CNIR menține termenul de 20 mai pentru depunerea ofertelor la tronsonul 1 al autostrăzii A8

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat că menține termenul de 20 mai 2025 pentru depunerea ofertelor aferente proiectării și execuției lotului 1 al autostrăzii A8, tronsonul Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos. Această decizie survine după ce firma Kido Consult Project Construct a depus o nouă contestație, solicitând o amânare a termenului cu 20 de zile lucrătoare.

Aceasta reprezintă a doua contestație depusă pentru același contract, estimat la 6 miliarde lei (aproximativ 1,2 miliarde euro). Anterior, pe 8 mai 2025, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor respinsese o solicitare similară a firmei, invocând neîndeplinirea condițiilor legale, în special lipsa depunerii cauțiunii necesare pentru contestare.

Cu toate acestea, Kido Consult Project Construct a revenit cu o nouă contestație, încercând să prelungească termenul pentru depunerea ofertelor, ceea ce a determinat CNIR să reacționeze ferm.

Poziția CNIR privind transparența și responsabilitatea

„Având în vedere intenţia vădită a operatorului economic de blocare a atribuirii contractului, Compania Naţională de Investiţii Rutiere a decis să menţină termenul-limită pentru depunerea ofertelor: 20 mai 2025”, se arată într-un comunicat oficial al CNIR.

Această poziție subliniază angajamentul instituției de a respecta calendarul stabilit pentru derularea proiectului și de a preveni întârzierile generate artificial prin contestarea procedurii de licitație.

Importanța autostrăzii A8 pentru infrastructura națională

Autostrada A8, cunoscută și ca „Autostrada Unirii”, este un proiect infrastructural major ce va conecta regiunea Moldovei cu Transilvania, pe un traseu ce leagă Ungheni, Iași, Târgu Frumos, Pașcani, Târgu Neamț, Poiana Largului, Ditrău și Târgu Mureș, unde va face legătura cu Autostrada A3.

Cu o lungime totală de 304,2 kilometri și un cost estimat la 4,07 miliarde de euro, A8 este una dintre cele mai importante investiții de infrastructură rutieră din România, cu impact major asupra dezvoltării economice regionale și naționale.

cnir
SURSA FOTO: Facebook, Sorin Grindeanu

Rolul CNIR și misiunea strategică

Compania Națională de Investiții Rutiere este o societate pe acțiuni de importanță strategică, subordonată Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. CNIR are în responsabilitate dezvoltarea infrastructurii rutiere majore din România, inclusiv autostrăzi și drumuri naționale.

Misiunea companiei este de a construi drumuri sustenabile și sigure, care să asigure condiții de trafic conforme cu standardele europene, facilitând mobilitatea cetățenilor și a mărfurilor.

Provocări și perspective

Menținerea termenului de depunere a ofertelor în pofida contestărilor reflectă voința CNIR de a accelera implementarea proiectelor vitale pentru România. Tronsonul 1 al autostrăzii A8 este esențial pentru fluidizarea traficului și creșterea conectivității în regiune, contribuind astfel la reducerea decalajelor economice și la stimularea investițiilor locale.

În contextul unor proceduri de atribuire tensionate și al unor încercări de blocare a contractelor, CNIR își reafirmă poziția de garant al transparenței și responsabilității în administrarea fondurilor publice pentru infrastructură.