Comisia Europeană acuză România de încălcarea normelor de drept comunitar în ceea ce priveşte separarea dintre legiuitor şi  furnizori de servicii în domeniul telecomunicaţiilor. Ministerul comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale are atât atribuţii în procesul de reglementare în acest sector cât şi în calitate de acţionar la Romtelecom şi S.N.R.S.A. – “Radicom”.

Comisia Europeană (CE) a iniţiat, joi, procedura legală împotriva României pentru nerespectarea normelor comunitare care impun separarea dintre autorităţile de reglementare a elecomunicaţiilor şi furnizorii de servicii din acest sector. Comisia a trimis României o scrisoare de punere în întârziere, aceasta fiind prima etapă a unei proceduri privind încălcarea dreptului comunitar.

„Garantarea faptului că structurile guvernamentale responsabile cu reglementarea nu sunt implicate în acelaşi timp în deţinerea şi controlul companiilor de telecomunicaţii de stat reprezintă unul dintre principiile care asigură independenţa şi imparţialitatea autorităţilor naţionale de reglementare în acest sector. De asemenea, această separare face ca reglementarea să fie în interesul consumatorilor şi al concurenţei efective, factorul determinant al poziţiei de lider a Europei în sectorul telecomunicaţiilor”, a declarat, într-un comunicat, comisarul european pentru telecomunicaţii, Viviane Reding.

Conflict de interese

Ea a precizat că principiul trebuie respectat în toate cazurile în care ministerele îndeplinesc sarcini de reglementare în domeniul telecomunicaţiilor. „Prin urmare, fac un apel la autorităţile române să se asigure că Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale din România îndeplineşte această cerinţă legală”, a încheiat oficialul CE.

Comisia a reiterat joi apelul adresat României de a se asigura că autorităţile de reglementare în sectorul telecomunicaţiilor nu au interese de afaceri pe această piaţă.

Conform normelor UE din sectorul telecomunicaţiilor, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI) din România exercită unele atribuţii care reprezintă competenţe specifice de reglementare, printre care alocarea şi atribuirea benzilor de frecvenţă radio şi, mai ales, adoptarea tabelului naţional de alocare a benzilor de frecvenţă, precum şi elaborarea proiectelor actelor normative adoptate de Guvern privind gestionarea spectrului de frecvenţe radio.

În acelaşi timp, MCSI îndeplineşte atribuţiile pe care statul român le are în calitate de acţionar la două societăţi care furnizează reţele şi/sau servicii de telecomunicaţii, respectiv Romtelecom şi S.N.R. S.A. – „Radiocom”, şi desfăşoară activităţi de control în cadrul acestora.

„În conformitate cu normele UE din sectorul telecomunicaţiilor, statele membre care păstrează drepturi de proprietate sau control asupra companiilor care furnizează aceste servicii trebuie să asigure separarea structurală efectivă a funcţiei de reglementare de activităţile legate de proprietate sau control”, se arată în comunicatul Comisiei Europene.

Primul avertisment a fost făcut în ianuarie

Curtea Europeană de Justiţie a stabilit, pe 6 martie 2008, că, în cazul în care funcţiile de reglementare sunt îndeplinite, chiar şi parţial, de către ministere, statele membre trebuie să se asigure că aceste autorităţi nu sunt nici direct, nici indirect implicate în activităţi legate de exercitarea drepturilor de proprietate sau control asupra companiilor.

Procedura privind încălcarea dreptului comunitar se înscrie în cadrul eforturilor Comisiei de a asigura independenţa şi imparţialitatea autorităţilor naţionale de reglementare. Aceasta este a doua procedură privind încălcarea dreptului comunitar iniţiată de Comisie împotriva României în legătură cu independenţa autorităţii de reglementare în sectorul telecomunicaţiilor.

Prima procedură privind încălcarea dreptului comunitar a fost iniţiată în luna ianuarie, în urma deciziei de anul trecut a premierului de a demite preşedintele autorităţii naţionale de reglementare în sectorul telecomunicaţiilor şi, mai apoi, în urma unei hotărâri judecătoreşti de suspendare a acestei decizii, a deciziei de a restructura şi redenumi această autoritate.

Drept răspuns, în martie 2009, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă pentru a introduce garanţii suplimentare privind independenţa autorităţii de reglementare în sectorul telecomunicaţiilor. Cu toate acestea, procedura de încălcare a dreptului comunitar menţionată este încă în curs, deoarece respectiva ordonanţă de urgenţă nu a fost încă aprobată de Parlament, ceea ce ar oferi autorităţii de reglementare un cadru juridic stabil.

SURSA: MEDIAFAX