Principalii operatori aerieni care vand bilete cu tarife reduse incearca sa-si consolideze pozitia pe piata inainte de integrarea in UE

Blue Air lanseaza credite pentru pasagerii fideli, MyAir vinde in supermarketurile italiene cupoane de bilete, SkyEurope fabrica tarife speciale pentru companii, iata ce inventeaza companiile low-cost pentru a-si vraji pasagerii.




Initial, Blue Air a intentionat sa puna pe picioare un sistem clasic de bonificare a pasagerilor: clientii fideli acumulau puncte in functie de numarul de calatorii efectuate. La cumpararea unui bilet, pasagerul primea zece puncte, iar la 100 de puncte, obtinea un bilet gratuit. “Astfel de programe merg mai degraba in Vest, la noi oamenii vor lucruri concrete”, spune Nelu Iordache, proprietarul companiei, recunoscand ca nu a inventat el roata. S-a gandit doar sa urmeze exemplul uneia din companiile-pionier in domeniul low-cost, Ryanair. Aceasta a lansat impreuna cu o banca un card de credit: la cumparaturi in valoare de 1.000 de lire sterline in decurs de trei luni, primesti un bilet pe orice destinatie vrei. In viziunea proprietarului Blue Air, sistemul va fi adaptat pietei autohtone.



Orice pasager care a calatorit de cinci ori in decursul unui an cu aceasta companie va fi norocosul beneficiar al unui credit de 500 de euro, suma cu care poate cumpara doua-trei bilete de avion (nu si altceva, ca la Ryanair). Ca in cazul unui credit, semneaza un contract cu Blue Air, prin care se obliga sa returneze banii (de fapt sa achite biletele de avion) in maximum 12 luni, la o dobanda de 7% pe an la euro. Un contract de credit fara nici o garantie! In primul rand, cum poate o companie aeriana sa devina peste noapte banca? Modificandu-si statutul si adaugand ceea ce in codul CAEN este clasificat drept “servicii de intermediere financiara”. Astfel, va avea acces la baza de date a Biroului Unic de Credit, iar persoanele care figureaza acolo vor fi excluse din start. In al doilea rand, va exista un soft care va monitoriza platile tuturor pasagerilor care iau credite. Iar in al treilea rand, Iordache isi asuma riscul de a lua teapa.



“Este riscul meu. Dar risc zece locuri, pe care oricum le am goale. Vand un serviciu pe care daca nu-l vand atunci, pe loc, se pierde. Un loc gol nu se mai intoarce inapoi”, spune Nelu Iordache, proprietarul Blue Air. Daca tinem cont ca pe anumite curse traficul este in majoritate de business, s-ar putea spune ca nu are de ce sa se teama. Insa pe cele mai profitabile destinatii, Spania si Italia, traficul este format mai ales din romanii care lucreaza in aceste tari si rudele lor, plus turisti pe timp de vara. “Totusi, logic este ca un pasager care a zburat deja de cinci ori cu noi sa nu ne faca probleme”, spera Iordache.


In realitate, concurenta obliga Blue Air sa vina cu inovatii. Dupa ce compania a operat pe Barcelona singur un an de zile, Tarom si-a dat seama ca destinatia este foarte profitabila, asa ca din aprilie si-a trecut-o in orarul de zbor. Bineinteles, tarifele sunt exact la acelasi nivel cu cele practicate de compania low-cost. Mai mult, tot din aprilie, opereaza pe Barcelona si compania spaniola Air Madrid, cu tarife chiar mai mici decat Blue Air.

Pe Italia, Blue Air se lupta cu MyAir. Desi a operat anul trecut doar trei destinatii din Bucuresti si doua din Timisoara, urmand ca din aprilie sa creasca numarul rutelor cu inca trei, MyAir a reusit performanta de a obtine venituri mai mari decat Blue Air. Aflata in al doilea an de operare, compania italiana a atras 260.000 de pasageri, care i-au adus venituri de 39 milioane de euro. Ce-i drept, MyAir are in Italia o retea foarte bine pusa la punct de agentii, iar majoritatea biletelor sunt rezervate acolo. Nici nu e de mirare, avand in vedere ca lunile trecute MyAir a vandut in cateva zeci de supermarketuri din Italia cupoane de 50 de euro, pe baza carora cumparatorii puteau sa-si rezerve bilete pentru toate destinatiile companiei.



O alta companie italiana care ar putea reveni pe piata romaneasca este Volare. Dupa ce a stat doi ani sub protectia legii falimentului, operand doar in tara natala, a fost cumparata luna trecuta de Alitalia, pentru 28 de milioane de euro.”Piata de low-cost a crescut anul trecut cu 20% si probabil in 2006 procentajul va fi similar. Din pacate, in Bucuresti nu avem un aeroport adecvat. Daca mai vine o companie aeriana pe Baneasa, aeroportul nu mai suporta. si asa pista este intr-o stare foarte proasta”, spune Nicolae Demetriade, reprezentantul MyAir in Romania. Anul trecut, de pe aeroportul Baneasa au zburat 386.000 de pasageri, iar estimarile pentru 2006 tind spre 500.000 de persoane.
In decembrie 2005, pe piata a intrat SkyEurope, cea de-a treia companie low-cost din Europa. Cum isi atrage Sky Europe clientii? Nu doar prin tarife mici, ci si prin pachete corporate pentru firme, avand in vedere ca opereaza Viena.



“SkyEurope este singurul operator aerian din Romania care pune la dispozitia companiilor pachete de bilete avand pret fix garantat pentru un an de zile, fara plata altor taxe suplimentare in cazul schimbarii destinatiei, a datelor de calatorie sau a numelui pasagerului”, spune Mihaela Badic, marketing& sales manager SkyEurope pentru Romania. SkyEurope va crea probleme companiilor aeriene din Romania abia anul viitor, cand isi va extinde considerabil numarul de zboruri.

Blue Air

• Nr. pasageri – 200.000 in 2005


• Cifra de afaceri – 24 milioane euro pe 2005, 35 milioane euro estimare pentru 2006.


• Flota – 3 Boeing 737, plus inca unul din aprilie 2006


• Nr. destinatii – 9


• Grad mediu de incarcare – 73%

Myair (operatiuni In Romania)

• Nr. pasageri – 260.000 in 2005


• Venituri – 39 milioane euro in 2005


• Flota – 3 Boeing 737


• Nr. destinatii – 5


• Grad mediu de incarcare – 70%

Sky Europe

• Nr. pasageri – 1.850.000 persoane in 2005


• Venituri – 112 milioane euro in 2005


• Flota – 15 Boeing 737, plus 12 Boeing 737 care urmeaza sa vina in 2006-2007


• Nr. destinatii – 38


• Grad mediu de incarcare – 77,7%