Din 28 iunie, în România, intră în vigoare aplicarea reglementării European Accessibility Act
Din 28 iunie, în România, intră în vigoare aplicarea reglementării European Accessibility Act, care impune respectarea cerințelor europene de accesibilitate și a standardului WCAG 2.2, care asigură persoanelor cu dizabilități accesarea și utilizarea site-urilor și serviciilor digitale fără dificultăți. În prezent însă, aproximativ 70% dintre site-urile companiilor vizate de noua directivă nu respectă cerințele prevăzute de UE, avertizează experții XARI Agency.
„Pe piața online din România, aproximativ 10-15% dintre firme sunt obligate prin lege să respecte standardul de accesibilitate WCAG 2.2. Din acest segment vizat, peste 70% dintre site-urile deținute de acestea nu sunt aliniate încă la cerințele prevăzute de European Accessibility Act, ceea ce reprezintă un risc major pentru multe afaceri.
Noile reglementări devin obligatorii din 28 iunie 2025, iar firmele vizate trebuie să înceapă cât mai rapid procesul de conformare, pentru a evita sancțiunile legale și pierderile financiare aferente”, a declarat Botond Imre, CEO XARI Agency.
Guvernul României a aprobat încă din aprilie 2022 transpunerea integrală în legislația națională a cerințelor europene de accesibilitate. European Accessibility Act (Directiva 2019/882) impune, printre altele, respectarea standardului WCAG 2.2 pentru toate site-urile și serviciile digitale accesibile publicului.
Obligativitatea se aplică companiilor care nu se încadrează în categoria microîntreprinderilor – respectiv celor care au avut în ultimul an fiscal mai mult de 10 angajați sau cifre de afaceri de peste 2 milioane de euro – și care dețin site-uri web active. Respectarea standardului WCAG 2.2 este obligatorie, indiferent de industrie, pentru firmele care prin intermediul site-urilor deținute:
- Oferă informații sau servicii către public;
- Permit contactarea, realizarea de programări sau comenzi;
- Asigură acces la formulare, conturi, documente sau plăți online.
Nerespectarea cerințelor se poate solda cu plângeri la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor sau Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, urmate de investigații oficiale și somații de remediere a site-urilor.
Dacă nu se conformează, companiile riscă acțiuni legale pentru discriminare digitală sau chiar descalificarea în accesarea de fonduri europene sau licitații publice. Anul trecut, compania aeriană Vueling a fost amendată în Spania cu 90.000 de euro pentru lipsa accesibilității site-ului.
Ce înseamnă alinierea la noile cerințe
Potrivit specialiștilor XARI Agency, procesul de adaptare a unui site la cerințele WCAG 2.2 presupune implementarea măsurilor necesare pentru ca toate persoanele, inclusiv cele cu dizabilități, să poată naviga și utiliza site-ul fără dificultăți. Acestea includ:
- Navigare completă cu tastatura, pentru utilizatorii care nu pot folosi mouse-ul;
- Contrast suficient și fonturi lizibile, care să faciliteze lectura;
- Zone click-abile suficient de mari pentru a putea fi accesate ușor;
- Formulare inteligente, cu etichete clare și mesaje de eroare utile;
- Evitarea CAPTCHA-urilor greu de rezolvat;
- Limitarea animațiilor obositoare sau oferirea opțiunii de dezactivare;
- Avertismente clare înaintea acțiunilor automate (redirecționări, popup-uri etc.);
- Ajutor și contact permanent, vizibil pe toate paginile;
- Structură clară și logică a conținutului pentru o navigare intuitivă.
„Pentru respectarea tuturor acestor cerințe, doar instalarea unui plugin de accesibilitate nu este suficientă. În prezent, mai puțin de 0,1% dintre site-uri sunt create încă de la început la standardele W3C pentru accesibilitate și pot asigura conformitatea simplă prin instalarea unui plugin.
Din experiența practică acumulată de noi pe zeci de site-uri, doar unul creat recent a fost conform fără ajustări suplimentare. Majoritatea necesită modificări tehnice complexe, inclusiv ajustări de Javascript, CSS, restructurări și rescrieri de elemente. Pe de altă parte, un design «modern» sau o declarație generică de accesibilitate nu garantează conformitatea legală. Este necesară o verificare detaliată și corectă, pentru a valida respectarea cerințelor WCAG 2.2 la nivelul minim legal”, explică Botond Imre.
Cum se poate remedia problema și care sunt costurile
Pentru a putea realiza cât mai rapid și eficient alinierea la cerințele standardului WCAG 2.2, companiile trebuie să realizeze, într-o primă etapă, un audit al site-ului. Pentru efectuarea acestuia, în cazul în care nu dețin intern competențele necesare evaluării nivelului de accesibilitate, externalizarea poate reprezenta soluția optimă. Astfel, au acces la expertiza tehnică a unor specialiști certificați și cu experiență practică, care pot asigura testarea completă și furniza soluții personalizate, pe nevoile specifice.
„Prin externalizarea serviciilor de audit și aliniere la noile cerințe, companiile beneficiază de un raport clar și un plan concret de remediere, cu costuri și termene predictibile.
De exemplu, pentru Nivelul A de accesibilitate, auditul, instalarea, configurarea și testarea pot dura 2-3 zile lucrătoare. Costul întregului proces pornește de la 200 de euro și poate ajunge până la 600 de euro, în funcție de complexitatea site-ului și volumul de probleme identificate”, precizează CEO-ul XARI Agency.
Conform specialistului, alinierea la cerințele noii reglementări reprezintă un demers util și pentru microîntreprinderi sau site-urile pentru care conformitatea nu este obligatorie. Astfel, acestea își consolidează imaginea de responsabilitate socială și accesul către peste 1 miliard de persoane cu dizabilități la nivel global, din care mai mult de 860.000 înregistrate în România. Nu în ultimul rând, beneficiază de o performanță SEO mai bună a site-ului, prin evaluarea Google PageSpeed, care include printre criterii și accesibilitatea.