numai trei fonduri de investitii se ocupa si de micii intreprinzatori. „Mici” este un fel de a spune, fiindca afacerea trebuie sa prezinte un potential considerabil pentru a fi bagata in seama de catre finantator. In viziunea lui Cornel Marian, Investment Manager la Oresa Ventures, planul de afaceri pe care-l prezinta intreprinzatorul trebuie sa-l convinga ca, la un moment dat, firma va ajunge lider pe segmentul de piata pe care opereaza. Asemanator „ingerilor investitori”, care-si risca propriii bani pentru a sustine o idee, si in cazul fondurilor de investitii profesionismul managerului solicitant de finantare este esential pentru decizia de investitie. „Managerul trebuie sa cunoasca piata si domeniul, nu trebuie sa fie doar un incepator”, mai spune Cornel Marian. Oresa Ventures este un fond regional care, in Romania, pune jumatate din capitalul pe care-l detine la dispozitia afacerilor tinere. Un altul asemanator este Global Growth Fund. Aurelian Trifa, managerul acestuia, pune aproximativ aceleasi conditii: „finantarea trebuie sa fie urmata de o crestere rapida, iar capitalul pe care-l injectam sa fie sustinut si de alte surse, de exemplu bancare”. Investitia minima a Global Growth Fund este de 500.000 de euro si nici Oresa Ventures nu opereaza cu sume mai mici. Singurul fond care se adreseaza unui alt segment de intreprinzatori este Gemisa Investments, proaspat infiintat de catre Dragos Rosca. In cazul acestuia, sumele investite sunt ceva mai mici, putand pleca de la 50.000 de euro. Din domeniile preferate de finantatori putem enumera servicii medicale, IT si software, servicii financiare, mass-media. Insa, o firma care nu are un plan de afaceri fara cusur si nu convinge ca va creste „intr-un an cat altii in zece” nu are nici o sansa de a atrage bani de la un fond de investitii.

Oresa Ventures investeste cu interes in servicii
Fondul are un capital de 25 de milioane de euro in Romania, am investit in proportie de peste 50% in start-up. Criteriile importante sunt managementul, antreprenorul si conceptul de business, industria si potentialul de crestere. „Avem 17 investitii in Romania. Cele de succes din categoria start-up sunt La fantana, MotorActiv, Churchill Media, Credisson. Ar mai fi de mentionat o tranzactie mai veche, obiectivul fiind o agentie de recrutare si resurse umane”, spune Cornel Marian, Investment Manager la Oresa Ventures. Mecanismul este simplu: Oresa devine co-proprietar al firmei finantate. O data cu acest statut, Oresa asigura un fel de asistenta tehnica, consultanta „sfaturi” – cum le numeste Cornel Marian. „Nu taxam compania pentru sfaturi. Cateodata, aducem si experti din afara tarii, daca este nevoie. Ajutam mai ales cu facilitarea contactelor de afaceri, a accesului la finantare si ii ajutam sa „deschida usi”, spune investitorul. Acesta considera ca in Romania sunt multe oportunitati de a investi in firme tinere si ca din ce in ce mai multe fonduri internationale si regionale se vor indrepta spre tara noastra. Fondul s-a retras deja din cateva afaceri din Romania si Polonia. Spre exemplu, firma din Polonia a fost vanduta catre o companie mare, listata la Bursa. Dar Cornel Marian recunoaste ca nu toate investitiile au succes. „Desigur, riscul este mare si nu intotdeauna rezultatele sunt cele asteptate”, adauga Marian. Domeniile de succes pentru Oresa au fost serviciile financiare, leasing, servicii de afaceri, media.

Gemisa, primul fond romanesc pentru start-up
„Ne adresam companiilor in faza de start-up sau dezvoltare incipienta. Riscul este mare pentru acest gen de investitii, iar uneori poate este mai bine ca firmele sa apeleze la Angel Investors”, spune Dragos Rosca, directorul Gemisa Investments. Atunci, de ce a ales sa se ocupe de asemenea investitii? „Este vorba de 30.000 – 50.000 de companii care se infiinteaza in fiecare an si, cu exceptia catorva „inger”, ele nu pot accesa alte surse de finantare”, spune Rosca. Domeniile vizate sunt comertul, serviciile medicale, media, IT&software. Capitalul Gemisa este acum de sase milioane de euro, iar sumele investite sunt intre 50.000 si un milion de euro. „Ne consideram „furnizori de bani inteligenti”. Aceasta inseamna ca asiguram, pe langa investitia propriu-zisa, „suport functional” pentru sase luni sau un an: servicii IT, juridice, resurse umane, financiare sau legate de management”, mai spune Rosca. Directorul fondului doreste ca tranzactiile sa se incheie rapid. Prima astfel de investitie s-a realizat in „Miniblu”, firma din domeniul serviciilor medicale. Conceptul de afacere a convins ca va functiona. „Avem in curs de analiza foarte avansata cinci proiecte, speram ca vom finaliza tranzactiile pentru trei sau patru pana-n sarbatori. De asemenea, mai avem inca cateva in stadiul de analiza preliminara”, conchide Dragos Rosca.

Global Growth Fund, special creat pentru companiile noi
Global Finance Grup este un fond regional implicat in finantarea unor companii mari din mai multe tari. In cadrul acestuia, incepand de anul trecut, functioneaza Global Growth Fund, care are ca scop investitii in start-up. Fondul detine un capital de 20 milioane de euro, banii provenind de la investitori cu renume, precum BERD, BancPost si altii. Investitia minima este de 500.000 de euro, poate urca pana la maximum un milion de euro si se realizeaza prin aport de capital. „Ne adresam societatilor care necesita o dezvoltare tehnologica sau dezvoltarea unei retele de distributie. La final, fondul se retrage prin revanzarea actiunilor sau partilor sociale catre alti investitori interesati”, spune Aurelian Trifa, managerul Global Growth Fund. Durata de viata a fondului este de zece ani. Perioada pe care este valabila investitia este de trei pana la cinci ani, dar, in functie de afacere, poate fi si mai mare. „Conditia este ca afacerea finantata sa realizeze o crestere rapida. Capitalul pe care-l injectam ar trebui sa atraga si alte surse, de exemplu bancare. Cazul ideal este o finantare combinata”, spune Aurelian Trifa. Potrivit acestuia, in acest tip de investitii este important faptul ca interesele fondurilor coincid cu cele ale actionarilor, mai exact, dezvoltarea puternica a firmei. „Ce aducem noi nu se refera numai la capital, aducem si expertiza in domeniul financiar, management strategic, sisteme, resurse umane. Toate acestea sunt active care ajuta la dezvoltarea companiei”, mai spune Trifa. Acesta mai mentioneaza faptul ca un avantaj il reprezinta afilierea firmei la o retea de relatii de afaceri, care sa contina diferiti furnizori si clienti.

Criterii evaluate pentru o investitie

Criteriile sunt:
· Managementul firmei: este capabil, are determinarea si competenta necesare pentru a duce proiectul spre obiectivele pe care le convenim impreuna? Trebuie sa fim convinsi ca managerii sunt hotarati, ca sunt capabili.
· Piata: dimensiunea, ritmul de crestere, intensitatea concurentei.
· Investitiile: cat de mari sunt necesitatile.
· Profiturile: calcule preliminare legate de viitorii investitori catre care se va vinde: investitori strategici, fonduri mai mari.