Respectarea normelor de depoluare implică o majorare de 2.500 de euro a preţului fiecărui autoturism

În România există deja maşini cu emisii reduse de noxe, dar preţul şi performanţele acestora nu dau clienţilor încredere în tehnologiile viitorului.

Conform datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), circa 12% din emisiile de dioxid de carbon din atmosferă sunt rezultatul circulaţiei autovehiculelor. Conştienţi de ameninţarea reprezentată de încălzirea globală, specialiştii Comisiei Europene (CE) au decis în urmă cu nouă ani să impună standarde de poluare întregii industrii auto. Astfel, până anul viitor, emisiile de CO2 ar trebui să fie de maximum 140g/km, iar la nivelul anului 2012, ţinta este de 130g/km. Uşor de spus, greu de făcut. Toţi marii producători sunt deja siguri că nu vor putea îndeplini cerinţele CE, iar negocierile sunt în toi. Deşi există deja autoturisme care emit numai 120g CO2/km, unul dintre ele fiind Logan cu propulsor diesel de 85 CP, media industriei abia ajunge la 160 g CO2/km.

La Salonul Auto de la Frankfurt, majoritatea marilor companii au venit cu o lecţie bine învăţată. Producem maşini din ce în ce mai „verzi“, au spus cei de la Mercedes, BMW sau Volkswagen. Nimic mai adevărat, însă, lângă două maşini mai puţin poluante expuse la stand, oricine putea vedea un bolid cu motor de peste trei litri şi emisii care depăşeau 180 g CO2/km. Denumiri care mai de care mai „prietenoase“ cu mediul precum ECOnetic, ecoFLEX sau BlueMotion, au creat impresia că toţi au pornit subit lupta cu poluarea.

Ai noştri, ca brazii

Grija subită faţă de mediu a contaminat şi importatorii noştri. La conferinţa de presă prilejuită de recenta deschidere a SIAB, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, a declarat că firma pe care o reprezintă, Porsche România, va planta câte un copac pentru fiecare maşină vândută. „E important să dăm un semnal opiniei publice“, a spus oficialul, care a adăugat că având în vedere vânzările prognozate, de circa 300.000 de maşini, vom avea tot atâţia arbori noi în pădure. Aceeaşi companie va prezenta la expoziţia de la Otopeni o nouă tehnologie Volkswagen numită BlueMotion, care reduce cantitatea de noxe emisă de maşini. Vom vedea expuse la standuri Passat BlueMotion şi Polo BlueMotion. Lăudabilă iniţiativa, însă costurile acestor modele sunt cu câteva sute de euro mai mari. Cine le va cumpăra este altă discuţie.

Să privim cifrele de vânzări ale modelelor hibride în România. Toyota Prius a atras în acest an numai 12 clienţi, Lexus LS600h a găsit numai doi doritori, iar Honda Civic cu propulsor hibrid intră pe piaţă în această lună. Cifre infime, raportat la nivelul pieţei totale. Asta, pentru că nici un astfel de model nu costă mai puţin de 20.000 de euro, iar performanţele dinamice nu sunt nici pe departe asemănătoare cu cele ale unui bolid cu preţ asemănător, alimentat cu benzină sau motorină. Conform preşedintelui ACAROM, Constantin Stroe, preţurile mari sunt rezultatul costurilor necesare implementării în producţie a noilor tehnologii. „S-a estimat că, în medie, costurile necesare atingerii limitei de 130 g/km vor ajunge la 2.500 de euro/vehicul. În genere, costurile pentru reducerea emisiei de CO2 cresc sensibil la autoturismele cu motoare şi puteri mari, astfel că vor apărea şi serioase distorsiuni comerciale care vor afecta dramatic piaţa“, spune Stroe.

Soluţii bune şi necostisitoare

68-6510-20_mateialbulescu_c.jpgForţaţi de reglementările europene, producătorii auto vor trebui să implementeze soluţiile de reducere a CO2, iar preţul trecerii la noua tehnologie, respectând cifrele enunţate de Constantin Stroe, ar putea ajunge numai pentru piaţa din România la un total de 750 de milioane de euro pe an. Cum toate costurile de producţie suplimentare se reflectă în preţul de achiziţie, este foarte posibil ca, în anii următori, românii să fie nevoiţi să cumpere maşini mai scumpe din simplul fapt că altele nu vor mai putea fi produse. Cu toate acestea, şi această inevitabilă scumpire poate fi mai mare sau mai mică în funcţie de soluţia tehnică aleasă de producători. Matei Albulescu, brand-managerul mărcii Volkswagen, consideră că „fără să apeleze la tehnologii sofisticate şi fără să «încarce» clientului nota de plată, Volkswagen optimizează motoarele diesel existente şi reuşeşte reducerea drastică a emisiilor de CO2. Aşa se face că azi Volkswagen are în ofertă o maşină care are o emisie de numai 99gCO2/km, mai puţin decât oricare hibrid existent. Este vorba despre Polo“.

«Există oameni cărora chiar le pasă de mediu şi alţii care doar vor să pară că le pasă.»
Matei Albulescu, brand-manager Volkswagen