‘Dacă va fi aprobată, legea ar putea fi considerată drept un cadou făcut de Parlament oligarhilor portuari, care ar putea pe viitor să-şi impună propria agenda în faţa administraţiilor portuare fără oprelişti. Din păcate, proiectul de lege actual limitează semnificativ drepturile administraţiilor portuare şi ale acţionarilor de a lua decizii în interesul companiei, permiţând totodată o influenţă crescută a operatorilor privaţi din porturi asupra acestor decizii”, a declarat Meyer. 

Potrivit unui comunicat al FP, în calitate de acţionar minoritar semnificativ, Fondul Proprietatea se declară „deosebit de îngrijorat” de ultima formă a proiectului de Lege privind administraţiile portuare, care se află în prezent la Comisia pentru transporturi şi infrastructură a Camerei Deputaţilor. 

În opinia reprezentanţilor FP, această variantă conţine o serie de prevederi controversate care, dacă vor fi aprobate, vor afecta grav activitatea administratorilor portuari. 

„În primul rând, proiectul de lege este în directă contradicţie cu Regulamentul UE nr. 352/2017 privind stabilirea unui cadru pentru furnizarea de servicii portuare şi a normelor comune privind transparenţa financiară a porturilor, care prevede că nu ar trebui să existe limite impuse administratorilor portuari în stabilirea tarifelor proprii şi chiriilor. În al doilea rând, proiectul de lege stabileşte înfiinţarea unui Consiliu de Supraveghere, organism extern sub autoritatea Consiliului Concurenţei, care ar urma să aibă, în opinia Fondului, competenţe extinse şi excesive atât privind aprobarea tarifelor portuare, cât şi rezolvarea conflictelor între administraţiile portuare şi operatorii portuari. Fiind practic ‘atât jucător, cât şi arbitru’, noul organism ar ajunge să se bucure, de fapt, de puteri discreţionare, aflându-se într-o poziţie din care ar putea să ocolească sistemul de justiţie existent”, se arată în document. 

În plus, arată FP, criteriile de numire a membrilor Consiliului de Supraveghere sunt insuficiente pentru a garanta independenţa şi imparţialitatea faţă de toţi actorii implicaţi. 

„În al treilea rând, proiectul de lege marginalizează managementul şi acţionarii administraţiilor portuare în privinţa luării unor decizii operaţionale şi financiare esenţiale. În general, modificările preconizate generează riscuri care ar putea întârzia sau chiar bloca serios adoptarea deciziilor de afaceri critice. Având în vedere toate deficienţele acestui proiecte de lege, Fondul Proprietatea îndeamnă membrii Camerei Deputaţilor să opereze modificări, astfel încât să asigure un tratament corect şi echilibrat tuturor părţilor interesate şi să promoveze concurenţa sănătoasă între operatorii portuari în beneficiul dezvoltării pe termen lung a porturilor româneşti”, menţionează sursa citată. 

AGERPRES