Pe de alta parte, intre cele doua piete raman inca diferente notabile. La noi se consuma in proportie de peste 80% vinuri dulci si demiseci, in timp ce occidentalii consuma in special vinuri seci. Aceeasi diferenta este si la culoarea vinului. In Romania se consuma vinuri albe, in timp ce occidentalii prefera vinurile rosii.
Primele semnale privind schimbarea preferintelor in materie de vin provin si din campaniile de promovare a noilor colectii lansate pe piata. Au inceput sa apara vinurile foarte tinere, din ultima recolta, foarte vii, dupa cum le denumesc degustatorii. Vinurile albe sunt puternic decolorate, aproape albe, cu nuante verzui uneori. Si aici este o mare diferenta fata de traditia noastra, unde sunt inca apreciate nuantele de galben, mergand pana la chihlimbar.
O alta caracteristica a reorientarii producatorilor de vinuri este data de stabilirea portretului potentialului consumator de vin. Acesta este o persoana tanara si dinamica, in general barbat, cu varsta cuprinsa intre 25 si 40 ani, cu un grad de educatie mediu si ridicat, campaniile de promovare fiind indreptate in special pentru cucerirea acestuia. De fapt, el trebuie doar recuperat, dupa ce ani intregi a preferat berea. Pentru acest consumator au fost lansate colectii intregi de catre mai multe societati viticole, realizandu-se astfel si o structurare a productiei. Un alt fapt pozitiv, remarcat de mai multi analisti ai pietei, este reflectat de cresterea vanzarilor de vinuri de calitate superioara. De altfel, concurenta dintre producatori a inceput sa se desfasoare pe segmentul gamelor de varf ale viticultorilor.
Moda vinurilor dulci si demiseci este si o racila a economiei socialiste. In aceea perioada, vinurile bune plecau la export si pe piata interna ramaneau vinurile de calitate inferioara. Din pacate, acest sistem a fost practicat si dupa 1990, ceea ce a facut mult rau vinului romanesc. Un handicap important al viticulturii noastre este dat si de cresterea alarmanta a culturilor de hibrizi, in detrimentul vitei nobile.
Privatizarea podgoriilor a inceput sa-si arate deja roadele, desi foarte multe vanzari de IAS-uri s-au petrecut la inceputul anului trecut. Noii proprietari sunt mult mai atenti cu impunerea numelui pe piata, concurenta eliminand o mare parte din falsuri.