Prețuri plafonate în Ungaria pentru produse de igienă, cosmetice și articole de curățenie

Ministerul Economiei Naționale din Ungaria a anunțat că plafonul adaosului comercial va fi de maximum 15%, aplicabil la 30 de categorii de produse nealimentare, printre care se află detergenții, gelurile de duș, șervețelele, cosmeticele și hârtia igienică.

Reglementarea se aplică în special drogheriilor, care distribuie peste 40% din aceste produse la nivel național. Măsura vine ca parte a unei strategii guvernamentale de combatere a inflației și protejare a bugetelor familiilor.

Raționalizarea vânzărilor: hârtia igienică, limitată la 5 bucăți per client

Pe fondul plafonării prețurilor, marile lanțuri de drogherii au anunțat raționalizarea vânzărilor pentru anumite produse, în special pentru hârtia igienică. Clienții vor putea cumpăra cel mult cinci unități, iar discounturile suplimentare nu vor mai fi aplicate.

Raționalizarea are ca scop prevenirea golirii stocurilor și asigurarea accesului egal la produsele esențiale, într-un context în care prețurile scăzute pot stimula cumpărături excesive.

Reduceri de preț de peste 19% pentru sute de produse esențiale

Potrivit agenției de presă Hirado, plafonarea adaosurilor comerciale a avut deja efecte concrete. Peste 900 de produse au înregistrat scăderi medii de preț de 19%, potrivit autorităților.

Extinderea măsurii la produsele de igienă și curățenie are scopul de a lărgi impactul pozitiv asupra consumatorilor și de a forța comercianții să reducă adaosurile considerate „nejustificat de mari”.

viktor orban
SURSA FOTO: Facebook/Viktor Orban

Marile drogherii vizate de măsură

Noile reguli se aplică marilor rețele de drogherii, precum DM, Rossmann, Müller, Douglas, Azúr, Estée Lauder și Yves Rocher. Acestea sunt obligate să își limiteze adaosurile până la sfârșitul verii.

Magazinele mixte, care vând atât produse alimentare, cât și nealimentare, nu sunt direct afectate, însă vor fi influențate de presiunea concurențială, fiind probabil obligate să ajusteze prețurile în jos pentru a-și păstra clienții.

Guvernul Viktor Orban vrea să extindă plafonările și în alte domenii

Premierul Viktor Orbán nu se oprește la bunuri de larg consum. Guvernul a început negocieri cu instituțiile bancare, firmele de asigurări și companiile telecom pentru înghețarea tarifelor.

Conform autorităților:

  • Băncile vor readuce taxele de administrare la nivelul lunii ianuarie 2025;

  • Asigurările pentru locuințe nou încheiate vor avea prime plafonate la nivelul din decembrie 2024;

  • Tarifele telecom (internet și telefonie) vor fi limitate prin acorduri voluntare.