Potrivit sursei citate, formularele D088 şi D394 (declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional – n.r.) reprezintă măsuri de combatere a evaziunii fiscale gândite pe termen scurt însă pe termen lung este necesară implementarea unor soluţii precum interconectarea caselor de marcat la sistemele informatice ale ANAF, îmbunătăţirea sistemului informatic al ANAF privind evidenţa plătitorilor în sensul uşurării administrării fiscale a contribuabililor români sau introducerea SAF-T ('standard audit file') – o modalitate de completare şi/ sau depunere a informaţiilor fiscale, sub forma unor fişiere standard, aşa cum au făcut-o cu succes mai multe ţări europene, scrie Agerpres.

Potrivit CDR, în ceea ce priveşte Declaraţia 088, nu ar trebui să fie obligatorie completarea unor informaţii sau furnizarea unor documente care fie sunt deja disponibile la nivelul Fiscului, fie sunt disponibile la nivelul altor autorităţi române (de exemplu Revisal, Registrul Comerţului etc.), caz în care ANAF ar trebui să le poată obţine direct, fără a îngreuna administrarea acestora din partea contribuabililor. În plus, formularul ar trebui să solicite informaţii minime din partea contribuabililor, care să permită ANAF evaluarea riscului şi doar într-o etapă ulterioară, în baza evaluării de risc şi acolo unde acest risc este mare, să existe cereri suplimentare de documentare aprofundată a informaţiilor oferite, cu prezentarea unor documente precum diplome de studiu, declaraţii de venit etc.

"Declaraţia 088 este evaluată de o aplicaţie informatică, după criterii care nu sunt cunoscute publicului, astfel încât o companie nu va putea primi o motivaţie în cazul respingerii acordării codului de TVA sau al retragerii acestuia. Astfel, o potenţială eroare sau o neînţelegere corectă a unei situaţii de fapt nu va putea fi clarificată de către contribuabil pentru simplul motiv că nu i se va aduce la cunoştinţă existenţa acesteia, ci doar decizia anulării codului de TVA. ANAF trebuie să găsească o cale de mijloc prin care contribuabilii oneşti să înţeleagă motivele care au dus sau pot să ducă la respingerea cererii, astfel încât să poată remedia această situaţie formală", precizează oamenii de afaceri din CDR, citați de Agerpres.

Mai mult, aceştia afirmă că firmele trebuie notificate înainte de anularea codurilor de TVA şi ar trebui să existe un dialog cu respectivul contribuabil prin care să se clarifice toate aspectele care care au generat concluzia existenţei unui risc fiscal ridicat, care să conducă la anularea înregistrării.

Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) a participat în ultimele 12 luni la dialogul iniţiat de autorităţi cu privire la formularul fiscal D088 privind înregistrarea de TVA.

"CDR îşi exprimă în continuare sprijinul pentru combaterea evaziunii fiscale în România şi considera că ANAF trebuie să dispună de toate resursele şi instrumentele necesare pentru a desfăşura această activitate. ANAF trebuie să aibă acces la informaţii pentru a putea face verificări, însă considerăm ca acest acces trebuie facilitat prin digitalizarea şi interconectarea bazelor publice de date şi nu prin poveri administrative suplimentare pentru contribuabili", subliniază CDR, potrivit Agerpres.

Coaliţia pentru Dezvoltarea României reuneşte în total 44 de organizaţii sau membrii asociaţi. Coordonarea Coaliţiei este asigurată de un Consiliu Director format din preşedinţii şi vice-preşedinţii Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camerei Americane de Comerţ în România (AmCham), Camerei de Comerţ Franceze în România (CCIFER), Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germana (AHK), Consiliul Investitorilor Străini (FIC) şi Romanian Business Leaders (RBL).