Prezentarea primelor imagini cu noul Dacia Duster, la sfârșitul lunii august, a creat un val de emoție în rândul celor care apreciază actualul model și a dat de gândit chiar și celor care sunt adepții SUV-urilor mai scumpe. Aflat încă în postura de cel mai ieftin SUV european, noul Duster își va păstra acest titlu râvnit de mulți producători chiar și după schimbarea de generații. Șeful programului „Global Acess” din grupul Renault, Marc Suss a declarat unui grup de jurnaliști români prezenți la Frankfurt că prețul nu va crește mult, dat fiind faptul că Dacia „nu l-a majorat niciodată nici măcar cu 10%”. Prin urmare, este de așteptat ca noul Duster să poată fi achiziționat cu doar două – trei sute de euro peste prețul de bază actual adică puțin mai sus de pragul de 11.000 de euro. E drept că pentru versiunea de top care va avea în dotare întreaga gamă de noi echipamente precum „multiview camera”, senzor de monitorizare a unghiului mort, airbag-uri cortină, sistem de climatizare automată, card de acces „mâini libere” şi sistem de activare automată a farurilor este de așteptat ca prețul să depășească, pentru prima dată în istoria mărcii Dacia, 20.000 de euro. Asta dacă avem în vedere că, în acest moment, cel mai scump Duster, cu toate opțiunile, atinge 19.375 de euro.

 

Cert este că, dincolo de lista de prețuri care va fi dezvăluit abia la finalul acestui an când vor demara și comenzile, noua Dacia Duster arată mult mai bine atât în exterior cât și în interior. Principal atu al noii versiuni, interiorul, pare ceva mai mare grație dispunerii parbrizului cu 10 cm mai în față. De asemenea, panoul de bord, tot aparent, mai înalt decțât cel anterior este dominat de ecranul Media Nav Evolution, cele trei guri de aer centrale și „claviatura” cu butoanele de comandă pentru sistemul multimedia.

În cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii din România prezenți la IAA 2017, trei oficiali ai grupului Renault – Marc Suss, directorul gamei Global Access din grupul francez, Vincent Fournier, director de produs Duster la nivel mondial și Yves Caracatzanis, CEO și președinte al diviziei din România a Renault – au vorbit despre industrializarea și comercializarea SUV-ului Dacia Duster 2, dar și despre viitorul mărcii românești.

 

Unii consideră Duster mai mdegrabă un facelift. Ce a fost păstrat de la vechiul model și ce este complet nou?

Vincent Fournier: Toate componentele pe care le puteți vedea din afara mașinii sunt noi. Nicio componentă nu vine de pla modelul inițial. Caroseria este nouă cu totul. În interior vedeți un bord nou și scaune noi, deci vorbim și despre un habitaclu complet nou.

Dar în privința elementelor mecanice?

Vincent Fournier: În termeni de componente mecanice – motoare, cutii de viteze, axe – nu există schimbări majore. Am făcut unele modificări ale platformei pentru a îmbunătăți securitatea. De asemenea, sistemul de direcție este nou având acționare electrică.

Au existat discuții despre untilizarea noii platforme CMF-CD a Alianței…

Vincent Fournier: Nu este cazul. Platforma este aceeași ca la Duster-ul inițial, dar îmbunătățită.

Sistemul 4×4 este acelaşi ca la vechiul model? 

 

Vincent Fournier: Da. Sistemul de tracţiune integrală este acelaşi.

Deci păstraţi prima treaptă de viteză foarte scurtă pentru motorizările diesel 4×4?

Vincent Fournier: Da.

Dar de ce? Plecarea de pe loc este ciudată…

Marc Suss: Este o maşină de teren. Duster nu este un „fake off-roader”. Este unul adevărat. Este originalul.

Yves Caracatzanis: Şi am adăugat sistemul cu patru camere video, busola şi sistemul de asistenţă la coborâre.

Vincent Fournier: Sistemul multiview camera îţi permite să vizualizezi terenul şi obstacolele de pe lângă maşină.

Este preluat de la Nissan?

Vincent Fournier: Nu. Este un sistem din cadrul Alianţei pe care l-am simplificat pentru Duster pentru a-l putea propune la un preţ foarte competitiv. Spre exemplu, când eşti în teren accidentat, în vârf de rampă, nu vezi nimic. Vezi cerul. Cu această camera video din faţă poţi să vezi drumul.

