Deodorantul, ca produs distinct de igiena corporala, a aparut la mijlocul acestui secol. De atunci, a cunoscut numeroase transformari, imbunatindu-i-se permanent calitatea. In prezent, deodorantele se pot imparti in trei categorii distincte. Prima o reprezinta cele parfumate, care acopera mirosul transpiratiei, prin aplicarea unui parfum puternic. A doua include produsele care contin ingrediente pe baza de alcool. Ultima categorie este reprezentata de deodorantele antiperspirante, care nu elimina doar mirosul neplacut al transpiratiei, ci si cauza acesteia.
Inainte de 1989, deodorantele care se comercializau pe piata romaneasca erau, in cea mai mare parte, produse locale. Marcile internationale puteau fi gasite doar in shopuri, la care aveau acces persoanele care dispuneau de valuta. Astfel, gamele Rexona, Impulse, Fa, Denim, Bac, 8×4 etc. erau considerate, in acea perioada, produse de lux din cauza pretului si a accesibilitatii limitate.
In prezent, principalii competitori pe piata romaneasca sunt firmele Unilever, Henkel, Colgate Palmolive, Beiersdorf, Gillette, Farmec si Miraj. Alaturi de acesti producatori, nume ca: Royal Sanders, Sara Lee, Mirato, Sarantis, Xavier Laurent sau Cussons au devenit, in ultimii ani, familiare consumatorilor romani.
Cea mai mare fabrica de cosmetice din tara, Farmec SA Cluj-Napoca, are o traditie de 55 de ani in productia deodorantelor, pana in 1990 fiind liderul necontestat al pietei. O data cu aparitia produselor din import, situatia s-a schimbat radical. Societatea din Cluj produce o gama larga de deodorante destinate femeilor: Obsesie, Farmec 16, Season, Gerovital Plant, Simbol, Favorit, Farmec-Aloe Vera. Cele pentru barbati sunt: Athos, Bob, Mister F Voyage. Volumul anual al productiei si al vanzarilor a scazut de la circa 13 milioane bucati in 1990, la 5,2 milioane in 1998. Printre dificultatile cu care se confrunta SC Farmec amintim taxele vamale mari aplicate la importul de materii prime, egale cu ale produselor finite importate. Neincluderea productiei de cosmetice, alaturi de cea farmaceutica, pe lista celor scutite de accize la alcool a dus la cresterea pretului deodorantelor Farmec intr-un ritm destul de alert in 1998, fapt ce explica scaderea vanzarilor din anul trecut. Cu toate dificultatile intampinate, SC Farmec a reusit, cu ajutorul unui credit nerambursabil ONUDI, sa puna in practica un proiect de anvergura, respectiv producerea de deodorante ecologice, fiind a doua investitie de acest gen din Europa Centrala si de Est. Aceste produse se inscriu in standardele CE si reprezinta ultima tendinta in domeniu. Fata de produsele pe baza de freon, deodorantele ecologice nu dauneaza stratului de ozon.
Importurile se sustin prin reclama
Firma Colgate Palmolive a intrat pe piata in 1993, cu deodorantul solid pentru barbati Mennen Speed Stick. Doi ani mai tarziu, a lansat Lady Speed Stick antiperspirant, de asemenea un deodorant solid, destinat femeilor. De putin timp, produce o a treia marca, Palmolive Tahiti, un deodorant pe baza de aerosoli. In ultimii trei ani, volumul inregistrat de firma la vanzarile de deodorante a depasit 200 tone anual. Cota de piata estimata pentru cele trei deodorante se inscrie lunar intre 10 si 15 procente, aflam de la Razvan Dumitrescu, product manager la Colgate Palmolive Romania. „Spre deosebire de celelalte tari din Europa, unde ponderea deodorantelor solide si de tip gel e in crestere, piata romaneasca este dominata masiv de deodorantele cu aerosoli. In 1998, aceasta categorie a ocupat aproximativ 80% din piata ca valoare”, afirma aceeasi sursa.
Compania Unilever comercializeaza pe piata romaneasca marcile Rexona, Impulse, Axe si Denim. Rexona are mai multe moduri de aplicare: spray, stick, roll-on, crema. ,,In Romania, Unilever este liderul de piata absolut, cu cele patru marci, conform cercetarii realizate de Amer Nielsen Research”, afirma Marius Melesteu, marketing manager. Interlocutorul nostru considera ca intre consumatorii romani si cei vest-europeni nu exista diferente majore. In acest sens, se evidentiaza clipurile publicitare alese pentru produsele Impulse Zen, Impulse Spice Girls si Axe Apollo, realizate special pentru tanara generatie.
Deodorantul Fa, gama ce numara opt variante, este importat de compania Henkel. Dintre produsele de acest gen din Romania, Fa este lider de piata, conform studiului realizat de MEMRB.
Dificultatile cu care se confrunta firma Henkel – si nu numai ea – se refera la situatia economica generala, ce poate duce la o scadere a consumului de cosmetice si la o anumita nesiguranta in aparitia si aplicarea legilor privind investitorii straini. „Piata deodorantelor este relativ stabila”, considera Liviu Sfrija, director de vanzari. ,,Este una dintre pietele cele mai competitive, iar in ceea ce priveste publicitate este a doua – dupa cea a sampoanelor – investindu-se in acest sens aproximativ patru milioane USD in 1998”. Intr-adevar, deodorantele de import beneficiaza de reclama sustinuta, in special la televiziune. Anul trecut, piata publicitara a fost dominata de patru mari producatori: Unilever, Henkel, Colgate Palmolive si Beiersdorf.

Contrafacerile strica
imaginea marcilor
„Consideram ca nu toate mesajele publicitare folosite pentru promovarea deodorantelor de import reflecta realitatea, unele inducand in eroare consumatorul”, precizeaza Liviu Turdean, director general la Farmec SA. De exemplu, in reclamele pentru deodorantele solide se afirma ca „o data cu evaporarea alcoolului, dispare si protectia” – ceea ce este complet eronat, lovind puternic in deodorantele de tip aerosol, considera interlocutorul nostru. Un alt necaz al producatorilor romani il constituie patrunderea cu prea mare usurinta pe piata a unor produse de import contrafacute, fara a avea inscriptionarile necesare – texte in limba romana, termen de valabilitate etc. -, in timp ce avizarea de catre institutiile abilitate a unui produs autohton dureaza luni de zile.
Numerosi consumatori se plang de faptul ca deodorantele de pe tarabe – chiar daca este vorba de Fa, Rexona sau Impulse – sunt contrafacute.
Potentialul pietei romanesti este foarte mare, oferta extrem de generoasa, iar concurenta acerba. Din pacate, accesul la informatii privind cifre concrete de vanzari este limitat. De asemenea, in lipsa inscriptionarilor care ar fi trebuit sa fie pe produs, nu am putut afla firmele care importa sau distribuie unele deodorante de marca. Din aceasta cauza nu putem avea o imagine fidela despre piata si evolutia ei, mai ales ca parerile producatorilor si ale importatorilor sunt impartite.
Cert este faptul ca, pentru o parte dintre romani, produsele de igiena, indiferent ca e vorba de sapun, sampon, pasta de dinti sau deodorant, nu reprezinta o prioritate, din cauza puterii scazute de cumparare. In plus, desi trebuie folosit zilnic, indiferent de anotimp, deodorantul are tendinta de a deveni din ce in ce mai mult un produs sezonier, inregistrand un varf al vanzarilor in timpul verii.