CES a dat joi un aviz favorabil, cu propuneri de modificare și observații, celor două proiecte de legi ale Educației.

Astfel, organismul de avizare al inițiativelor legislative a propus eliminarea articolelor care introduc o formă dublă de acces în învățământul liceal: „La Art. 98, alin. (2), (5), (6), (7), (8), (9) și (13) se abrogă.”

În rubrica destinată observațiilor CES arată că „accesul diferit în învățământul liceal obligatoriu pe baza evaluării naționale și a unui concurs de admitere este discriminatorie sau creează situații discriminatorii pentru elevi.

Învățământul obligatoriu – pe principiile învățământului preuniversitar

Potrivit documentului CES „accesul în învățământul obligatoriu se realizează având ca fundament principiile care guvernează învățământul preuniversitar astfel: „a) principiul nediscriminării, în baza căruia accesul și participarea la educația de calitate se realizează fără discriminare…” (articolul 3 din proiectul Legii Învățământului Preuniversitar).

„Potrivit documentului CES „accesul în învățământul obligatoriu se realizează având ca fundament principiile care guvernează învățământul preuniversitar astfel: „a) principiul nediscriminării, în baza căruia accesul și participarea la educația de calitate se realizează fără discriminare…” (articolul 3 din proiectul Legii Învățământului Preuniversitar).”

Astfel,  organismul de avizare al inițiativelor legislative a propus eliminarea articolelor care introduc o formă dublă de acces în învățământul liceal:

„La Art. 98, alin. (2), (5), (6), (7), (8), (9) și (13) se abrogă.”, potrivit edupedu.ro.

În rubrica destinată observațiilor CES arată că „accesul diferit în învățământul liceal obligatoriu pe baza evaluării naționale și a unui concurs de admitere este discriminatorie sau creează situații discriminatorii pentru elevi, potrivit edupedu.ro.

Admiterea poate fi pentru 60% din locuri

Potrivit documentului CES „accesul în învățământul obligatoriu se realizează având ca fundament principiile care guvernează învățământul preuniversitar astfel: „a) principiul nediscriminării, în baza căruia accesul și participarea la educația de calitate se realizează fără discriminare…” (articolul 3 din proiectul Legii Învățământului Preuniversitar).

”Potrivit documentului CES „accesul în învățământul obligatoriu se realizează având ca fundament principiile care guvernează învățământul preuniversitar astfel: „a) principiul nediscriminării, în baza căruia accesul și participarea la educația de calitate se realizează fără discriminare…” (articolul 3 din proiectul Legii Învățământului Preuniversitar).”

Admiterea la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar.

Prima generație care ar urma să dea acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar următor, adică 2023-2024, dacă legea este adoptată până când începe anul școlar, a anunțat Ligia Deca.

Evaluare naţională cu cinci probe

La art. 98 din proiectul de lege este necesar a se lua în calcul și o variantă alternativă aplicabilă pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025:

„1) Se susține evaluarea națională la:

  1. a) matematică+informatică (algoritmică)
  2. b) română
  3. c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
  4. d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
  5. e) maternă;

2) Cu un an înainte, fiecare liceu stabileşte, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4/5 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4/5 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0.

3) Elevii fac max. 10 opțiuni.

4) Calculatorul face, ținând cont de coeficienți, media ponderată pentru fiecare liceu/filieră ales/aleasă de elev.

5) Elevii sunt repartizați de calculator în funcție de opțiuni şi medie.

Pentru liceele vocaționale, trebuie făcute reglementări suplimentare, în funcție de aptitudini.”

Amintim că sindicatele profesorilor solicită ca elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă, în locul admiterii separate la liceu.