Spuneaţi despre platforma că este aceeaşi. O veţi păstra până la finalul carierei comerciale a acestui nou Duster sau o veţi schimbă la un moment-dat?

Marc Suss: Platforma este aceeaşi şi poate fi folosită pentru o generaţie a unor modele sau pentru maximum două generaţii, adică circa 10-12 ani. După aceea e nevoie să schimbi platforma.

Ce vedem pe Duster acum va ajunge şi pe viitorul Logan?

Marc Suss: Mereu încercăm să oferim mai mult pentru mai puţini bani sau pentru acelaşi preţ. Asta facem cu Duster în prezent. Oferim mai multe dotări şiîncercăm să păstrăm preţul. Ideea este că avem mereu în vedere ca maşina să fie accesibilă şi aşa vom face şi cu a treia generaţie Logan. O vom păstra accesibilă şi vom oferi mai multe pentru clienţi.

Dar despre prețul noului Duster ce ne puteți spune?

 
 

Yves Caracatzanis: Nu divulgăm acum informaţii despre preţ.

Marc Suss: Nu vom schimbă preţurile complet.

Circa 10% în plus față de actuala gamă?

Marc Suss: Nu! Niciodată nu mergem atât de departe!

Yves Caracatzanis: Maşina va fi la fel de accesibilă, dar nu încercaţi să ghiciţi pentru că aţi face o greşeală.

Dar când veţi anunţă preţurile?

Yves Caracatzanis: Le vom anunţă la momente diferite în funcţie de ţară. În România, da, până la finalul anului.

Este posibil să adăugați un motor mai puternic mașinii? Măcar 1.6?

Marc Suss: În viitor vom schimbă motoarele din cauza reglementărilor legate de CO2. Acum gama de motoare este aceeaşi, dar în viitor va fi înlocuită.

Aţi schimbat design-ul maşinii. Vă aşteptaţi să se schimbe şi tipul de clienţi care cumpără Duster?

Vincent Fournier: Avem un nivel de loialitate ridicat. Credem că 90% dintre clienţii actualului Duster vor cumpăra și noul model. La noul Duster vor avea o calitate mai bună a execuţiei, un nivel mai bun al insonorizării, echipamente mai moderne. Ne aşteptăm să atragem şi persoane care nu sunt clienţi Dacia în acest moment.

De unde vor veni acest clienţi? Tot din zona mașinilor „smart buy”, cum este Dacia? Sunt tot mai multe mașini în această categorie…

Vincent Fournier: În prezent unii oameni refuză să cumpere Duster pentru că nu are climatizare automată, din cauza insonorizării sau din cauza finisajelor. Noul model are îmbunătăţiri majore la partea acustică şi la alte capitole. Ne aşteptăm să atragem clienţi şi de la alte mărci.

Marc Suss: Azi, dacă te uiţi în Europa de Vest, salariile sunt la fel, puterea de cumpărare se menţine relativ constantă. Dar preţurile maşinilor cresc din mai multe motive. Sunt multe reglementări noi, mai multe opţiuni. Oamenii nu mai pot cumpăra maşini de 20.000 euro, aşa că fac un pas înapoi. În Europa de Vest vom avea astfel de clienţi din moment ce puterea de cumpărare cel mult se menţine, iar preţurile maşinilor cresc. Sperăm să ne îmbunătăţim nivelul vânzărilor și în România.

Spuneaţi că aţi modificat platforma pentru a creşte siguranţă şi că aţi pus mai multe airbag-uri. Deci ce standard de siguranţă credeţi că veţiobţine la Euro NCAP?

Vincent Fournier: Vom vedea ce rezultate obţinem.

Dar aţi proiectat maşina să obţină 3 sau 4 stele EuroNCAP?

Marc Suss: Pentru trei stele. Dar nu uitaţi că trei stele din 2017 înseamnă cu totul altceva decât însemnau în 2010-2011. Deci am îmbunătăţit standardul de siguranţă, iar ce este acum de trei stele poate fi considerat egal cu cinci stele din trecut.

Cum rămâne cu funcţia de frânare automată? O au chiar şi unele maşini foarte mici. Când o veţi integra sau când va fi obligatorie?

Marc Suss: Nu plănuim să o avem în viitorul apropiat. Ar trebui să fie obligatorie din 2022. Ar trebui… Am făcut o alegere conştientă de a păstra maşina simplă, accesibilă şi uşor de folosit.

