Desi suna pretentios, buncarul de date nu este altceva decat o incapere, preferabil subterana, dotata cu o sursa proprie de energie si cu instalatie de climatizare. Altfel spus, un asemenea loc trebuie sa reziste nu doar in cazul unei banale caderi de curent, ci si in cazul unor dezastre naturale. Administratorii unor asemenea spatii castiga din chiriile percepute companiilor ale caror date sunt de importanta critica. Operatorii de telefonie, companiile care ofera servicii online sau agentiile de asigurari sunt companii care au mare nevoie de aceste servicii. Dan Mihaescu, country manager la KPNQwest, furnizorul de Internet care a deschis primul centru de date din Romania in urma cu trei ani, este de parere ca serviciile pe care le ofera un centru de date sunt necesare nu numai anumitor industrii, ci tuturor industriilor, importanta fiind etapa de dezvoltare la care a ajuns o anumita companie. KPNQwest, RDS, Ines sunt furnizorii de Internet care detin in prezent centre de date. In afara de acestea, servicii de stocare a datelor de importanta critica furnizeaza si compania neutra NX Data. Intr-o asemenea afacere a incercat sa investeasca acum trei ani Ovidiu Crisan, actionarul de la Kappa, insa a renuntat, orientandu-se catre alt sector.
Ines a realizat cea mai recenta investitie intr-un buncar de date. Furnizorul Internet a investit 250.000 de euro intr-un buncar de 150 mp, construit la subsolul sediului companiei. Acest gen de investitie reprezinta un pariu pentru urmatorii doi ani, interval de timp in care ,,piata se va dezvolta destul de mult, apropiindu-se de maturitate,,, dupa cum declara Iosif Szavuj, director executiv Ines.
In mare, clientii pe care compania i-a castigat in cele doua luni de activitate a centrului de date sunt operatori de telefonie. Companiile de telefonie au nevoie de ceea ce in limbaj tehnic se cheama ,,business continuity,,, orice intrerupere putand genera nemultumirea clientilor si, implicit, pierderea lor.
Comertul online este un alt sector care poate genera cerere pentru serviciile de protectie a datelor. Deocamdata insa, chiar daca numarul posesorilor de carti de credit a crescut destul de mult, iar legile comertului electronic si semnaturii electronice sunt operationale, servicii cu plata efectiv online nu prea se fac in Romania. Explozia acestui sector va aduce, cu siguranta, clienti pentru centrele de date.
Cu cat gradul de ocupare a buncarului este mai mare, cu atat profitul generat de acesta creste. De exemplu, profitul pentru un buncar care reuseste sa realizeze o cifra de afaceri lunara de 50.000 de euro, va fi de 40.000 de euro, in conditiile in care si-a amortizat investitia. Principalele cheltuieli sunt cu energia electrica si cu banda de Internet pusa la dispozitia clientului. Avantajul este ca aceste cheltuieli cresc o data cu veniturile.
In Occident, tranzactionarea spatiilor din centrele de date se face prin intermediul unor agentii de brokeraj specializate (de exemplu, www.bendix.com). Majoritatea clientilor acestora sunt operatori de telecomunicatii.