Piata de research a atras, in zece ani, fonduri externe in valoare de aproximativ 20 de milioane de euro

Modalitatea in care s-a investit pe piata de research cuprinde o paleta destul de larga de optiuni, de la cele “greenfield”, adica de la zero (Mercury Research, ISRA Center Marketing Research), la achizitii de firme existente deja (GfK) sau parteneriate cu firme locale (Daedalus Consulting cu Millward Brown, de exemplu).




Potrivit presedintelui Societatii Romane de Marketing si Sondare a Opiniei Publice, Daniel Enescu, serviciile de cercetare a pietei sunt, prin insasi natura lor, de tip “labour intensive”, adica cea mai importanta investitie este forta de munca. Acest lucru inseamna ca, la inceput, nu se vehiculeaza sume mari de bani, in schimb, conteaza extrem de mult calificarea angajatilor, experienta acestora si know-how-ul detinut de firma. Dincolo de investitia in birouri si in IT – si aici trebuie incluse si licentele pentru software specializat -, cele mai mari investitii pentru o firma aflata la inceput de drum se canalizeaza catre realizarea infrastructurii de culegere a datelor – respectiv dezvoltarea, instruirea si intretinerea retelei de operatori – si catre formarea si instruirea angajatilor.
“Acest din urma aspect necesita un efort considerabil, deoarece pregatirea pe care studentii o primesc in facultatile de profil din Romania este in mare masura irelevanta, foarte teoretizata si total insuficienta”, precizeaza Daniel Enescu.


“Investitiile ACNielsen in Romania, in cei 12 ani de activitate, au vizat mai multe directii. Pe langa cele normale in infrastructura, probabil cea mai importanta directie este cea a dezvoltarii cunostintelor si capabilitatilor angajatilor companiei”, accentueaza, la randul sau, Emanuel Sanda, deputy country manager la ACNielsen Romania.


Din anul 1994, atunci cand MEMRB a deschis biroul din Romania si pana in prezent, firma a incheiat un parteneriat strategic cu o companie americana, Information Resources Inc. (IRI). In anul 1998, IRI a achizitionat 20% din actiunile MEMRB.




“Investitiile realizate in Romania au fost canalizate, in primul rand, in personal, dar s-a investit foarte mult si in mijloacele tehnice necesare desfasurarii afacerii”, afirma Marius Caluian, deputy general manager, MEMRB RTS Romania.


Totalul investitiilor GfK Romania, de la preluarea firmei locale de catre grupul GfK, in urma cu zece ani, si pana in prezent, depaseste doua milioane de euro. Efectul acestora se vede in pozitia fruntasa pe care GfK o ocupa in randul companiilor de cercetare de piata din Romania in ultimii cinci ani, din perspectiva cifrei de afaceri, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor.
Alte investitii importante au venit din partea grupurilor TNS si AGB Nielsen, care au fuzionat pe piata romaneasca de cercetare, prin crearea TNS AGB International. Fiecare dintre cei doi parteneri a adus in aceasta fuziune propria experienta, atat internationala, cat si locala, in dezvoltarea unor tehnici de masurare a audientei TV, pe care le aplica pe toate pietele pe care activeaza, piete pe care, de altfel, cu exceptia Romaniei, sunt rivali.


Cu siguranta, aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va aduce in tara metodologii de cercetare mai sofisticate, precum si mai multe grupuri multinationale al carui domeniu de activitate il constituie cercetarea de marketing, ceea ce inseamna investitii, posibil mult mai consistente decat cele derulate pana acum.

23,19milioane USD

Este estimarea pietei totale de research din Romania, pentru anul 2005, ceea ce inseamna o crestere cu 26% fata de anul precedent.

Bani si experienta de peste hotare

ACNielsen

• Actionariat 100% strain (ACNielsen Corporation)


• ACNielsen si-a inceput activitatea pe piata romaneasca in anul 1994.


• Intrarea companiei pe piata de research din Romania s-a inscris in strategia ACNielsen de expansiune pe pietele emergente, printre care se aflau si tarile fostului bloc comunist din Europa Centrala si de Est.



MEMRB

• MEMRB Retail Tracking Services International este o companie internationala de retail tracking care investeste anual in deschiderea de noi filiale in intreaga lume.


• Biroul din Romania, care in prezent are 200 de angajati permanenti, a fost deschis in anul 1994, actionariatul firmei fiind 100% strain.



Synovate

• Compania are capital 100% strain, detinut de catre Aegis Group Plc., companie listata la bursa din Londra.


• Principalul motiv pentru care Synovate a investit in Romania il constituie prezenta in tara noastra a unor clienti pe care ii avea deja la nivel global si regional si cererea exercitata de aici, de catre acestia.



Mercury Research

• A fost infiintata in anul 1994, de catre Barry Mulligan, cetatean irlandez, si a pornit initial ca un birou de consultanta pentru firmele ce doreau sa investeasca in Romania.


• Compania s-a “autofinantat” in crestere din activitatea proprie, dirijand bugete importante in pregatirea profesionala a consultantilor, licente de produse de cercetare de piata si echipamente.



GfK

• Decizia grupului de a cumpara o firma de cercetare in Romania, in 1996, a venit ca o continuare fireasca a seriei de investitii deschise prin infiintarea filialei GfK din Ungaria, in 1989, si urmata in fiecare an de aparitia filialelor in toate tarile din regiune.


• In anul 1997, compania a introdus un instrument de cercetare nou in Romania: panelul de consumatori, pe un esantion national de 1.000 de gospodarii.

ISRA Center Marketing Research

• Fondator si actionar unic al companiei, infiintate in anul 2001, este Wasim Get, cetatean israelian, care a fost atras de perspectiva dezvoltarii pe termen mediu si lung a pietei de research din Romania. Fiind o companie cu capital strain, a existat de la inceput posibilitatea de a investi in aparatura de specialitate, sedii dotate modern si pregatirea personalului.


• Compania a crescut constant de la un an la altul, si-a extins echipa si a atras noi si importanti clienti. Avand in vedere experienta castigata pe piata din Romania, ISRA Center Marketing Research intentioneaza, in viitorul apropiat, sa devina un jucator important pe piata de cercetare din Bulgaria si Republica Moldova.

TNS AGB International

• Investitiile TNS si AGB Nielsen Media Research au demarat in urma cu zece ani. In anul 2003, cele doua grupuri si-au unit eforturile, prin crearea, in Romania, a TNS AGB International, societate ce furnizeaza servicii de masurare a audientei TV.


• Actionariat: TNS 51%, AGB Nielsen Media Research 29%, IMAS Marketing si Sondaje 20%.