Mai multe consorţii universitare importante din România susţin modificările aduse de noile Legi ale Educaţiei.

Mesaje în acest sens au venit deja de la Asociația Alianța Universitară G6-UMF şi de la Consorțiul Universităților pentru Ştiintele Vieții. Consorțiul Arte, Consorțiul Politehnicilor sau Consorțiul Academica Plus s-ar afla şi ele pe lista celor care susţin modificările preconizate de Ministerul Educaţiei.

Asociaţia Alianţa Universitară G6-UMF: Proiectul Legii învăţământului superior este capabil să rezolve numeroase probleme existente în acest moment

Asociaţia Alianţa Universitară G6-UMF este constituită din: Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” din Cluj Napoca, Universitatea de Medicină şi Farmacie din Craiova, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi, Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureş şi Universitatea de Medicină şi Farmacie „Victor Babeş” din Timişoara.

Alianţa G6-UMF reprezintă interesul de formare universitară şi postuniversitară a peste 76.000 de tineri, se arată în comunicatul oficial.

Din perspectiva Alianţei G6-UMF, actualul proiect al Legii învăţământului superior aflat în dezbatere publică este un proiect de lege capabil să rezolve numeroase probleme existente în acest moment în învăţământul superior, atât la nivel general cât şi la nivelul învăţământului superior medical.

Principalele elemente de progres regăsite în aceste proiect, în opinia G6-UMF sunt:

  • Întărirea autonomiei universitare şi acordarea unei dimensiuni financiare suplimentare necesară – Alianţa G6-UMF îşi doreşte să aibă mecanismele legale de a-şi gestiona resursele pe care le are, în condiţiile legii, dar cu flexibilitate şi eficienţă crescută şi de a-şi face propria politică de dezvoltare, care să nu fie blocată artificial de Legea bugetului de stat pentru veniturile proprii pe care fiecare universitate le obţine.
  • Flexibilizarea carierei didactice şi deschiderea acesteia pentru tinerii absolvenţi, prin eliminarea criteriului de doctorat pentru funcţia de asistent universitar – cariera academică în domeniul medico-farmaceutic este intricată cu cea profesională de medic/farmacist, particularitate care în prezent face dificilă accederea la titlul de doctor dar şi derularea în paralel, a studiilor doctorale şi a rezidenţiatului.
  • Acordarea universităţilor a dreptului de a acorda titlul de doctor – considerăm că Alianţa G6-UMF a implementat mecanismele necesare de a-şi asuma responsabilitatea unui asemenea demers.
  • politică mai flexibilă a păstrării în sistemul de învăţământ a personalului didactic cu experienţă, în acord cu nevoile fiecărei universităţi.

Considerăm că subiectul finanţării universităţilor nu trebuie abordat doar prin prisma numărului de studenţi existent într-o universitate sau prin prisma calităţii de excelenţă a unei universităţi.

Regăsim excelenţa şi în universităţile tehnice sau medicale, ambele fiind la baza unora dintre domeniile prioritare de dezvoltare ale României, chiar dacă acestea, prin specificul lor de studiu, se clasifică într-o nişă de domeniu mai îngustă cum, la fel de importante sunt şi alte două aspecte: importanţa socială a profesiilor pe care acestea le pregătesc şi, mai ales, angajabilitatea.

Considerăm că trebuie să apreciem nu doar legalitatea dar şi eficienţa modului de cheltuire a banului public şi să păstrăm un echilibru potrivit

între profesiile care aduc beneficii societăţii indirect, pe termen lung cu cele care aduc imediat plusvaloare, ambele categorii fiind la fel de importante. Gradul mare de angajabilitate al absolvenţilor universităţilor din Alianţa G6-UMF, de peste 98% credem că justifică cel puţin la fel de mult ca alte argumente, de natură cantitativă, finanţarea diferenţiată.

Pe de altă parte, cheltuielile de şcolarizare în domeniul medico-farmaceutic (prin specificul de organizare a învăţământului pe grupe mici, infrastructura specifică şi nevoia permanentă de tehnologii moderne, etc) sunt semnificativ mai mari, prin comparaţie cu cele mai multe programe de studii.

În concluzie, considerăm acest proiect de lege ca fiind unul modern şi flexibil, pe care Alianţa G6-UMF îl susţine şi avem convingerea că din dezbaterile şi propunerile care sunt în derulare, anumite aspecte de nuanţă legislativă pot fi încă îmbunătăţite în această fază de dezbatere publică.

Mesajul transmis de către la Consorțiul Universităților pentru Ştiintele Vieții

Consorţiul Universităţilor de Ştiinte Agricole şi Medicină Veterinară pentru Ştiinţele Vieţii este format din Universitatea de Ştiintele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” din Iași, Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din București, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului „Regele Mihai I al României” din Timișoara şi Universitatea de Științe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca.

Consorțiul Universităților pentru Științele Vieții susține interesele a peste 27.000 studenți care vor asigura securitatea și siguranța alimentară a României. Consorțiul susține necesitatea schimbărilor propuse în pachetul legislativ pus în dezbatere publică de către Ministerul Educației – o soluție pentru educația în domeniul agriculturii și dezvoltării durabile, se arată în comunicatul oficial al instituţiei.

La întâlnirea cu Premierul României, în mod unanim, președinții tuturor consorțiilor universitare au fost de acord asupra necesității schimbărilor în sistemul de învățământ universitar și asupra susținerii pachetului legislativ pus în dezbatere, un proiect extrem de important pentru viitorul învățământului universitar din România.

Am formulat la întâlnirea cu Premierul României și ministrul Educației propuneri importante care speram să se regasească în pachetul legislativ:

  1. Includerea în proiectul Legii Învățământului Superior a unor aspecte care să susțină dezvoltarea stațiunilor didactice și de cercetare-dezvoltare;
  2. Implicarea universităților de științe agronomice și medină veterinară în dezvoltarea strategiilor naționale în domeniul Securității și siguranței alimentare, precum și in domeniul prevenirii și combaterii secetei;
  3. Susținerea finanțării cercetării aplicative și a transferului tehnologic;
  4. Finantarea diferențiată, pe domenii prioritare, pentru a asigura dezvoltarea economică echilibrată și sustenabilă a României.
  5. Reprezentarea echilibrată a universităților în comisii naționale, pe domenii și zone geografice, pentru a asigura dezvoltarea tuturor dimeniilor și a tuturor zonelor geografice, prioritar a celor slab dezvoltate.