Yves Caracatzanis: Şi e important să punem dotările pe care le cer clienţii, dar la un preţ accesibil. Nu adăugăm toate gadget-urile care pot fi puse pe o maşină pentru a păstra un preţ atractiv faţă de competiţie.

Am văzut roţi de 17 inci pe noul Duster. Veţi oferi şi roţi mai mici, de 16 inci?

Marc Suss: Da, de 16 şi 17 inci.

Adrian Drăgan: Va gândiţi să lansaţi un SUV mai mare, cu şapte locuri? Care este viitorul monovolumului Lodgy?

Marc Suss: Segmentul MPV scade acum în Europa, deci nu vom reinvesti într-un MPV tradiţional. Scenic scade, Lodgy la fel. Suntem într-o eră a SUV-urilor. Vom încerca să găsim o idee pentru o maşină cu şapte locuri accesibilă. Nu avem de gând să renunţăm la piaţa maşinilor cu şapte locuri.

Aveţi o maşină mică şi drăguţă în India denumită Kwid. Va exista o variantă europeană?

Marc Suss: Am spus anul trecut că nu o vom lansa în Europa, pe termen scurt. Ţine de raportul dintre investiţie şi recuperarea ei. Şi de evoluţia reglementărilor de poluare și siguranță. Devine tot mai greu să vinzi în Europa maşini cu motoare natural aspirate, aşa cum are acea maşină.

Veți asambla Duster şi în Maroc?

Yves Caracatzanis: Nu. Duster, sub marca Dacia, va fi produs doar la Mioveni. Noul Duster, sub marca Renault, ca şi în prezent, va fi produs în Rusia pentru piaţă rusă, în America de Sud pentru piaţa de acolo, în India pentru piaţă indiană…

Ați calculat cât din actualul Duster este fabricat în România, cu piese din România?

Yves Caracatzanis: Ştiţi că actualul Duster are un nivel de integrare locală foarte bun. Şi noul Duster este în acelaşi spirit. Avem circa 1.000 de furnizori în România care lucrează nu numai pentru uzina din Mioveni,dar şi pentru alte unităţi care produc maşini din gama Global Acces.

Există un zvon cum că la Mioveni veţi produce în viitor doar Duster. Puteţi să ne lămuriţi?

Yves Caracatzanis: Uzina din Mioveni este organizată în aşa fel încât să producă mai multe modele. Duster reprezintă circa jumătate din producţia actuală a uzinei din Mioveni. Pentru a oferi mai mult loc producţiei de Duster în fabrică am început anul trecut să producem Logan MCV în Maroc. Astăzi producem Duster la Mioveni, dar şi celelalte modele. După aceea totul ţine de performanţe şi de competitivitate. Rezultatele de astăzi determină deciziile pentru viitor în termeni de activitate şi de investiţii. De aceea este important este să ne menţinem performanaă la cel mai bun nivel, să ne menţinem nivelul de încredere pe care îl avem în Grupul Renault şi să obţinem decizii favorabile pentru alocarea de modele viitoare.

Care este gradul de automatizare al uzinei din Mioveni per total? Va creşte când veţi începe producţia noului Duster?

Yves Caracatzanis: Gradul de automatizare va fi undeva la 20% în anul 2020. Suntem în grafic pentru a atinge acest obiectiv. Am decis să automatizăm uzina pentru a creşte ergonomia posturilor de lucru şi pentru a îmbunătăţi calitatea. Finisajele pentru noul Duster sunt semnificativ mai bune.

Aţi lansat în America de Sud un pick-up bazat pe Dacia Duster. Când vom avea un asemenea model în Europa?

Marc Suss: Nu am decis să lansăm un pick-up în Europa. Am încercat în trecut să facem asta, în cadrul programului X90, cu pick-up derivat din Logan. În Europa afacerile cu pick-up-uri sunt foarte complicate pentru că volumele nu sunt la un nivel care să permită lansarea unei maşini de succes. De aceea nu avem un Duster Pick-Up în Europa, cum avem în America de Sud. Pur şi simplu acolo volumele sunt mult mai ridicate. Nu spu că este exclus în viitor, dar nu se va întâmplă pe termen scurt din cauza raportului dintre volumele comercializate şi nivelul investiţiilor necesare. 

Articol publicat în Suplimentul Auto Capital apărut împreună cu revista, pe 25 septembrie 2017

Citește și:

Dacia Duster 2 a fost prezentată oficial la Frankfurt Motor Show. Iată detaliile