Pentru orice român, cumpărarea unei mașini este un test important. Chiar dacă vorbim despre un model second-hand de doar 3.000 de euro sau de un vehicul nou din categoria SUV, cheltuiala implică eforturi importante și pe termen lung. Asta pentru că sunt puțini cei care își pot permite o achiziție „cu banii jos”, iar costurile de întreținere și utilizare par tot mai greu de susținut.

V-ați auzit des prietenii vorbind despre achiziționarea unei mașini. Întrebările de genul „tu ce ai alege dintre x și y?”, „cum ți se pare asta?” sau „crezi că merită banii?” sunt cel mai des întâlnite în discuțiile care au ca țintă o intenție de cumpărare. Din nefericire, mult mai rare sunt dialogurile legate de extrem de utilul TCO (Total Cost of Ownership) sau, pe românește, Costul Total de Deținere/Utilizare, care implică atât prețul de achiziție cât și cheltuielile ulterioare necesare folosirii mașinii. Aici intră atât costurile reviziilor periodice, ale carburantului, ale asigurării sau reparațiilor. Puțini români încearcă să înțeleagă cu adevărat ce înseamnă din punct de vedere financiar deținerea unei mașini înainte de a face alegerea finală, iar dealerii nu se înghesuie să le pună la dispoziție date nesolicitate care ar putea crește exponențial suma luată în calcul de potențialul client.

(Restul articolului îl puteţi citi în ediţia de luni, 27 august, a revistei Capital. Publicaţia este disponibilă la toate centrele de difuzare a presei.)