Adaptare Băncile locale îşi regândesc structura teritorială. Acolo unde nu au renunţat la unităţi, le-au relocat sau au renegociat chiriile, obţinând reduceri de 30% în medie.

Reorganizarea structurilor de agenţii şi sucursale ale băncilor se manifestă nu doar prin închideri, ci şi prin reduceri de costuri. Renegocierea chiriilor este o soluţie pe care o aplică majoritatea băncilor locale. Reducerile medii obţinute în acest fel se învârt în jurul valorii de 30%. „Bineînţeles că ne propunem să ajustăm costurile cu chiriile la preţurile de piaţă de astăzi. Este un proces continuu. În principiu, revizuim periodic toate contractele şi toate costurile, nu numai cele cu chiria. În funcţie de locaţie şi de preţul anterior, obţinem reduceri între 15% şi 30%“, spune Mădălina Teodorescu, director aria vânzări şi distribuţie retail în cadrul Raiffeisen Bank.

Banca austriacă nu este singura care a apelat la această metodă pentru a ajusta costurile. Moda există şi la italieni. „Am renegociat chiriile pentru 90% din unităţile băncii. Plaja de reduceri variază între 5% şi 45%, în funcţie de cuantumul chiriei“, spune Robert Şerbănescu, director de organizare în cadrul Unicredit Ţiriac. În ceea ce priveşte închiderile de sucursale şi agenţii, de la începutul anului până la finele lunii septembrie, reţelele teritoriale ale băncilor s-au redus cu peste 100 de unităţi.

Procesul de ajustare nu se opreşte aici. „Tendinţa de a regândi activitatea potrivit noilor condiţii de piaţă  va continua până în momentul în care se va ajunge la un nou punct de echilibru între cerere şi ofertă, pe de-o parte, şi la optimizarea reţelelor bancare, pe de altă par­te“, spune Bogdan Spuză, director marke­ting  la Unicredit.

Amplasarea şi eficienţa decid soarta sucursalei

Amplasamentul unităţii şi eficienţa acesteia sunt principale două criterii pe care băncile le aplică atunci când decid menţinerea sau închiderea unei locaţii. „Monitorizăm un set foarte complex de parametri pe două dimensiuni: eficienţa în vânzări şi calitatea serviciilor. Pentru agenţiile ale căror performanţe sunt sub media categoriei din care fac parte, avem planuri punctuale de redresare. În funcţie de rezultate, putem decide că este necesară o relocare, o comasare între agenţii sau o închidere“, explică Mădălina Teodorescu, de la Raiffeisen. Şi în cazul Unicredit criteriul zonei este  foarte important. „Criteriul de bază în funcţionarea unei unităţi bancare este cel al eficienţei, dar zona în care se află spaţiul are, de asemenea, un impact important“, spune Robert Şerbănescu. Banca a decis recent să închidă toate agenţiile din magazine, înlocuindu-le cu soluţii automate de tipul self-banking. Şi soluţiile de internet şi phone banking sunt promovate pentru a compensa eventualele închideri de agenţii.

Cui rămân clienţii unităţilor închise

În ceea ce priveşte soarta clienţilor arondaţi agenţiilor şi sucursalelor la care s-a renunţat, bancherii spun că prima opţiune este relocarea lor către cele mai apropiate unităţi. „Clienţii sunt relocaţi către alte unităţi pe baza criteriului proximităţii teritoriale şi conform preferinţei acestora, operaţiunile putând fi efectuate în oricare din unităţile băncii“, explică directorul de organizare al Unicredit Ţiriac.

La fel şi la Raiffeisen Bank. „Atunci când o agenţie este relocată, conturile administrate de aceasta sunt transferate la noua locaţie. Dacă se deschide o agenţie, o parte din conturile de la agenţia din apropiere pot fi transferate la noua agenţie (în special dacă cea veche este foarte aglomerată). Dacă se închide o agenţie, la fel, conturile sunt transferate la cea mai apropiată agenţie“, spune directorul de vânzări şi distribuţie al Raiffeisen.

6.446 de unităţi cuprindea la finele lunii septembrie întreaga reţea naţională a băncilor din România. Numărul lor a scăzut cu 106 faţă de anul trecut

Noutăţi bancare

100 mil. euro intenţionează să atragă Banca Feroviară, cea mai nouă prezenţă pe piaţa locală, în depozite de la companii. Banca urmăreşte să lucreze cu precădere cu întreprinderi mici şi mijlocii.

Banca Feroviară începe activitatea pe 23 noiembrie

Cea mai nouă bancă din peisajul financiar românesc şi-a anunţat joi planurile de viitor. Banca Feroviară îşi va lansa activităţile pe 23 noiembrie şi va începe cu o agenţie în Arad. Până la finele anului viitor, banca va avea 14 sucursale deschise şi se va concentra, cu precădere, asupra zonei de sud şi de vest a României. Clienţii persoane fizice nu fac parte, cel puţin pentru moment, din ţintele predilecte ale Băncii Feroviare. „În perioada 2009-2010, ne vom adresa companiilor din domeniul corporate şi vom avea clienţi din zona IMM-urilor. Pentru început, ne vom concentra asupra creditelor în lei, iar activitatea de creditare va începe în ianuarie sau februarie, când urmează să primim aprobarea din partea BNR pentru a credita persoane fizice“, anunţă Petre Tulin, directorul general al băncii. Potrivit oficialului, instituţia de credit intenţionează să atragă depozite de 100 de milioane de euro în 2010. Acţionarul majoritar al băncii este omul de afaceri Valer Blidar, care deţine participaţii direct şi prin două firme pe care le controlează. Anul viitor, CFR Călători şi CFR Marfă ar putea deveni acţionari cu câte 10%.

BRD va avea un nou şef

185-41941-30_guypoupet_46_c.jpgFrancezul Guy Popupet (foto) are toate şansele ca, de la 1 ianuarie 2010, să ocupe funcţiile de preşedinte şi director general al celei de-a doua bănci locale, BRD. În cazul în care Consiliul de Administraţie al băncii aprobă propunerea acţionarului majoritar, el va deveni al treilea director general de la privatizare, după Bogdan Baltazar şi Patrick Gelin. Popupet  lucrează în cadrul grupului Société Générale din 1975. Şi-a început cariera ca inspector, iar apoi a ocupat poziţii de top management în filialele grupului din Argentina, Senegal (director general), Cehia (vicepreşedinte şi director general adjunct al Komercni Banka) şi Egipt (vicepreşedinte şi director general al National Société Générale Bank).

Te-ar putea interesa și: