Astăzi începe prima rundă a promoţiilor din acest an, vitrinele marilor magazine din ţară afişând reduceri de până la 80%. Astfel, între 15 ianuarie şi 15 aprilie, când are loc lichidarea stocului de articole din sezonul toamnă – iarnă, toate produsele vor costa mai puţin.

Spre exemplu, magazinele Debenhams au deja reduceri de 30%, iar până la finele lunii februarie produsele vor costa chiar cu 80% mai puţin. „Odată cu intrarea în reduceri, clienţii care încă nu şi-au achiziţionat lucrurile pe care şi le doreau au ocazia să şi le cumpere, cu un discount considerabil”, a declarat pentru capital.ro Ionuţ Vardianu, Brand Manager Debenhams în România, Bulgaria şi Republica Moldova.

În cadrul mall-ului Liberty Center din Capitală reducerile diferă de la un magazin la altul, pornind de 10-15% şi ajungând până la 70%, potrivit lui Marius Barbu, retail development director Mivan Development, dezvoltatorul centrului comercial din zona Rahova. “Discounturile sunt aplicate la o paleta largă de produse, de la articole vestimentare şi accesorii, până la încălţăminte sau articole sportive”, a declarat acesta.

Oficialii Liberty Center au anunţat că printre mărcile care afişează reduceri în această perioadă la articolele de îmbrăcăminte, încălţăminte, de lenjerie sau sportive se află Adidas, Benissimo, Big Star, Bjornson, Brise, Cache Cache, Champion, Fox sau House of Art.

Vorbind în cifre concrete, o rochie care era în plin sezon 900 lei poate ajunge acum la un preţ de 270 lei, în timp ce un sacou va costa doar 90 lei în magazinele Debenhams. O reducere foarte mare este aplicată şi la produsele pentru casă, în aşa fel încât pilotele din pene de lebadă sunt disponibile numai în această perioadă în magazin cu 200 lei, reduse de la un preţ de 700 lei. 

Promoţiile la nivel de business

Dincolo de o perioadă de shopping intens pentru români, perioada reducerilor este un fenomen bine ancorat 0-45710-reducere.jpgîn business-ul retailerilor. “Reducerile de sfârşit de sezon reprezintă modalitatea cea mai eficientă pentru retaileri de a lichida stocurile de produse. Magnitudinea soldurilor variază în funcţie de volumul cantităţilor care trebuie lichidate şi nu în ultimul rând de politica firmelor”, a declarat pentru capital.ro Bogdan Belciu, manager la compania de consultanţă A.T. Kearney România.

Acelaşi lucru îl susţin şi oficialii Debenhams, care spun că perioada de sales este esenţială. “Din punct de vedere al stocurilor este important să epuizăm produsele sezonului trecut pentru a face loc sezonului de primăvară – vară 2010”, afirmă Ionuţ Vardianu.

Consecinţa reducerilor se vede mai ales în numărul mare de clienţi care vor trece pragul magazinelor, în special cele de fashion. “Evident, preţurile mai mici atrag un trafic semnificativ mai mare şi o creştere a vânzărilor în volum”, spune Bogdan Belciu. 

Astfel, numărul de produse vândute în fiecare lună de reduceri va fi semnificativ mai mare comparativ cu perioadele din an în care nu sunt aplicate discounturi.

Cu toate acestea, valoarea bonului nu suferă nicio modificare, mai ales acum, pe timp de criză. “Media pe bon nu creşte foarte mult valoric, dar cantitativ clienţii îşi achiziţionează în general minim 4-5 produse, odată ce s-au hotarat să cumpere”, afirmă la rândul său Ionuţ Vardianu.

Din totalul vânzărilor anuale ale magazinelor Debenhams, operate în România de divizia de fashion a RTC, Rafar, perioada reducerilor reprezintă 15%. “Obiectivul este ca la final de sezon stocul curent să fie cat mai redus, ideal zero, şi luăm toate măsurile în acest sens”, mai spune Varideanu.

Mall-urile au şi ele de câştigat

0-45708-reduceri2.jpgO dată cu magazinele care vor aplica reduceri foarte mari, şi mall-urile vor ieşi în câştig în următoarele 3 luni de promoţii. Motivul: traficul mai mare de clienţi.  Marius Barbu, oficialul mall-ului Liberty Center, mizează pe o creştere cu 15% a numărului de vizitatori lunari în perioada de lichidare a stocurilor de toamnă-iarnă.

În acest sens, administratorii centrului comercial au lansat şi o campanie de evenimente pentru a susţine creşterea traficului. “Vom aduce în fiecare weekend noi spectacole sau concerte cu artişti ai momentului. Astfel, în weekendul care se apropie,  pe 16 şi 17 ianuarie, avem spectacole de teatru, iar duminica, pe 17 ianuarie, am pregatit un  show Smiley”, a declarat Marius Barbu. De asemenea, va avea loc şi un show interactiv cu DJ Christu şi MC raku, pentru ca săptămâna viitoare Elena Gheorghe să urce pe scena din Liberty Center.

Criza înseamnă reduceri mai mari

Criza economică şi numărul mare de disponibilizări i-au descurajat pe români, care sunt mult mai atenţi atunci când vine vorba de cheltuieli. În aceste condiţii, retailerii s-au văzut nevoiţi să găsească soluţii.

Prima a fost lansarea de reduceri însă din luna decembrie. Încă de atunci preţurile au scăzut cu 30%, după cum susţine Ionuţ Vardianu, Brand Manager Debenhams.

A doua soluţie de criză este aplicarea de reduceri mai mari decât în mod normal în perioada de reduceri. Astfel, dacă anii trecuţi magazinele afişau reclame imense care anunţau preţuri mai mici cu cel mult 60%, anul acesta se va ajunge la un minus de aproape 80%. Potrivit lui Bogdan Belciu, cei care aplică această strategie sunt retailerii care nu şi-au dimensionat stocurile corect  şi se confruntă cu probleme grave.

Cu toate acestea, nici măcar aceste măsuri nu vor putea aduce în magazine numărul mare de vizitatori din anii trecuţi. „Având în vedere scăderile consumului din ultimul an, venitul disponibil în ansamblu mai mic al românilor, iar perspectiva unei crize care nu a luat încă sfârşit, chiar şi discounturile mai mari nu vor reuşi să aducă volumul vânzărilor la valorile pe care le-am fi anticipat în condiţii obişnuite”, mai completează Belciu.

Pericolul promoţiilor

Reducerile de sezon au şi ele faţa lor negativă. Astfel, cumpărătorii riscă să fie luaţi de val şi să îşi cumpere 0-45709-reducere3.jpgproduse pe care nu le vor folosi doar pentru că preţul este extreme de atractiv. După cum spune Bogdan Belciu, acest lucru nu se va mai întămpla la fel de des anul acesta, când criza este încă la putere.

“De multe ori oamenii cumpără produsele reduse din impuls, doar prin prisma preţurilor. Acest fenomen este de aşteptat să fie mai rar întâlnit în această perioadă, când toată lumea este mult mai atentă cu modul în care cheltuieşte”, a subliniat oficialul A.T. Kearney România.

Dincolo de toate acestea, perioada soldurilor mai vine cu un dezavantaj. Pentru cei care şi-au dorit foarte mult un produs şi au aşteptat ca acesta să aiba un preţ mai accesibil, există posibilitatea ca mărimea corectă sau modelul dorit să nu mai fie în stoc. “Când pleci însă la shopping în reduceri trebuie să ştii că este ultima şansă de a cumpăra perechea de jeans pe care ţi-ai dorit-o sau sacoul pe care l-ai vazut în vitrină. Există posibilitatea ca mărimea ta să se fi vândut deja”, explică oficialul Debenhams.

Unde nu se fac discounturi?

Sunt şi magazine în care perioada de promoţii nu este luată în seamă. Bogdan Belciu susţine că astfel de excepţii sunt reprezentate de brandurile de renume care ar risca în acest fel să îşi pericliteze imaginea. Oficialul A.T. Kearney a dat drept exemplu Louis Vuitton.

“La începuturile crizei în America unii designeri au practicat discounturi foarte mari, ceea ce a stârnit reacţii foarte aprinse de la colegii lor din alte regiuni. Acest lucru ar putea ca, pe termen mediu, să afecteze negativ vânzările şi imaginea de brand”, a mai completat Berciu.

DETALII:

Citeşte şi: Cum arată prima zi de reduceri în mall