distribuitor al articolelor sportive Nike pe pietele elena si cipriota, Elmec Sport, una dintre afacerile familiei Fais, primeste o veste proasta. Divizia europeana a Nike a decis ca din iunie 2006 sa preia in propriile maini activitatea de distributie angro a produselor companiei americane in cele doua tari. In schimb, Elmec isi pastreaza exclusivitatea in Romania si Bulgaria pana in mai 2007, dupa care acordul poate fi reinnoit. Anuntul nu le-a picat deloc bine investitorilor de la Bursa de Valori de la Atena, unde Elmec Sport este listata din 1991. Potrivit publicatiei elene Kathimerini, valoarea titlurilor companiei a coborat cu 25% in numai doua sedinte de tranzactionare, dupa ce in piata s-a aflat de rezultatul negocierilor cu Nike European Operations. In comunicatul transmis Bursei la 23 noiembrie, conducerea Elmec Sport admitea ca unul dintre efectele pierderii exclusivitatii in cele doua tari, incepand cu iunie 2006, ar putea fi scaderea veniturilor cu 50 de milioane de euro, echivalentul a 40% din veniturile consolidate aferente acestui an. Anul trecut, vanzarile grupului elen au depasit 113 milioane de euro, iar la finele primelor noua luni din acest an au ajuns la 101,5 milioane de euro. Insa board-ul companiei a pregatit un plan menit sa minimizeze impactul asupra profiturilor din 2006 si 2007. In linii mari, acesta prevede intensificarea operatiunilor din Romania si Bulgaria prin cresterea accelerata a retelei de magazine, precum si continuarea unor investitii majore din Grecia. „Avem exclusivitate Nike pentru Romania pana in 2007, dupa care exista optiunea de a extinde acordul”, explica Ilias Kalamaras, directorul general al Elmec Romania. El spune ca piata romaneasca este de o importanta strategica pentru grupul elen, si de aceea investitiile vor fi pe masura. „Si Bulgaria este importanta pentru noi, vom face investitii si acolo, dar nu intr-un ritm asa de rapid ca in Romania”, continua Kalamaras. In ultimii ani, compania a dezvoltat pe piata romaneasca o retea formata din 19 magazine (dintre care trei sunt in franciza). Planurile pentru anul viitor vizeaza deschiderea altor patru sau cinci unitati, urmand ca in 2007 reteaua sa ajunga la 34 de magazine. Insa cea mai importanta investitie va consta intr-un asa-numit „department store”, un magazin de mari dimensiuni, care va fi construit in Bucuresti si unde vor fi vandute atat articole Nike, cat si alte marci. Magazinul va fi structurat pe cinci etaje si va avea o suprafata totala de 5.000 de metri patrati, iar valoarea investitiei va depasi cinci milioane de euro. „Este adevarat ca veniturile obtinute de pe urma extinderii din Romania se vor simti la nivelul veniturilor consolidate ale grupului, dar nu intentionam ca prin asta sa compensam restrangerea activitatii din Grecia”, afirma Ilias Kalamaras. De fapt, tendinta grupului elen de a-si muta treptat atentia spre alte marci este vizibila si in Romania. Gas, Dockers si Converse sunt branduri pentru care Elmec Romania a obtinut exclusivitatea in acest an. Ilias Kalamaras spune ca primul magazin din viitorul lant local Converse va fi inaugurat in februarie 2005. Tot in 2004, firma a preluat distributia pe piata romaneasca a echipamentelor de fitness si recuperare biomedicala produse de compania italiana Technogym. De altfel, de aceasta marca se leaga alte planuri, la fel de ambitioase. „Vrem sa dezvoltam o retea nationala formata din opt-zece centre de wellness, dotate cu echipamente Technogym. Primul centru va fi deschis in februarie, in Bucuresti”, a precizat Ilias Kalamaras. Pe o piata disputata de cei mai importanti producatori internationali de echipamente sportive, afacerile companiei elene s-au dublat sau chiar triplat in ultimii ani. Seful Elmec este optimist: „Credem ca vanzarile noastre vor creste la anul cu circa 30%, dar, daca luam in calcul si efectul investitiilor, incasarile vor fi si mai ridicate”.

ELMEC ROMANIA IN CIFRE
An infiintare    1999
Nr. angajati    260
Nr. magazine    19
Cifra afaceri (estimare 2004)     9 mil. euro

In perioada urmatoare, compania va investi in Romania cel putin 7,5 milioane de euro pentru extinderea activitatii. De asemenea, numarul angajatilor este preconizat sa creasca la peste 350.