Grupul BRD a obţinut un profit net de 738 milioane lei în primele nouă luni, faţă de 1,23 miliarde lei în perioada similară din 2019, în scădere cu 39%, potrivit rezultatelor financiare ale băncii remise luni Bursei de Valori Bucureşti.

Potrivit sursei citate, profitul înregistrat de bancă a fost influenţat de cheltuiala netă cu provizioane (în comparaţie cu o eliberare netă de provizioane în perioada similara a anului trecut), ce reflectă perspectiva înrăutăţită asupra mediului macroeconomic.

“Dacă trimestrul al doilea a fost marcat de o scădere accentuată a producţiei de credite ale persoanelor fizice în contextul măsurilor restrictive, activitatea a revenit în trimestrul al treilea, cu creditele de consum nou acordate depăşind nivelurile de dinaintea crizei. BRD are, de asemenea, o participare activă la programul IMM Invest, cu aproape 700 de milioane de lei în credite pentru IMM-uri şi întreprinderile foarte mici, aprobate la sfârşitul lunii septembrie. În timp ce a asigurat un răspuns rapid la efectele crizei, BRD s-a concentrat pe materializarea oportunităţilor, încurajând adoptarea digitalizarii şi accelerând proiectele de automatizare a fluxurilor”, a declarat Francois Bloch, Directorul General al BRD Groupe Societe Generale.

Conform sursei citate, creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanţele din leasing, au înregistrat o uşoara creştere (+0,2% fa.a de finalul lunii septembrie 2019). Creşterea creditelor retail de baza (core retail loans), de +0,9% în dinamica anuală, deşi afectată de măsurile restrictive din primavară, reflectă revenirea creditelor de consum nou acordate începând cu jumătatea lunii mai, până la un nivel superior performanţei lunare din anul precedent, în luna septembrie 2020.

Finanţarea IMM-urilor a crescut (+7,3% în dinamica anuală) prin participarea activă la programul IMM Invest, cu credite aprobate de 700 milioane lei şi avansul puternic al portofoliului de leasing de +17,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Totodată, depozitele clienţilor au înregistrat o continuă consolidare a unei baze deja extinsă. Depozitele retail au avut un ritm de creştere accelerat (+9,1%), determinat de intrări mai mari de la clienţii persoane fizice (+8,3% în dinamica anuală). În schimb, depozitele companiilor au înregistrat o creştere de doua cifre, determinată de un avans puternic al resurselor IMM-urilor (+23,8% în termeni anuali). Indicatorul credite nete/depozite a fost de 65% la finalul lunii septembrie 2020, în scădere cu 6 puncte procentuale faţă de finalul lunii septembrie 2019.

Venit net bancar cu 5,7% mai mic pe primele nouă luni

În primele nouă luni, venitul net bancar al Grupului BRD a fost de de 2,3 miliarde lei, mai mic cu 5,7% faţă de perioada similară a anului trecut, scădere determinată în principal de contracţia veniturilor nete din comisioane şi a altor categorii de venituri, în timp ce veniturile nete din dobânzi au fost destul de reziliente. Totodată, veniturile nete din dobânzi au scăzut uşor, cu 2,3% în dinamică anuală, influenţate în cea mai mare parte de ratele de dobândă mai mici (media ratei de dobândă ROBOR la 3 luni a fost de 2,49% în primele 9 luni din 2020 faţă de 3,16% în primele 9 luni din 2019).

“Scăderea veniturilor nete din comisioane, de -12% an pe an, în primele nouă luni din 2020, a fost determinată în principal de veniturile mai mici din tranzac.iile de daily banking ca urmare a intrării în vigoare a reglementărilor SEPA şi volumului redus de tranzacţii în perioada restricţiilor. Evoluţia altor venituri bancare a fost influenţată de câştiguri semnificative din reevaluare înregistrate în 2019”, se menţionează în raportul băncii, publicat pe site-ul BVB.

Potrivit sursei citate, per total, pe primele nouă luni, cheltuielile operaţionale au fost menţinute la acelaşi nivel cu anul trecut. S-au realizat economii semnificative de costuri, însă fără a afecta investi.iile strategice. Cheltuielile de personal s-au redus cu 2,2% în trimestrul III din 2020 faţă de aceeaşi perioadă din 2019, în timp ce creşterea costurilor care nu sunt legate de personal a fost în întregime determinata de cheltuielile IT mai mari ce reflecta accelerarea planului de digitalizare şi de costurile excepţionale legate de gestionarea crizei sanitare.

Excluzând costurile sanitare şi pe cele IT, cheltuielile care nu sunt legate de personal s-au redus cu 7,5% în dinamica anuală, în trimestrul III din 2020. Având în vedere toate cele de mai sus, indicatorul cost/venit la nivelul Grupului BRD a fost menţinut sub control, la 50,6%, excluzând costurile sanitare excepţionale (faţă de 48,5% în perioada similara a anului trecut). Profitul operaţional brut la nivelul Grupului BRD a fost de 1,12 miliarde lei în primele noua luni, faţa de 1,26 miliarde lei în primele nouă luni din 2019.

BRD – Groupe Societe Generale opereaza o reţea de 612 de unităţi. BRD ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,41 milioane de carduri şi o reţea de acceptare de aproximativ 30.000 POS şi aproape 1.400 ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la finalul lunii septembrie 2020, de 59,3 miliarde lei.