Pornind de la ceea ce s-ar fi putut face până în prezent și de la comparațiile arhicunoscute cu Bulgaria, care stă mult mai bine când vine vorba de atragerea turișitilor străini, participanții la evenimentul ”Prioritățile patronatelor din turism în 2012”, organizat în cadrul Târgului de Turism de la Romexpo, au încercat să facă o imagine a ceea ce se dorește să fie industria locală de turism, venind cu argumente solide că ”totul este posibil”, iar imaginea României în afară ar putea fi schimbată dacă „există voință”.

„Avem nevoie de o strategie corectă de imagine, TVA-ul ar trebui să fie 9% la toate serviciile turistice, calitatea trebuie să crească, iar personalul să beneficieze de pregătire corespunzătoare”, a trecut în revistă Mohammad Murad, președintele Asociației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), câteva din obiectivele pentru 2012. Acesta a făcut referire și la vecinii bulgari, unde taxele sunt mult mai mici, iar impozitul pe profit este de 10%. „La ei nu sunt 50 de taxe: taxă de venire, taxă de plecare.. etc. Nu mai facem față cu atâtea taxe”, a punctat el. Mai mult, în opinia lui Murad, nici Guvernul, nici patronii nu au o strategie foarte clară pentru dezvoltarea turismului sau o „cultură patronală”. „Timp de 20 de ani, am fost preocupați să facem ceva în primul rând pentru noi și nu la nivel de sector turistic. În plus, avem probleme cu autoritățile locale care nu ne ascultă și nu ne consultă suficient pentru că puterea este greu de cedat”, a mai spus președintele FPTR.
 
Un singur patronat în turism
 
În același timp, cei mai mulți dintre cei prezenți la eveniment au susținut că este nevoie ca patronatele din turism să aibă o singură voce, să se unească într-un singur patronat. „Toți trebuie să treacă peste orgolii, iar ANAT să înțeleagă că nu poate trăi fără această Uniune”, a punctat și omul de afaceri Viorel Păunescu. Totodată, creșterea performanțelor în învățământul turistic și realizarea unor strategii care să aducă turiști străini în România au fost alte puncte dezbătute de oamenii din turism.
„Orice industrie are scopul să aducă bani în țară. Dacă luăm banii de la Paris și îi băgăm în București, noi trăim mai bine. În toate țările, pe primul loc se situează incomingul și abia apoi, departe, vine turismul intern, care ia banul din buzunarul drept și îl pune în buzunarul stâng”, a spus Gheorghe Fodoreanu, directorul general al Invitation Romania. Potrivit lui, fără export, orice industrie moare, iar turismul românesc nu se poate dezvolta doar cu turiști români care călătoresc în interiorul sau în exteriorul granițelor țării.
 
„Nu avem personal calificat”
 
Pe de altă parte, o altă mare durere, punctată și de președintele FPTR, a fost analizată și de ceilalți participanți la eveniment: lipsa personalului calificat, inclusiv din segmentul gastronomic, foarte important pentru atragerea turiștilor.
„Suntem într-o mare problemă legată de învățământ. Dați o căutare pe google cu <<închiriez brevet turism>> și o să vedeți că îl închiriați cu 100 de euro. Închiriem diplome, certificate, închiriem orice”, a spus și Ștefan Tăbăcitu, președinte Federația Sindicatelor din Turism.
Până una alta, cei mai reprezentitivi oameni din acest sector își pun speranțe în Legea Turismului, care ar putea să rezolve, parțial, problemele stringente din domeniu. Cu atât mai mult cu cât, din datele Institutului Național de Statistică reiese că numărul turiştilor cazaţi în unităţile de profil din România a crescut în septembrie cu 18,7% faţă de luna similară a anului trecut, la peste 688.000, din care 24,7% au fost turişti străini. În plus, în primele nouă luni ale anului atât sosirile, cât şi înnoptările au înregistrat creşteri cu 16%, la 5,4 milioane, şi respectiv cu 12,5%, la 14,1 milioane. Cum vor arăta cifrele la finele anului? Rămâne de văzut.