se mentina profitabil.Dell este ambitios in continuare. „Pana in 2006, vrem sa avem vanzari totale de 60 de miliarde de lei”, declara John Miller, un inalt oficial al companiei. Cum va fi posibila atingerea acestui obiectiv? In esenta, prin doua mijloace: „expansiune geografica si diversificarea gamei de produse”, adauga John Miller. Consecintele expansiunii geografice se resimt si in Romania. Recent, Dell a deschis o reprezentanta si in tara noastra. Dragos Mateescu este directorul si, de altfel, singurul angajat al reprezentantei din Romania. Managerul roman coordoneaza, totodata, activitatea de vanzari din alte state din regiune: Bulgaria, Macedonia si Serbia. Dell, companie evaluata la 17 miliarde de dolari, intra destul de tarziu pe piata romaneasca (ani la rand, considerand-o neimportanta) si o face cu pasi destul de timizi, date fiind dimensiunile reduse ale biroului de la Bucuresti. „Dell vinde prin parteneri si, de aceea, nu avem nevoie de un birou foarte mare”, explica Dragos Mateescu. Pe piata romaneasca, Dell lucreaza cu patru parteneri: doi mai vechi – Gemini si Romsys – si doi contractati recent. Este vorba de Omnilogic si Genesys. Cei doi parteneri vand fie direct, precum integratorul Romsys, fie prin reselleri (cazul Gemini). Directorul pentru Romania afirma ca Dell va mentine un numar redus de parteneri si in viitor. Gigantul care estimeaza pentru sfarsitul acestui an vanzari pe plan mondial de 40 de miliarde de dolari este, deocamdata, un soricel pe piata romaneasca. Potrivit datelor IDC, in trimestrul trei din 2003, Dell a obtinut doar 1,7% din piata, vanzand in total 1.000 de unitati. Extrem de putin in comparatie cu Flamingo (21,8% din piata PC-urilor) sau HP (12,5%). Pe plan mondial, Dell realizeaza 80% din cifra de afaceri din vanzarile de PC-uri.Pentru urmatorii ani, managementul Dell are ambitii mari si pentru Romania. „In 2004, vrem sa obtinem o crestere de 200% a cifrei de afaceri (valoare pe care compania nu a furnizat-o n.red.), iar peste trei ani vrem sa ne clasam pe locul trei”, spune Laurent Binetti, director regional. Cand te numesti Dell si ai o cota de piata de doar 1,7%, nici nu e greu sa obtii o asemenea rata de crestere.Compania lui Dell se adreseaza in Romania in special companiilor. Acelasi lucru il face si pe plan mondial, 85% din cifra de afaceri fiind obtinuta de la clientii business. „Ne adresam in primul rand companiilor, dar oferta noastra de desktop-uri si notebook-uri va viza si clientii individuali. Referitor la clientii companii, un segment-tinta important va fi cel al IMM-urilor”, spune Mateescu.Pana acum, Dell a inregistrat cea mai mare cerere pentru laptop-uri, insa urmeaza sa puna accentul si pe servere si unitati de stocare. In ceea ce priveste politica de preturi, producatorul american nu vrea sa fie cel mai ieftin de pe piata, politica destul de frecvent abordata de producatorii de hardware pe pietele in curs de dezvoltare. Managementul companiei pune accentul pe raportul dintre pret/performanta. Un PC Dell costa circa 600-700 USD, pretul unei statii de lucru putand ajunge la cateva mii de dolari.Cresterea Dell in Romania se va datora nu doar propriilor strategii, ci si cresterii pietei. Oficialii companiei spun ca, in urmatorii cinci ani, piata romaneasca de tehnica de calcul va creste cu 67%. Insa pentru a se clasa pe locul trei in urmatorii trei ani, compania trebuie sa creasca sustinut mai mult decat piata.Cresterea cifrei de afaceri nu reprezinta un scop in sine pentru cei de la Dell. Mentinerea marjelor de profit la cote ridicate (altfel spus, eficienta) este principala preocupare a lui Michael Dell. Costuri reduse si investitii ponderate – acestea sunt doua dintre marile sale secrete. Dimensiunile biroului si din Romania si numarul redus al partenerilor spun multe despre pragmatismul unuia dintre cei mai mari antreprenori din lume.