piata – brokerul AON. Pentru clienti, intregul scandal a insemnat un avertisment asupra modului in care poate fi afectat de lipsa de transparenta in ceea ce priveste relatia broker – asigurator. Primele efecte sunt deja vizibile. Cu actiunile prabusite si cu profitul redus cu 95% in cel de-al treilea trimestru dupa investigatia procurorului Spitzer, Marsh se vede nevoit sa concedieze 3.000 de angajati, adica 5% din intregul personal. Compania incearca sa isi spele reputatia platind si 230 de milioane de dolari clientilor-victime care au fost pacaliti sa incheie asigurari la cotatii supraevaluate. In plus, de la 1 ianuarie isi va reforma modelul de business printr-un pachet de masuri. Astfel, practica incasarii de comisioane pentru un volum mare de activitate cu un singur asigurator („contingent compensations”) va fi abandonata, toate sumele incasate de la societatile de asigurari vor fi comunicate clientilor in contractele incheiate cu acestia, negocierile cu asiguratorii vor deveni transparente, Marsh promitand sa insiste pe langa acestia pentru a indica ratele comisioanelor in toate politele. Masuri suplimentare de transparenta se afla in discutie si la cel de-al doilea broker din lume – AON, precum si la numarul patru mondial, grupul Willis.In ce fel se vor transmite, insa, noile masuri pe piata romaneasca? „Concedierile decise in Statele Unite nu vor afecta Marsh Romania, insa vom urma politica companiei in tot ceea ce se va hotari in legatura cu modelul de business”, spune Cristian Fugaciu, director general Marsh Romania. Potrivit afirmatiilor sale, nici in Romania nu vor fi incasate comisioane pentru un volum mare de activitate cu un singur asigurator. Pentru piata romaneasca, Marsh nu a avut un „market sharing agreement” cu o anumita companie de asigurari, asemenea celui existent in SUA cu AIG, ci un alt tip de intelegere care sa permita acordarea de avantaje pentru un client pe baza volumului mare de prime de asigurare intermediat. Chiar daca a fost semnata in trecut, Marsh nu a avut incasari din comisioane de la asigurator in contul acesteia, spune Fugaciu.Laurent Charlier, general manager al Gras Savoye Romania, broker care face parte din reteaua grupului Willis, spune ca in Romania compania sa nu a incasat niciodata „contingent compensations”, iar in restul tarilor acestea nu reprezinta mai mult de 0,5% pentru Gras Savoye. Cat priveste mentionarea celorlalte comisioane incasate de la asiguratori in contractele cu clientii, aceasta nu este considerata necesara. „Noi am fost intotdeauna transparenti. Informam oricum orice client, daca acesta ne solicita, in legatura cu toate sumele incasate de la societatile de asigurari”, precizeaza Charlier. Potrivit afirmatiilor sale, un plan de masuri este luat in discutie la compania mama, insa acesta nu a fost deocamdata finalizat.Presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR), Bogdan Andriescu, considera, la randul sau, ca o masura de genul mentionarii comisioanelor incasate de la asiguratori in contractele incheiate cu clientii nu se impune. „Mai eficienta ar fi limitarea la 50% a activitatii derulate cu o singura companie de asigurari, respectiv cu un singur client daca acesta din urma nu este actionar semnificativ la brokerul in cauza”, spune Andriescu. In opinia sa, o pondere maxima asemanatoare ar trebui sa o aiba si asigurarile RCA, pentru a scoate din piata acei brokeri care traiesc exclusiv din astfel de contracte. Presedintele UNSICAR spune ca reglementarile privind activitatea intermediarilor in asigurari vor fi imbunatatite pe masura ce prevederile Directivei Comisiei Europene nr. 92/2002 vor fi transpuse integral in legislatia romaneasca.