Autoritatile de la Beijing au adoptat un plan pe trei ani destinat transformarii Chinei in unul din liderii mondiali ai productiei de vehicule hibride si electrice, urmand ca dupa aceea sa devina cel mai mare producator de masini si autobuze electrice.

Pentru unii analisti, China pare sa faca un exces de zel, fiind mult in urma Statelor Unite, Japoniei si a altor tari la capitolul productiei de vehicule cu motoare pe benzina sau diesel. Totusi, din acest motiv liderii de la Beijing spera ca trecand peste tehnologia actuala sa beneficieze de un important salt spre urmatoarea generatie.

Aceasta ambitie este cu atat mai mult alimentata de dificultatile cu care se confrunta in prezent cei trei mari constructori auto din Detroit (General Motors, Chrysler si Ford).

Cum?

Pentru a reusi sa-si atinga planul propus, agentiile guvernamentale de cercetare pentru masini electrice au inceput sa se inmulteasca, iar consumatorii vor fi scutiti de unele taxe la achizitia de autovehicule cu propulsie alternativa.

China urmareste sa-si creasca productia anuala la 500.000 de unitati hibride sau electrice (n.r. automobile si autonuze) pana la sfarsitul anului 2011. Anul trecut au fost produse 2.100 de unitati electrice sau hibride, potrivit oficialilor guvernului si presedintilor companiilor auto din China.

Totusi, potrivit firmei de consultanta CSM Worldwide, pana in 2011, Japonia si Koreea de Sud vor produce impreuna 1,1 milioane de vehicule hibride sau electrice, iar SUA va produce 267.000 de unitati.

De ce?

Intentiile Chinei nu se limiteaza la crearea unei industrii de liga mondiala care sa produca noi locuri de munca si sa alimenteze exportul.

Un al doilea mare obiectiv este cel al reducerii poluarii urbane si mai ales al reducerii dependentei de petrolul care pentru a fi importat din Orientul Mijlociu trece prin teritoriile maritime controlate de armata SUA.

Masinile electrice au cateva mari avantaje de utilizare in China. Aici, calatoriile intre orase sunt destul de rare, iar drumurile spre serviciu si inapoi sunt scurte si frecvente, desfasurandu-se la viteze scazute din cauza ambuteiajelor.

Astfel, limitarea vehiculelor chineze la o viteza maxima de 95 km/h si o autonomie de 190 km nu reprezinta o preblema pentru piata locala.