Firma care va lua în concesiune aeroportul internaţional din Bacău va trebui să investească minimum 45 de milioane de euro pe o perioadă de 35 de ani. Licitaţia pentru selectarea concesionarului va fi organizată în luna mai.

Consiliul Judeţean Bacău a demarat, în urmă cu un an şi jumătate, un proiect de modernizare a aeroportului din Bacău. Teoretic, existau trei scenarii de finanţare a proiectului: obţinerea unor fonduri de la autorităţile locale, cofinanţare utilizând fonduri europene şi finanţare privată. Prima variantă a ieşit din calcul de la bun început. CJ Bacău nu deţine sumele necesare investiţiei, iar accesarea unui împrumut nu este fezabilă, întrucât ar avea consecinţe severe asupra altor proiecte de investiţii programate pentru următorii 15-16 ani; un alt factor este şi lipsa know-how-ului. Cât despre finanţarea prin fonduri structurale, fezabilitatea acestei opţiuni nu poate fi evaluată în stadiul actual al proiectului, întrucât strategia naţională privind fondurile UE nu este clară.

Astfel, specialiştii de la Deloitte (companie care a asigurat consultanţa financiară), Iptana (consultanţă tehnică) şi Boştină şi Asociaţii (consultanţă legală), care s-au ocupat de acest proiect au ajuns la concluzia că varianta cea mai rezonabilă pentru modernizarea aeroportului din Bacău este finanţarea privată. „Aceasta poate fi obţinută fie prin privatizarea aeroportului, fie prin selectarea unui investitor privat pentru modernizarea, finanţarea şi operarea pe termen lung a aeroportului“, se arată în studiul de fundamentare a deciziei de concesionare a aeroportului.

Ca urmare, săptămâna trecută, Consiliul Judeţean a aprobat concesionarea aeroportului pe o perioadă de 35 de ani. „Guvernul a promis că ne ajută cu modernizarea, dar nu am văzut niciun ban, astfel că finanţarea privată a fost cea mai bună soluţie“, spune Dragoş Benea, preşedintele CJ. Totodată, s-a aprobat schimbarea numelui aeroportului în Aeroportul Internaţional George Enescu. „Noi preconizăm că prin luna mai putem organiza licitaţia pentru concesionare“, continuă Benea.

Estimările Iptana privind varianta minimală a modernizării aeroportului se ridică la 44,13 milioane de euro. Numai terminalul nou pentru pasageri, prevăzut a fi finalizat în 2011, necesită investiţii de 9,1 milioane de euro. În plus, reabilitarea şi consolidarea pistei costă 18 milioane de euro, cu termen de finalizare 2010, iar extinderea platformei necesită alte 2,6 milioane de euro. Acestor sume li se adaugă o marjă de 15% reprezentând cheltuieli neprevăzute, taxe şi impozite.

Două companii interesate de concesiune

95-11896-10_aeroportbacau_medi9878.jpgÎn cazul unui aeroport, finanţarea privată poate fi obţinută fie prin privatizare, fie prin concesionare. Privatizarea ar lăsa însă autorităţile locale fără niciun control asupra dezvoltării viitoare a aeroportului, în timp ce concesiunea îşi poate atinge obiectivele mai repede. „Este primul proiect de acest gen din România şi reprezintă o investiţie pe termen lung. Trebuie menţionat că Deloitte este un consultant de talie internaţională  ,implicat în proiecte similare şi la aeroporturile din Tirana, Varna şi Budapesta“, spune George Mucibabici, preşedintele companiei Deloitte, adăugând că ţările din Europa Centrală şi-au rezolvat problema aeroporturilor naţionale din surse bugetare.

95-11898-aeroport.jpgOfertele pentru concesiune nu au întârziat să apară. Benea afirmă că, deja, de aeroportul din Bacău sunt interesate două mari companii. „Sunt şanse mari să găsim un investitor interesat. Aeroportul din Bacău are atuul de a fi deja operaţional. Este unul dintre cele mai importante aeroporturi din regiune şi dispune de infrastructura necesară dezvoltării sale ulterioare. Proiectul în sine este unul de pionierat şi are mai multe şanse decât proiectele greenfield vizate de alte aeroporturi din România, precum Braşov, Brăila sau Galaţi“, spune Mucibabici. „Este adevărat, traficul actual nu garantează succesul potenţialului investitor, dar ritmul de creştere din ultimii ani constituie o bază pentru previziuni favorabile pentru investiţiile private“, adaugă acesta.

Anul trecut, pe aeroportul din Bacău au tranzitat 100.000 de pasageri, unitatea având o cotă de piaţă de doar 2%, dar studiul Deloitte arată că la finalul perioadei de concesionare traficul va ajunge la 1,2 milioane de pasageri anual. Atingerea acestui nivel are o mare importanţă pentru fezabilitatea concesiunii, deoarece în situaţia în care previziunile nu se realizează concesionarul nu va putea obţine rata de rentabilitate estimată de Deloitte, de minimum 12 procente. În ceea ce priveşte traficul cargo (de mărfuri), se anticipează o rată de creştere anuală de 0,5% în perioada 2009-2020 şi una de 4% până în 2039, plecând de la un nivel de 250 de tone transportate în 2009.

95-11897-10_georgetomamucibab9936.jpg«Sunt şanse mari să găsim un investitor interesat. Aeroportul din Bacău dispune de infrastructura necesară dezvoltării sale ulterioare.»
George Mucibabici, preşedinte Deloitte

CONCESIONĂRI ÎN EUROPA DE SUD-EST

TIRANA Aeroportul Internaţional Maica Tereza este concesionat din anul 2004. Tirana Airport Partners, un consorţiu internaţional format din două companii germane, are exclusivitate cu guvernul Albaniei pentru operarea şi administrarea aeroportului. Consorţiul plăteşte o taxă de concesionare anuală şi încasează o parte din veniturile aeroportului.

VARNA ŞI BURGAS Aceste aeroporturi au fost concesionate în 2006, iar guvernul de la Sofia a ales un consorţiu format din compania germană Fraport AG şi compania bulgară BM Star. Fraport s-a obligat să investească 400 de milioane de euro pentru modernizare şi să plătească o redevenţă anuală de 19% din venituri.

BUDAPESTA Aeroportul Internaţional Ferihegy este controlat de consorţiul german Hochtief Airport. În 2007, acesta a anunţat investiţii de 261 de milioane de euro pentru următorii cinci ani. Aeroportul a fost privatizat în 2005.

Capital – Editia nr.12, data 26 martie 2008