Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Fabricantii de arme risca sa cada rapusi de saracia bugetului de stat

Autor: | | 0 Comentarii | 1370 Vizualizari

54 de societati comerciale si aproximativ 70.000 de oameni formeaza, in momentul de fata, industria de aparare. 30 dintre ele sunt in portofoliul FPS, 13 tin de Ministerul Industriei si Comertului (MIC), 10 de Ministerul Apararii Nationale (MApN) si una de Ministerul de Interne. Prin Legea nr. 78 din 1995, angajatii beneficiau de subventii de la stat pentru a incasa salariul atunci cand din lipsa comenzilor erau in somaj tehnic. Mai exact, fabricile puteau tine oamenii acasa 180 de zile lucratoa

54 de societati comerciale si aproximativ 70.000 de oameni formeaza, in momentul de fata, industria de aparare. 30 dintre ele sunt in portofoliul FPS, 13 tin de Ministerul Industriei si Comertului (MIC), 10 de Ministerul Apararii Nationale (MApN) si una de Ministerul de Interne. Prin Legea nr. 78 din 1995, angajatii beneficiau de subventii de la stat pentru a incasa salariul atunci cand din lipsa comenzilor erau in somaj tehnic. Mai exact, fabricile puteau tine oamenii acasa 180 de zile lucratoare pe an, 75% din ajutoarele primite de ei fiind acordate de stat din fondul de somaj. Suma cheltuita in sase ani pentru protectia sociala a lucratorilor din industria de aparare se ridica la 500 de milioane de dolari.

43.000 de salariati sunt

in somaj tehnic

Lista societatilor care se bucurau de acest tip de finantare era stabilita anual prin hotarare de guvern. Cu toate ca pentru anul 2000 hotararea trebuia emisa in decembrie 1999, acest lucru nu se intamplase inca saptamana trecuta. Asa ca angajatii din industria de aparare, care nu si-au mai primit salariile din decembrie, au iesit in strada, cerand nu bani, ci comenzi. Reprezentantii sindicatelor sustin ca 43.000 de salariati se afla acum in somaj tehnic.

Pe fondul unui buget care intarzie sa apara, nici MIC, nici MApN nu au avut capacitatea de a decide ce fabrica va primi bani si pentru cati oameni.

Intr-un comunicat primit de la Biroul de presa al MIC se arata ca oricare dintre institutiile mentionate mai sus poate emite hotararea cu pricina. Mai clar, intrucat Legea nr. 78/ 1995 prevede infiintarea unei Comisii de Coordonare a Productiei de Aparare si comisia este condusa de un reprezentant al MapN, acesta trebuia sa initieze actul care ar fi calmat spiritele. La randul sau, dl general Dan Zaharia, presedintele Comisiei, este de parere ca actul normativ putea fi dat de MIC, asa cum s-a intamplat in anii trecuti.

Deocamdata, Guvernul a luat o singura decizie: sa reduca atat perioada de acordare a ajutorului banesc de la 180 la 85 de zile, cat si numarul de salariati care il vor primi, de la 43.000 la 28.000. Tot sindicatele sustin ca unul dintre motivele pentru care lista nu a fost aprobata este ca MIC si MApN au puncte de vedere diferite. Primul pretinde ca intreprinderile privatizate nu ar trebui sa figureze in nomenclatorul respectiv, cel din urma sustinand ca este vorba de firme de importanta strategica si trebuie ajutate.

Dar, in ceea ce priveste ajutorul din partea statului, sindicalistii afirma ca au nevoie de comenzi de la stat - adica de la MApN - si nu de bani, acuzand ministerul ca prefera sa lucreze cu firmele straine. Pe principiul ca "atunci cand esti sarac nu-ti poti permite sa cumperi lucruri ieftine", MApN recunoaste ca produsele realizate in colaborare cu firmele straine au costuri mai mici si o calitate superioara celor romanesti. In plus, integrarea in NATO era imposibila fara colaborarea cu firmele straine. Pe de alta parte, bugetul pe anul acesta va fi de aproximativ 800 milioane dolari si doar 10% din fonduri vor fi utilizate pentru inzestrarea armatei. Cu alte cuvinte, MApN isi va permite sa dea comenzi in valoare de 80 milioane de dolari.

Pentru a pune lucrurile in miscare, industria de aparare are nevoie urgent de o redimensionare, de investitii si de retehnologizare. Trei lucruri extrem de greu de realizat, pentru ca primul presupune concedieri colective, iar celelalte doua, foarte multi bani. De exemplu, o linie noua de reparatii pentru avioane costa aproximativ 11 milioane de dolari, iar o licenta pentru un nou tip de elicopter atinge exorbitanta suma de 400 milioane de dolari.

Solutii pentru iesirea din impas sunt: reorientarea partiala catre productia civila, privatizarea si trecerea tuturor societatilor sub umbrela unei singure institutii, MApN. Privatizarile facute pana acum sunt insa putine. "14 contracte de privatizare a societatilor din Aparare au fost semnate pana acum. Pentru doua dintre ele (Aerostar si Aerofina), FPS trebuie sa incaseze banii", spune Dan Predoiu, directorul Departamentului urmarire vanzari si agenti. Pentru inca una, IAR Ghimbav Brasov, au inceput negocierile cu firma Eurocopter. La toate insa statul isi pastreaza actiunea nominativa de control.    

Una dintre cele mai importante societati din industria aeronautica romana s-a privatizat. Fara mare valva, fara licitatii spectaculoase, Aerostar Bacau si-a schimbat proprietarul.

In februarie 2000, Aerostar a trecut de la FPS la IAROM, firma ce se ocupa cu acordarea de consultanta si studii de strategie in industria aeronautica, pentru suma de 55 de miliarde lei. Pachetul de 70% din actiuni apartine acum consortiului IAROM - PAS. In spatele acestei privatizari sta Mihai Toncea, patronul IAROM, nume de notorietate in industria aeronautica.

Printre conditiile impuse de FPS firmei IAROM sunt si pastrarea profilului de activitate timp de cinci ani, imposibilitatea de a dizolva societatea timp de zece ani si de a face concedieri colective timp de trei ani. IAROM mai este obligata sa investeasca 1,2 milioane USD, intr-un interval de trei ani, si sa majoreze capitalul social cu 4,6 miliarde lei.

Mult mediatizata societate din Bacau este singura capabila din Romania sa repare si sa modernizeze avioane militare. Pana la inceputul acestui an, la Aerostar lucrurile erau vazute in roz, multumita programului de modernizare a avioanelor MIG 21, program la care a lucrat impreuna cu compania israeliana Elbit System.

O data cu inceputul acestui an au aparut si durerile de cap. Programul de modernizare a avioanelor MIG 21 este aproape finalizat, Aerostar mai avand de modernizat doar 10 avioane. Cum un alt program de acest fel pentru MIG 29 nu a fost aprobat de Ministerul Apararii Nationale (MApN), iar suma de 90 miliarde lei datorata de Aparare pentru diferite contracte realizate de Aerostar in ultimii ani intarzie sa apara, societatea din Bacau s-a trezit intr-o ceata prin care nici FPS nu mai vede.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.