Femeile nu fac parte din grupurile care deţin puterea. Le întâlnim frecvent în linia a doua. Luminiţa Sâmbotin a reuşit să intre şi să se menţină în avangarda afacerilor conduse de bărbaţi.

Se pătrunde greu în lumea bărbaţilor, dar, odată ajunsă acolo, ai mult mai multe avantaje ca femeie, recunoaşte deschis directoarea generală de la Sealynx Automotive România. Prinsă în plasa confesiunilor, Luminiţa Sâmbotin se destăinuie, în continuare: „Aş spune că nu eu am ales profesia actuală. Ea m-a ales pe mine.“

Ascultând-o, am putea crede că soarta a făcut ca ea să ocupe posturi de conducere din prima linie în domenii care, prin definiţie, aparţin bărbaţilor: servicii şi industrie auto, producţie de ţevi, fonduri de investiţii. În realitate, a avut curajul să accepte provocările şi a reuşit pentru că a avut încredere întotdeauna în ceea ce a făcut.

Patronul firmei britanice Tamisa Trading i-a acordat prima şansă. A angajat-o pentru a pune pe picioare afacerea în România, pornind de la zero. „În cinci ani, am ajuns la 200 de salariaţi şi la peste zece milioane de dolari, cifra de afaceri.“

Administrarea afacerilor a învăţat-o lucrând cu întreprinzătorii străini. Cu teoria s-a întâlnit ulterior, la programul EMBA din cadrul Asebuss. Contactul cu Fondul Monetar Internaţional, în cadrul atribuţiilor de serviciu de la Ministerul Finanţelor, au făcut-o să-şi îndrepte atenţia  şi către mecanismele care propulsează afacerile. Ca director general la Direcţia macroeconomie şi previziune bugetară, şi-a putut da seama mult mai bine cât de importante sunt instituţiile statului pentru succesul afacerilor şi nu a ezitat să intre în măruntaiele administraţiei publice pentru a schimba sistemul, rămas încă în tiparele economiei de stat. „Am militat printre colegii mei din conducere pentru transparenţă, apropiere de contribuabil şi implementarea unor metode de management luate din mediul de afaceri, cu credinţa că administraţia publică este, şi ea, o afacere, al cărei acţionar şi beneficiar trebuie să fie plătitorul de taxe şi impozite.“ Mai mult chiar, a creat o nouă funcţiune, aceea de a dispersa în mediul de afaceri rezultatele analizelor şi studiilor specialiştilor din minister.

În afaceri nu există paşi înapoi

Directoarea de la Sealynx Automotive România consideră că în fiecare etapă a carierei a gustat din roadele succesului. După ce a fost „vânată“ de cel mai mare fond american de investiţii din România, New Century Holding-Broadhust, a lucrat cu directori generali din 20 de domenii de activitate, pentru care făcea planuri de activitate şi lua decizii cu greutate. Acum, este extrem de mulţumită, nu numai fiindcă a convins o mare companie străină să aleagă România pentru a reloca o activitate din Franţa, ci şi pentru încrederea ce i-a fost acordată. La Sealynx a pornit afacerea tot de la zero. „De la un depozit mic, am ajuns să pun pe picioare o fabrică modernă, cu o suprafaţă construită  de 14.000 mp. Mi-am asumat toate riscurile acestei investiţii şi, iată, acum lucrează acolo 120 de salariaţi, care produc sisteme de etanşeizare pentru 300.000 de automobile Logan pe an.“

Luminiţa Sâmbotin recunoaşte că succesul i-a fost garantat întotdeauna de faptul că a avut viziune. Înainte ca acţionarii francezi să fi decis integrarea producţiei în România, vedea cum va arăta fabrica pe care avea să o construiască. La aproape doi ani de la tăierea panglicii de inaugurare a investiţiei de la Dârmăneşti, judeţul Argeş, se gândeşte să obţină acordurile de fabricaţie pentru două proiecte noi, ceea ce va însemna o creştere cu 30% a cifrei de afaceri în 2010. Deşi, spune ea, „cifra de afaceri e doar vanitate, sănătatea companiei o dă“. Acest mod de a gândi explică succesele ei, ca şi distincţiile primite:  Premiul Naţional al Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi Premiul Special pentru Performanţă Economică al CNIPMMR. Şi încă un exemplu, care serveşte de deviză: „În business nu există paşi înapoi. Dacă nu avansezi constant, încetezi să mai exişti.“

Am colegi care se plâng tot timpul de greutăţile de la serviciu. Eu am un principiu: când ţi se pare greu, trebuie să schimbi jobul sau să iei o pauză.

Un GM în lumea bărbaţilor

În adolescenţă, voia să se orienteze către diplomaţie. De aceea, a învăţat cu profesori particulari engleza, franceza şi spaniola. Când a terminat liceul, la ASE nu mai exista Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale. S-a înscris la o specializare pe care nu a practicat-o niciodată, economia serviciilor de alimentaţie publică şi turism. Instinctul a purtat-o însă, fără ocolişuri, în lumea afacerilor.

Pentru că şi-a dorit foarte mult o poziţie de GM într-o companie, şi-a asumat riscul de a intra în competiţie într-o lume a bărbaţilor. Recunoaşte că a avut parte şi de înfrângeri. „A existat un moment în cariera mea în care am încetat să mai cred în perspectiva afişată de acţionari. Atunci am considerat că este preferabil să mă retrag. Am regretat decizia luată, timp de câteva săptămâni, dar apoi m-am felicitat. Timpul a dovedit că a fost cea mai bună pentru mine.“