Celebra formulă ‘reveniţi mâine’, cu care scriitorul Mariano José de Larra a imortalizat lentoarea administraţiei spaniole în faţa solicitărilor cetăţenilor, pare să nu-şi mai aibă locul în oraşele ‘inteligente’, care vor revoluţiona modul de a gestiona serviciile urbane. Multitudinea de dispozitive de comunicare şi senzori ce se vor încorpora în centrele urbane vor monitoriza nevoile acestora şi funcţionarea serviciilor lor în orice moment, a spus Carlo Ratti, arhitect şi inginer.

Potrivit acestuia, se vor înmulţi sistemele informatice şi aplicaţiile pentru telefoanele mobile cu indicaţii pentru a ajunge mai devreme acasă şi a evita ambuteiajele, pentru a reduce consumul energetic în zonă sau pentru a găsi un taxi pe o stradă pustie pe timp de furtună.

Implicat în proiecte precum ‘Bicicleta 2.0’ din Copenhaga, care valorifică energia generată în momentul pedalării, Ratti este unul dintre experţii MIT invitaţi la conferinţa privind tehnologiile emergente EmTech Spania, care se va desfăşura la Valencia (est) la începutul lunii noiembrie. El va vorbi despre viitorul tehnologiei în domenii precum educaţia, telemedicina sau oraşele inteligente.

Acest arhitect, a cărui echipă a răspuns de pavilionul digital dedicat apei la Expo Zaragoza 2008, considerat de revista Time drept una dintre cele mai bune invenţii ale anului, vrea ca actualele servicii telefonice de informare rapidă din cadrul primăriilor să se transforme în ‘wiki-uri’. În opinia sa, cetăţenii se vor ajuta din ce în ce mai mult între ei, datorită internetului şi tehnologiilor, pentru a rezolva probleme urbane, şi vor apărea noi activităţi comunitare.

‘Revoluţia se va produce în modul de a soluţiona problemele, mult mai rapid şi mai eficient’, a estimat expertul MIT.

Sofisticatele reţele de telecomunicaţii, răspândirea telefoanelor mobile şi a tabletelor, tot mai accesibile populaţiei, cu preţuri mai reduse, împreună cu enormele baze de date uşor de accesat, mai ales în administraţie, favorizează diseminarea oricărui tip de informaţie, a semnalat el. Această ‘prodigioasă’ cantitate de date oferă informaţii nu numai despre cele mai obişnuite obiceiuri ale cetăţenilor, ci şi despre nevoile lor imediate şi chiar despre sentimentele lor.

Acum se ştie cum se mişcă oamenii prin oraş, cât de des, la ce ore, unde preferă să ia cina, cum îşi fac cumpărăturile şi chiar unde ajung reziduurile după ce le aruncă, a adăugat expertul, care a dovedit că distanţele parcurse de unele reziduuri înainte de a fi distruse sunt enorme.

Sursa: Agerpres