Liberalizarea totala a operatiunilor de cont curent, conditie impusa de necesitatea alinierii la articolul VIII din Statutul Fondului Monetar International, a fost ca o mana cereasca pentru cei care vizau pastrarea veniturilor lor i conturi bancare deschise i strainatate. Strecurindu-se cu abilitate printre prevederile legilor si ale regulamentului valutar al Bancii Nationale a Rominiei si speculind, i acelasi timp, lipsa unui control riguros din partea autoritatilor statului, ei si-au putut pastra averile departe de privirile indiscrete ale conationalilor lor sau au fructificat portite pentru realizarea investitiilor cu randamente superioare potentialului pietei rominesti. insa, nu lipsa controlului a icurajat aceasta practica, ci isesi prevederile legale, poate mult prea laxe pentru o tara i care fluctuatiile rezervei valutare a Rominiei produc frisoane autoritatilor romine. Anul trecut, de exemplu, din informatiile pe care le detinem, din 600 milioane de dolari platiti i avans pentru importuri s-au itors i tara doar o suta de milioane de dolari. O factura proforma era suficienta pentru a justifica iesirea banilor din tara cu intentia sigura de a nu mai fi repatriati (i cazul nerealizarii importurilor) sau regasiti i importuri de bunuri sau servicii.
Pe de alta parte, regimul instituit de Regulamentul valutar al Bancii Nationale a Rominiei a fost mult prea igaduitor cu persoanele care au avut posibilitatea sa-si deschida conturi bancare i strainatate fara aprobarea bancii centrale. O bursa, un serviciu temporar erau suficiente pentru a-ti permite, legal, sa-ti pastrezi economiile i strainatate, sa iesi, deci, din evidentele BNR si de sub incidenta controlului bancii centrale asupra evolutiei soldului contului respectiv. O data pasul acesta facut, erai absolvit de orice obligatie de a-ti repatria banii, dupa itoarcerea i Rominia. Asa s-a instaurat, legal, un tratament diferentiat itre cei care au beneficiat de o iesire din tara, i conditiile prezentate mai sus, si cei care ar fi dorit sa-si deschida un cont i strainatate, dar fara sa fi avut oportunitatile celor din prima categorie. Reprezentantii BNR au fost itotdeauna constienti de acest avantaj, iar intentia de a aduce la un numitor comun obligatiile tuturor rezidentilor romini a fost exprimata chiar de anul trecut. Modificarile au survenit isa recent si, potrivit declaratiei sefului biroului de presa al Guvernului, Cristian Schink, i aceasta saptamina ele vor fi publicate i Monitorul Oficial. Initiativa apartine Ministerului Finantelor si ea va lua forma unei Ordonante de Urgenta aprobata de Guvern pentru modificarea Ordonantei nr. 18/1994 privind masuri pentru itarirea disciplinei financiare a agentilor economici.
Noi prevederi, pentru importatori
Actul normativ vizeaza noi reglementari pentru agentii economici care realizeaza operatiuni cu strainatatea, unele restrictive, altele mai laxe, si cuprinde, i acelasi timp, prevederi referitoare la conturile deschise i strainatate de persoanele fizice romine. Vor ramine i vigoare exceptiile prevazute i Regulamentul valutar din 1997, cu diferenta ca rezidentii – persoane fizice, dupa icheierea perioadei de sedere i strainatate, vor avea obligatia sa-si ichida conturile si sa-si transfere soldurile i banci autorizate sa functioneze i Rominia. Termenul prevazut pentru repatriere este de 90 de zile. Aceeasi perioada este prevazuta si pentru rezidentii care au conturi valutare deschise i strainatate fara respectarea prevederilor legale (fara autorizatia BNR). Este un act de clementa din partea autoritatilor, pentru icurajarea repatrierii sumelor, pentru ca intrarea banilor i tara, i termenul prevazut de Ordonanta, il scoate pe beneficiarul lor i afara riscului de a-i fi confiscate.
in acelasi timp, noua Ordonanta elimina avantajele de care au beneficiat pina acum importatorii. Platile i avans aferente operatiunilor cu nerezidentii vor fi eliberate numai i baza existentei contractelor externe ferm icheiate cu partenerii straini. De asemenea, avansul se va reduce, procentual, la maximum 50% din valoarea contractului de import, iar obligatia repatrierii banilor, i cazul i care bunurile sau serviciile nu au fost livrate sau prestate de furnizor, revine i termen de 15 zile de la data ultimului termen contractual de livrare.
Fireste, noile prevederi nu pot bloca toate caile de iesire a banilor din tara si nici nu induc siguranta repatrierii banilor aflati i conturile de strainatate. Exista o intentie a BNR de a reduce sumele ce pot fi liber transferate de persoanele fizice, prin punctele de trecere a frontierei, de la 10.000, la 5.000 de dolari, isa aceasta masura va atinge doar rezidentii cu posibilitati financiare modeste.
Cei care au stiut sa faca bani au imprumutat o practica, de altfel uzitata de oamenii bogati ai lumii, de a-si transfera profiturile la firme iregistrate i paradisuri fiscale. O dovada ca fenomenul a prins la romini o constituie anunturile publicitare, si nu putine, ale firmelor care au ca obiect de activitate ifiintarea de societati i offshore-uri.     

