Cu puţine excepţii, marile nume europene şi mondiale nu sunt prezente în industria românească de birotică şi papetărie, aceasta fiind dominată net de jucătorii autohtoni.

În prezent, piaţa românească de birotică şi papetărie, în care importurile predomină, este extrem de aglomerată, mai ales pe segmentul de revânzători, mulţi dintre aceştia fiind locali sau cel mult regionali. Be Proffice, care face parte din Divizia Proffice a RTC Holding, este singurul jucător naţional.

Competiţia cea mai strânsă se înregistrează în rândul comercianţilor de produse cu nivel de calitate redus, în timp ce pe segmentul articolelor de brand, concurenţa este mai redusă.

„Producătorii de papetărie din România sunt foarte puţini şi se concentrează pe produsele de carton (dosare etc.) şi din plastic (rigle, pahare de creioane)“, explică Emil Deliu, director general Austral Trade, companie concentrată exclusiv pe segmentul de clienţi corporate. „Importatorii mari sunt, de asemenea, în număr redus: 10–15. În schimb, redistribuitorii sunt mulţi, deoarece înfiinţarea unei companii de papetărie nu necesită eforturi financiare şi logistice mari. Însă, bineînţeles, majoritatea acestor redistribuitori mici nu dispun de depozite proprii, de suficiente maşini pentru livrări, de acoperire naţională – prin urmare, nu pot oferi servicii de calitate“, susţine Emil Deliu.

Piaţa devine interesantă pentru marii jucători internaţionali

Potrivit directorului general al grupului de firme Dacris, Lidia Fati, importurile din anul 2006 (exceptând articolele IT),  au însumat 164 de milioane de euro. În structura acestora, cea mai mare pondere o deţin produsele pe bază de hârtie (36%), urmate de accesorii de birou (32%), mobilier pentru birou (14%) şi instrumente de scris (11%). Dacă în ţări ca Franţa sau Germania consumul anual pe cap de locuitor a fost, în 2006, de 50, respectiv 40 de euro, în România, acesta a ajuns la aproximativ cinci euro, de două ori mai mic decât cel înregistrat în Ungaria.

„Piaţa românească este puţin atipică din punctul de vedere al marilor jucători, în comparaţie cu pieţele tradiţionale din Uniunea Europeană, având în vedere că importatorii ajung cu produsele lor atât la clienţii finali din segmentul corporate (business-to-business), cât şi la segmentul de distribuţie şi chiar retail“, constată Lidia Fati. „Pe alte pieţe, demarcaţiile între nivelurile de vânzări sunt ceva mai clare; pe de altă parte, situaţia de la noi face ca acei clienţi corporate să beneficieze mai mult de avantajele evidente ale serviciilor şi preţurilor“, adaugă directorul general al Dacris.

Carmen Andrei, CEO Divizia Proffice, consideră că aderarea României la UE a făcut piaţa locală mai interesantă, atât pentru producători – mari jucători din piaţa internaţională luând în calcul dezvoltarea de facilităţi de producţie în România, în viitorul apropiat -, cât şi pentru exportatori, în sensul că mulţi furnizori externi abordează firmele care comercializează articole de birou în România, pentru parteneriate.

Herlitz România, cu sediul în Tg. Mureş, face parte din concernul german Herlitz AG, ce deţine sucursale în toată Europa şi dealeri pe toate continentele. Filiala din România înregistrează una dintre cele mai mari rate de creştere, respectiv 30-40% anual. Potrivit reprezentanţilor firmei, piaţa locală de papetărie şi birotică este mai dinamică decât restul pieţelor europene şi înregistrează o creştere anuală constantă, de aproximativ 15%.

Delmet Prod face parte, de asemenea, din concernul Herlitz AG Germania, deţinând pe segmentul bibliorafturilor fabricate în România o cotă de piaţă de aproximativ 20%. Recent, s-a aprobat un program de investiţii de zece milioane de euro, prin care se urmăreşte mărirea capacităţii de producţie a fabricii, astfel încât să poată deservi nu numai piaţa autohtonă, ci şi sud-estul Europei. Necesarul de bibliorafturi din România este estimat la şase milioane de bucăţi anual, din care patru milioane sunt furnizate de către producători interni. Alt segment cu potenţial mare este acela al dosarelor din carton şi polipropilenă, volumul anual tranzacţionat fiind estimat la 36 de milioane de bucăţi. Producători autohtoni de dosare de carton sunt suficienţi, acoperind aproape în totalitate această nevoie de pe piaţă. Herlitz produce dosare din propilenă, tăviţe şi suporţi pentru birou, fiind unul dintre cei mai competitivi jucători din piaţă.

Nu doar produse, ci pachete de servicii

„Creşterea economică la nivel macro raportată în ultimul an se reflectă şi în evoluţia pieţei de birotică şi papetărie“, este de părere Cătălin Pâslaru, director de vânzări la Top Birotica. „Trebuie subliniat însă că, în această piaţă, cerinţele clienţilor noştri s-au cristalizat din ce în ce mai mult. Spre deosebire de situaţia din urmă cu doi-trei ani, acum putem vorbi de consumatori specializaţi, din ce în ce mai exigenţi, cu criterii de selectare a furnizorilor din ce în ce mai complexe.

Practic, clienţii nu caută doar articole de birou, susţine Cătălin Pâslaru, ci un pachet complet de servicii, care include catalog de prezentare, consiliere acordată de reprezentanţii de vânzări, termene de livrare, politici flexibile de preţuri etc. Mai mult decât în alte domenii, în papetărie, vânzarea are un accentuat caracter interpersonal.

Emil Deliu, directorul general al Austral, concluzionează: pe segmentul corporate, piaţa de papetărie şi birotică este influenţată de ritmul alert de dezvoltare a afacerilor în România. Altfel spus, de intrarea pe piaţă a unor multinaţionale, de înfiinţarea unor noi companii, de dezvoltarea altora care se mută în sedii noi, iar de aici construcţia şi darea în folosinţă a multor clădiri de birouri de clasa A şi B. Toate acestea implică, pe de o parte, creşterea atractivităţii şi complexităţii ofertelor furnizorilor de papetărie, iar pe de altă parte, creşterea pretenţiilor consumatorilor, care doresc o relaţie de calitate cu furnizorul lor, serviciile post-vânzare devenind la fel de importante ca preţul şi calitatea produselor.

Grija pentru mediu

86-10108-13studiudepiata.jpgPentru multe dintre companiile de birotică şi papetărie, prioritatea momentului este promovarea produselor ecologice şi adoptarea unor politici care să susţină programele naţionale şi internaţionale de protejare a mediului. Aşa au apărut gamele de produse ecologice de la Be Proffice, hârtia Era, reciclată 100%, de la Austral, dosarele suspendabile ecologice L’Oblique Touareg sau instrumentele de scris Pilot BegreeN (foto), din portofoliul Dacris. Acestea din urmă sunt fabricate din material plastic reciclat. Acest lucru presupune reducerea consumului de petrol şi energie, respectiv economisirea resurselor naturale ale planetei. Deşi fabricarea de produse reciclate este mai costisitoare, instrumentele de scris BegreeN, ale renumitului producător japonez Pilot, au acelaşi preţ cu cele clasice.