Scoaterea la licitație a șase tronsoane, cu o lungime totală de 298 de kilometri, la un preț de circa 7,2 milioane euro pe kilometru, va reduce costul acestui proiect până la 3,8 miliarde de euro. „Adrian Năstase ar trebui să-şi ceară scuze românilor de şase miliarde de ori pentru faptul că a încheiat un contract în detrimentul statului român“, a declarat, zilele trecute, premierul Emil Boc.
Autostrada Transilvania a fost făcută cadou americanilor de la Bechtel în 2003, când la Palatul Victoria se afla social-democratul Adrian Năstase.
Acordul semnat săptămâna trecută de către ministrul transporturilor, Anca Boagiu, cu Bechtel pune capăt celui mai păgubos contract pentru statul român. Compania americană va părăsi România în 2013, când va încheia lucrările la cei 64 de kilometri dintre Suplacul de Barcău și Borș. În acest timp, pentru fiecare kilometru finalizat vom achita aproximativ 6,8 milioane de euro, ne asigură șefa de la Transporturi. Americanii s-au angajat anul viitor să dea în exploatare 18 kilometri de autostradă.
Cine poftește la autostradă
„Avem un tronson aproape finalizat şi mai urmează să finalizăm unul. Statul este liber să liciteze celelalte şase tronsoane care au rămas fără nicio pretenţie din partea Bechtel. Era clauză să nu licităm tronsoanele rămase. Acum le putem licita“, a spus ministrul transporturilor, Anca Boagiu. Prima licitație pe Autostrada Transilvania va fi organizată în septembrie pe tronsonul dintre Gilău și Mihăești, după ce Compania de Autostrăzi va achita americanilor o parte din datoria de 90,1 milioane de euro, plus TVA.
Tot în septembrie, va fi reluată proiectarea pe secțiunea dintre Târgu Mureș și Câmpia Turzii, cu o lungime de 36 de kilometri. Datele remise de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) arată că, până la sistarea proiectării, a fost achitată către proiectanții de la Iptana suma de 680.000 lei. Directorul general al Iptana, firmă desemnată să proiecteze patru din cele opt tronsoane ale autostrăzii, a declarat că pe acest tronson, la sistarea proiectării, nu se finalizaseră detaliile de execuție, dar se știa că vor fi câteva poduri peste Mureș. Surse din Ministerul Transporturilor au declarat că în funcție de cât de repede se va mișca proiectantul, și acest tronson ar putea fi scos la licitație până la finalul acestui an.
Printre cei care ar putea râvni la cei 24 de kilometri de autostradă scoși la licitație dintre Gilău și Mihăești se numără și „regii asfaltului“, care au câștigat deja licitații pe tronsoane ale Coridorului IV Paneuropean, respectiv Dorinel Umbrărescu și Nelu Iordache. Clar este că posibilitatea de a obține un contract cu statul nu îi va lăsa indiferenți nici pe constructorii străini care sunt prezenți în România, respectiv grecii de la Aktor, austriecii de la Strabag, italienii de la Astaldi sau spaniolii de la FCC.
Vor fi ținute în frâu cheltuielile suplimentare
Acordul încheiat cu americanii prevede plafonarea cheltuielilor pentru lucrările neprevăzute  și a penalităților la 5%, res­pectiv 10% din valoarea sumei fixe stabilite pentru finalizarea întregului sector. Statul român s-a angajat, la rândul său, să achite în două tranșe, în septembrie și decembrie, datoria pe care o are către americani, în valoare de 94,18 milioane de euro, fără TVA.
Până la 31 august trebuie semnat cel de-al doilea amendament la contract și promovată hotărârea de guvern. Contractul de construcție a Autostrăzii Transilvania a fost atribuit în 2003 companiei Bechtel. Inițial, americanii ar fi trebuit să asigure finanțarea pentru toți cei 415 kilometri dintre Brașov și Borș. Ulterior, finanțarea acestui contract a trecut în grija statului român. Suma totală avansată în primă fază pentru realizarea întregii autostrăzi a fost de 2,1 miliarde de euro. După opt ani de la atribuire, americanii au finalizat doar 54 de kilometri între Câmpia Turzii și Gilău, iar factura plătită de statul român s-a ridicat la 1,5 miliarde de euro. În 2010, americanii s-au angajat să construiască în Kosovo 117 kilometri de autostradă cu doar 700 de milioane de euro. La un calcul simplu, rezultă că americanii le-au cerut kosovarilor doar 5,9 milioane de euro pe kilometru. Potrivit datelor oferite de Ministerul Transporturilor, costul mediu al unui kilometru construit de Bechtel pe Autostrada Transilvania a fost de circa 16 milioane de euro. Cu banii cheltuiți până acum de statul român, americanii ar fi construit 254 de kilometri în Kosovo.

Americanii au finalizat doar 54 km, pentru care au încasat 1,5 miliarde de euro

6,1
miliarde de euro este economia făcută de stat, ca urmare a negocierilor purtate cu Bechtel, care va mai face doar 64 km de autostradă