Exceptii de la obligatia de repatriere a veniturilor persoanelor fizice
Persoanele fizice nu sunt obligate sa-si repatrieze veniturile, i urmatoarele conditii prevazute de noua Ordonanta:
· Veniturile sunt realizate pe perioada sederii sau activitatii i strainatate. Persoanele din aceasta categorie pot beneficia si de sume transferate de catre rudele din tara, fara autorizarea prealabila din partea BNR.
· Venituri aferente proprietatilor imobiliare dobindite i strainatate (dupa aprobarea de catre BNR) necesare acoperirii cheltuielilor si taxelor pentru itretinerea si administrarea proprietatii pe perioada detinerii de drept. Pentru aceste sume nu este necesara autorizarea din partea BNR;
· Sumele i valuta pentru care repatrierea este obstructionata temporar, pe baza unor prevederi legale i vigoare i tara respectiva;
· Sumele reinvestite i strainatate, i conditiile respectarii prevederilor legale, adica dupa obtinerea autorizatiei prealabile de catre BNR.

Exceptii de repatriere pentru agentii economici
Conform noii Ordonante, de la obligatia de repatriere a valutei, fac exceptie persoanele juridice aflate i urmatoarele situatii:
· Bancile si alte entitati abilitate legal pentru activitatea desfasurata i baza autorizatiei de functionare;
· Rezidentii – persoane juridice abilitate de Banca Nationala a Rominiei sa detina conturi valutare i strainatate si care urmeaza sa repatrieze sumele i valuta conform prevederilor autorizatiei de la BNR;
· Rezidentii – persoane juridice pentru sumele reinvestite i strainatate i conditiile respectarii prevederilor legale;

Sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor legale
· Pentru sumele i valuta existente i conturi deschise de rezidenti la banci din strainatate, fara autorizatia BNR, se aplica o amenda de 5% din sumele i valuta icasate i conturile respective. Daca i termen de 15 zile calendaristice, beneficiarul sumei nu depune documentatia i vederea obtinerii autorizatiei, amenda se ridica la 10% din sumele i valuta respective. Daca BNR refuza autorizarea, sumele vor fi repatriate i termen de 15 zile. Refuzul depunerii documentatiei pentru autorizarea atrage urmatoarele sanctiuni, conform noii ordonante, ele fiind valabile si pentru agentii economici care efectueaza operatiuni de import-export:
– 2% pentru itirzieri de pina la 15 zile calendaristice;
– 5% pentru itirzieri itre 16 si 30 de zile calendaristice;
– 10% pentru itirzieri itre 31 si 60 de zile calendaristice;
– 15% pentru itirzieri de peste 60 de zile calendaristice. Calcularea amenzilor se face prin aplicarea cotei de amenda corespunzatoare perioadei de itirziere si nu prin aplicarea succesiva a acestora.