Ce artist scoate cei mai mulţi bani din buzunarele melomanilor români? În lipsa cifrelor oficiale, liderul vânzărilor de CD-uri în 2009 pare să fie Cleopatra Stratan.

Albumele Cleopatrei Stratan („La vârsta de cinci ani“) sau ale formaţiei Holograf („Primăvara începe cu tine“) sunt pe primele locuri în topul celor mai vândute albume ale artiştilor autohtoni în 2009, în care mai figurează nume precum Puya, Andra, Loredana, Akcent şi Paraziţii. Acestea au fost preferinţele melomanilor care au trecut pragul magazinelor specializate sau au cumpărat ziare sau reviste care se vindeau la pachet cu CD-uri.

Surprinzătoare sunt diferenţele de stiluri muzicale ale celor aflaţi în fruntea topului. „În cea mai mare măsură, gusturile în materie de muzică influenţează vânzările unui gen sau ale altuia, însă la decizia de cumpărare a unui album contribuie şi notorietatea artistului, preţul şi frecvenţa cu care acesta este difuzat la radio şi TV“, crede Olivia Stoica, PR Coordinator la MediaPro Music. La această listă se mai adaugă şi designul amba­la­jului, crede Sa­­vina Cenuşe, PR&Event Marketing Manager de la Cat Music.

194-46316-capital_35_2.jpgConcret, la casa de discuri Roton, cele mai mari vânzări nu le-a avut un cântăreţ, ci o compilaţie de muzică veche: albumul aniversar al Radio România, „80 de ani în 80 de muzică“. „Prezenţa acestei colecţii în topul vânzărilor arată că ascultătorul de muzică din România este avid de muzică bună, veche“, explică reprezentanţii Roton. Au urmat Akcent – „Fără lacrimi“ – şi „Integrala“ celor de la Iris. Rockul este pe primul loc în clasamentul vânzărilor MediaPro Music (Holograf, un album best-of), urmat însă de un CD hip-hop: Puya – „Românisme“ – şi de cel mai recent album semnat Andra.

Cum casele de discuri refuză să facă publice numărul de unităţi vândute pentru fiecare album, lider absolut pare a fi Cleopatra Stratan, care ocupă primele două locuri în vânzările Cat Music.

194-46314-35_disc_cleopatra_03.jpgDeşi joacă un rol important în opţiunea de cumpărare, în 2009, notorietatea nu a avut rolul decisiv. În timp ce Cleopatra a cucerit prin charismă şi originalitate, Holograf şi-a atras cumpărătorii şi datorită faptului că acesta este primul album scos într-o perioadă mai mare de timp. Un alt exemplu ar fi Loredana (locul al patrulea în topul MediaPro Music): deşi este la fel de cunoscută şi scoate anual un album nou, CD-urile ei sunt mai puţin căutate pentru că stilul abordat este mai puţin „digerabil“, au explicat specialiştii din domeniu.

Mai puţine CD-uri, mai mult Internet

194-46315-capital_35_1.jpgReducerile de cheltuieli care au afectat anul trecut toate domeniile nu au ocolit nici piaţa muzicală. „În 2009, vânzările în retail (magazine de muzică – n.red.) au scăzut cu mai mult de 50%, comparativ cu anul precedent“, a spus Savina Cenuşe. „Pentru 2010, estimăm în continuare o scădere a vânzărilor directe – în magazinele de specialitate – şi o creştere a vânzărilor online (download legal), precum şi a inserturilor (în ziare şi reviste – n.red.)“, a adăugat ea. Nici Olivia Stoica nu este mai optimistă. „Am vândut mai puţine albume în 2009 decât în anul precedent, iar trendul descendent de vânzări în retail pe suport fizic păstrează această tendinţă şi în 2010“, spune ea.

Tot mai puţin
Deşi nu se pot suprapune perfect vânzărilor de CD-uri, numărul marcajelor cumpărate de la ORDA arată că pia­ţa muzicală se micşorează continuu