Unul dintre invitații ediției de azi, a fost Virgil Profeanu, un om de de afaceri capabil să coordoneze businesuri şi proiecte de mare anvergură. Virgil Profeanu deţine VEGO HOLDING, care se implică puternic în linii de business în domeniul proiectării, project managementului, construcţiilor, consultanței în afaceri, media şi software development. Profeanu, a lucrat și pentru NATO şi deţine în portofoliul de clienţi cei mai mari dezvoltatori şi retaileri prezenţi pe piaţa din România.

Poet, scriitor, cercetător, licenţiat în teologie, activând peste 20 ani ca tenor de opera pe scene din România şi străinătate, este în prezent este doctorand al Universităţii de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu Bucureşti.

Capcanele sistemului

În dezbaterea de azi, omul de afaceri a atras atenția asupra celei mai mari piedici din zona construcțiilor. ”Cred că, în acest moment, marele pericol este legat de neclaritatea legislativă, de procesul de autorizare. Astăzi, la nivelul Capitalei, procesul este foarte întregunat, în special în zonele din centrul Bucureștilor”, a spus Virgil Profeanu. Mai mult, afaceristul a punctate temeinic, afirmând că ”Dacă discutăm pe statistică, în decursul anilor precedenți o autorizație de construire ieșea în 6 luni, astăzi depășește un an de zile. Nu doar pentru privați, chiar și pentru administrația publică”.

Lucrurile sunt foarte simple, din punctual de vedere al lui Virgil Profeanu: ”Cineva își face calculele pe un capital pe care îl are și ar trebui să îi aducă profit în doi ani, ei bine, el, acum, trebuie să ia în calcul și un an de zile de întârzieri„.  ”În mod cert, asta se va reflecta în prețul pe metru pătrat investit, aceste blocaje afectează foarte serios firmele de proiectare și văd deja încă un pericol, Acela ca o parte din proiectanți să se îndrepte către alte meserii”, a mai evidențiat Profeanu.

Suntem în urmă

”Noi proiectanții realizăm studii de fezabiliate, le realizăm pe baza unor prețuri din aplicații informatice care culeg date despre prețuri. La nivel național nu există o bază unitară care să aibă o precizie a prețului raportată la piață. Nu există un mecanism, o legislație clară, pentru raportarea prețurilor la un contract de fezabilitate”, mai este de părere Profeanu.

Punctul de vedere al lui Virgil Profeanu vorbește de la sine despre realitatea cu care se confruntă întreaga industrie. ”Problema este lentoarea cu care se întâmplă lucrurile. De la momentul studiului de fezabilitate până la momentul în care se execută lucrarea, au loc schimbări de prețuri, dar și de tehnologie. Constructorii sunt obligați să folosească realitatea din urmă cu patru ani”, mai spune omul de afaceri.

”Printr-o legislație bine adaptată – cearea unor baze de date, trecearea într-un sistem digitalizat de culegere a datelor de la furnizorii de materiale sau din importuri directe, ar putea ajuta. La acest moment nu există un sistem de culegere a datelor de la cei care fac importuri directe. Practic, ar trebui să ajungem la o uniformizare și automatizare a proceselor de culegere a datelor și la modul în care ele ajung disponibile constructorilor”, subliniază, în deplină cunoștință de cauză, Virgil Profeanu.