Mii de companii din Romania trimit de sarbatori felicitari partenerilor si clientilor. Din acest motiv, pe piata au aparut firme care fie produc, fie importa aceste felicitari. Chiar daca astfel de afaceri sunt inca mici, ele cresc exponential de la an la an.

Ca in fiecare an, prin luna octombrie, reprezentantii companiei de asigurari Aviva au luat legatura cu firma 2S Design, specializata in productia de felicitari. “Anul acesta am comandat si trimis partenerilor si clientilor nostri peste 20.000 de felicitari de Craciun”, spune Giliola Ignat, brand communication manager la Aviva. Acest contract a fost unul dintre cele mai mari facute in 2005 de cei de la 2S Design.


Compania a fost infiintata cu 13 ani in urma, iar obiectul ei initial de activitate a fost tipografia. Incepand de prin anii 1997 – 1998, tot mai multi clienti veneau la tipografie in preajma sarbatorilor si solicitau tiparirea de felicitari. Din acel moment, conducerea firmei a decis ca trebuie sa se specializeze si in productia de felicitari, care parea o afacere de perspectiva.


“Cam prin luna octombrie facem un catalog cu cateva zeci de modele de felicitari. Atunci incep sa vina si clientii, care isi aleg un model si lanseaza comenzi. Am avut cateva sute de clienti anul acesta”, spune Liana Grigore, directorul general al firmei. Ea adauga ca, in mod normal, un client comanda intre 50 si 1.500 de felicitari, dar in cele mai multe din cazuri cererea se refera la un numar de bucati cuprins intre 100 si 500. Preturile variaza, in functie de model, intre 8.000 si 17.000 de lei vechi.


“Daca acum cativa ani traiam doar din activitatea de tipografie, de anul trecut am inceput sa avem profit si din afacerea cu felicitari”, afirma Liana Grigore, care mai spune ca firma pe care o conduce a vandut pentru sarbatorile din acest sfarsit de an peste 100.000 de felicitari.
Cei care lucreaza in domeniu spun ca totusi in perioada Craciunului si Revelionului afacerile merg mult mai bine decat de Paste.


In afara de producatorii locali, pe piata sunt si companii care importa felicitari. Asa se intampla si cu Graficard, reprezentanta in Romania a firmei spaniole cu acelasi nume. “Noi avem clienti doar companii. Afacerile merg din ce in ce mai bine. Practic, in acest an, volumul afacerilor s-a dublat comparativ cu anul 2003”, spune Adriana Costin, managing partner la Graficard. Ea adauga ca in acest an firma a vandut peste 50.000 de felicitari din cele 18 modele pe care le-a promovat pe piata romaneasca.


“La noi, o felicitare costa, in medie, intre 13.000 si 15.000 de lei vechi”, adauga sefa companiei care tipareste si invitatii pentru nunti si botezuri. Adriana Costin spune ca de la an la an preferintele clientilor sunt tot mai variate. si in acest domeniu, moda se schimba de la an la an. “Pentru acest Craciun au fost la moda felicitarile intens colorate, fata de anul trecut, cand s-au vandut bine cele simple”, adauga reprezentanta Graficard.


Pana la urma este normal ca aceste afaceri sa creasca, atata timp cat firmele din Romania isi maresc an de an portofoliul de clienti si de parteneri. De exemplu, daca in perioada sarbatorilor de iarna de anul trecut casa de avocatura Salans Romania a trimis cam 1.200 de felicitari, anul acesta numarul lor a crescut la peste 1.800.


“Trimitem aceste felicitari clientilor din tara, dar si din strainatate, sau diverselor institutii sau ministere cu care colaboram”, spune Tereza Valcan, director de marketing la Salans. Ea adauga ca in cazul acestui sfarsit de an, la nivel international, Salans a trimis circa 30.000 de felicitari, in crestere cu 20% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. “La nivel international, felicitarile, pe care le comandam unei companii din Paris, ne-au costat aproximativ 14.000 de euro”, adauga Tereza Valcan. Ea mai spune ca fiecare felicitare trimisa prin firmele de curierat presupune costuri totale de circa 100.000 de lei vechi.


Daca pentru firmele care vand aceste felicitari afacerea incepe sa aiba perspective, pentru companiile de curierat este deja un business in toata puterea cuvantului. “In aceasta perioada, suntem ingropati in comenzi pentru expediat felicitari. Am trimis pe teren si mecanicii auto ca sa facem fata comenzilor”, povesteste Adrian Mihai, directorul companiei Fan Courier.


Datorita felicitarilor si cadourilor trimise de Craciun, numarul de comenzi primite de companie s-a dublat fata de cele din luna noiembrie, de exemplu, si a crescut de patru ori fata de luna decembrie a anului trecut. “Pentru a expedia o felicitare obisnuita, tariful este de 70.000 de lei pentru Bucuresti si de 100.000 de lei pentru orasele din tara”, precizeaza Mihai.


Asadar, in industria de profil, lucrurile devin tot mai serioase. si clientii, din ce in ce mai mari. Intr-un document aflat in luna octombrie in mapa Biroului Permanent al Senatului, era notat ca senatorii voiau sa cumpere 18.000 de felicitari pe care sa le trimita, de 1 Decembrie si de sarbatorile de Craciun unor persoane si institutii. “Sunt catre oficialitati, nu pentru soacre sau cunostinte”, a declarat atunci Nicolae Vacaroiu, presedintele Senatului.



“Daca anul trecut compania noastra a trimis partenerilor si colaboratorilor cam 1.200 de felicitari, anul acesta numarul lor a crescut la peste 1.800.”

Tereza Valcan, Salans







“In aceasta perioada suntem ingropati in comenzi pentru expediat felicitari. Am trimis pe teren si mecanicii auto, ca sa facem fata comenzilor.”

Adrian Mihai, Fan Courier