere de lege”.
Ilie Bolojan
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Executivul a transmis proiectul Parlamentului, solicitând dezbaterea și aprobarea sa în procedură de urgență, un semnal al intenției de a menține continuitatea decizională în lunile de vară.

Noua structură de conducere: cinci vicepremieri, trei fără portofoliu

Tot în cadrul ședinței de luni, guvernul a adoptat și o ordonanță de urgență privind „stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale”, care confirmă oficial structura conducerii stabilită prin votul de încredere acordat de Parlament.

Potrivit comunicatului oficial:

„Astfel, la nivelul Guvernului își vor desfășura activitatea cinci viceprim-miniștri, dintre care doi viceprim-miniștri cu portofoliu și trei viceprim-miniștri fără portofoliu. Atribuțiile viceprim-miniștrilor fără portofoliu se stabilesc prin decizie a prim-ministrului. De asemenea, potrivit actului normativ, un viceprim-ministru fără portofoliu coordonează instituțiile publice și structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, un viceprim-ministru fără portofoliu coordonează reforma statului și procesul de eficientizare a activității instituțiilor publice, și, totodată, viceprim-miniștrii fără portofoliu avizează proiectele de acte normative care au impact bugetar, conform deciziei prim-ministrului”, au transmis reprezentanții Guvernului.

Adoptarea rapidă a acestor măsuri reflectă dorința Executivului condus de Ilie Bolojan de a începe mandatul cu instrumentele legale pregătite pentru a asigura continuitate și coerență administrativă, în ciuda vacanței parlamentare care se apropie.

Totodată, prin configurarea unui nucleu decizional format din cinci vicepremieri, dintre care trei fără portofoliu, guvernul pare să mizeze pe o distribuție mai flexibilă a responsabilităților strategice și pe consolidarea coordonării interinstituționale în perioada de tranziție administrativă.