Criza economică are în mod surprinzător şi unele consecinţe pozitive. Sărbătorile de iarnă n-au mai adus scumpiri ale alimentelor, aşa cum s-a întâmplat de fiecare dată în anii precedenţi.

Producătorii agricoli şi porcesatorii din industria alimentară spun că nu îşi mai permit să majoreze preţurile pentru că riscă să rămână cu produsele nevândute. Dacă în anii anteriori, la fiecare sărbătoare românii erau nevoiţi să scoată mai mulţi bani din buzunar pentru a cumpăra mâncare, criza a schimbat situaţia ,pentru că a echilibrat cererea cu oferta şi a făcut din România o piaţă normală.

“Procesatorii nu intenţionează să scumpească produsele din carne în această lună. Dimpotrivă, pe fondul crizei, aşteptăm, totuşi, o revigorare a vânzărilor şi suntem interesaţi ca mezelurile să fie la preţuri accesibile românilor care şi-au văzut în acest an puternic afectată modesta putere de cumpărare”, a spus Mihai Vişan directorul executive al Asociaţiei Române a Cărnii.

În plus, nici materia primă nu este sumpă, întrucât crescătorii de porci s-au văzut nevoiţi să micşoreze preţurile. “Nu se pune problema unor scumpiri în această perioadă, mai ales că porcul în viu se vinde acum cu 4,8 lei per kilogram, în timp ce anul trecut se comercializa cu 6,2 lei per kilogram”, a spus Adrian Rădulescu, preşedintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România.

Procesatorii oricum achiziţionează de pe piaţa comună carne pentru mezeluri la preţuri mai mici decât cele din România. “În ceea ce priveşte carnea, avem îndoieli asupra creşterii preţurilor, dat fiind că suntem într-o piaţă europeană unică, importurile depăşesc oricum producţia industrială internă de carne de porc, iar menţinerea crizei face riscantă orice scumpire”, a arătat Vişan.
 
Costuri mai mari, dar preţurile nu pot creşte

Chiar dacă le-au crescut costurile de producţie, procesatorii au decis să nu încerce să recupereze pierderile prin mărirea preţurilor. „Trebuiau majorate preţurile, pentru că au crescut costurile cu materia primă, dar decizia generală este de a nu se mări nimic, întrucât consumatorii nu mai pot suporta majorări de preţuri”, a spus Aurel Popescu, preşedintele Patronatului din Industria de Morărit şi Panificaţie din România – ROMPAN.
Oamenii de afaceri din industria de panificaţie au observat în ultima perioadă că se cumpără tot mai mult produsele ieftine, cele scumpe rămânând tot mai mult timp în rafturile magazinelor. „Populaţia se îndreaptă către cei mai ieftini cozonaci. Cu cât preţurile sunt mai mici, cu atât prodesele se vând mai bine, aşa că nu avem cum să majorăm preţurile”, a arătat Popescu.

Promoţiile, soluţia ideală de criză

O soluţie tot mai actuală folosită de producători pentru a face faţă crizei este cea a promoţiilor. „Sărbătorile sunt însoţite de tot felul de campanii şi promoţii pentru a creşte vânzările. Această metodă ne-a salvat în tot acest an de criză, aşa că acum este deja verificată şi utilizată din plin. Promoţii de felul 2+1 gratis sau opt la preţ de şase au mare succes şi chiar au dus la scăderea preţurilor. Astfel, aceste Sărbători nu doar că nu aduc scumpiri, ci chiar ieftiniri”, a spus Valentin Blănaru, director executiv al Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui – APRIL.