Toate expozițiile majore de vehicule din ultimii doi-trei ani ­ne-au demonstrat că viitorul „verde“ al mașinilor este imposibil de conceput fără lux, eleganță și, mai ales, sportivitate. Chiar dacă mulți condamnă industria auto pentru dualitatea sa în privința emisiilor de noxe, este cert că piața dictează direcția. Iar dovada că piața încă cere mașini puternice și cu dotări premium este dată chiar de cifrele din statistici. În România, de exemplu, în timp ce înmatriculările totale de autoturisme au scăzut cu 14%, segmentul mărcilor premium a crescut cu peste 26%. Și nu suntem un caz singular. Prin urmare, oricât de nobile ar fi aspirațiile adepților trendului ecologist și oricât de pompoase ar fi declarațiile de intenție ale marilor producători auto, viitorul „verde“ al industriei este dictat de dorințele clienților, iar aceștia nu par prea dornici să renunțe la propulsia convențională a mașinilor pe care le achiziționează. În imensa hală a grupului Mercedes-Benz, intrarea este străjuită de modele ale diviziei smart. Mașinuțele cu două locuri nu fac decât să ascundă intrarea într-un adevărat mall al mașinilor performante.
Impresionantul concept F125 care poate parcurge până la 1.000 km fără a polua întâmpină publicul, iar noua clasă B stă la doar câțiva pași de imperialul M și de puternicul SLS AMG Roadster. Prin urmare, lângă un vehicul „verde“ și câteva buburuze, tronează un SUV premium și un bolid de 571 CP. Algoritmul se respectă și la Audi, dar pe dos. Hala asemănătoare unei nave spațiale este înțesată de un cvartet de modele purtând emblema S pe grila radiatorului.
Undeva, într-un colț, se află și conceptul cu emisii poluante zero „Urban“, în versiunile Sportback și Spyder. Alte demonstrații ale faptului că prezentul aparține încă modelelor puternice și gurmande se află la standul BMW, unde conceptele electrice i3 și i8 sunt prezentate pentru prima dată publicului alături de limuzina sportivă M5. Aceasta din urmă are un propulsor care dezvoltă 560 CP și poate ajunge la 100 km/h în numai 4,4 secunde. Și cei de la Ford promit un viitor verde, dar prezintă varianta sport a modelului Focus.
Este adevărat însă și faptul că majoritatea bolizilor menționați emit, grație unor motoare cu un randament ridicat, mai puține noxe decât variantele precedente. La fel de clară este și tendința constructorilor de a asambla vehicule care consumă puțin carburant, dar oferă performanțe greu de imaginat în urmă cu doar câțiva ani.
Direcția România, via Frankfurt
Mai mult sau mai puțin poluante, vehiculele de serie prezentate în aceste zile la Frankfurt vor ajunge, în curând, și în România. Clienții autohtoni care încă își mai pot permite un automobil vor putea opta, printre altele, pentru variante modernizate ale modelelor Porsche 911, Fiat Panda, Renault Twingo, BMW Seria 1, Opel Astra GTC, Hyundai i30, Honda Civic, KIA Rio, Toyota Avensis și Lancia Ypsilon.  Sau pentru vehicule complet noi precum Mazda CX-5, Volkswagen up!, Mini Coupe, Citroën DS5, Chevrolet Malibu, sau Hyundai i40.
Capitolul concepte care vor deveni, măcar parţial, vehicule de serie este dominat, desigur, de SUV-ul Maserati. Kubang a fost o surpriză plăcută pentru toţi cei care au vizitat standul mărcii italiene. De asemenea, impresionantul concept Evos al celor de la Ford, care va da naștere viitoarelor modele de clasă mare ale producătorului american. Și Alfa Romeo 4C este demnă de atenție, chiar dacă vehiculul nu se află pentru prima dată la un salon auto. La fel și Infiniti Etherea, Volvo You, Peugeot HX1 sau Skoda MissionL.

Dacia – fără noutăți, Ford – un motor economic și mașini sportive

Producătorii cu uzine în România, Dacia și Ford, nu ne-au adus prea multe vești bune. Uzina din Mioveni mai trebuie să aștepte cel puțin un an până va începe producția de serie a unui nou Logan, iar acest lucru a fost foarte vizibil la standul mărcii autohtone, care a fost mai mult culoar de trecere între Mazda și Renault. Cei de la Ford au anunțat prezența variantei de serie a lui B-Max abia la Geneva, însă au arătat în premieră motorul EcoBoost de un litru, care va fi produs și la Craiova. Cu doar trei cilindri, noul motor va furniza o putere eficientă (100 CP și 120 CP) din punctul de vedere al consumului de combustibil pen­tru trei modele din gama de produse euro­pene – mai întâi, Focus, urmat de C-MAX şi noul B-MAX. Primele astfel de motoare vor echipa mașinile Ford la începutul lui 2012.