In luna iulie a anului trecut, Astra Asigurari se privatiza cu firma Nova Trade, apartinand omului de afaceri Dan Adamescu. Pretul de 2,5 milioane de dolari platit pentru 75,67% din actiunile societatii, considerat destul de mic la data respectiva, a fost totusi justificat de pierderile companiei la acel moment (95 miliarde de lei la finele lui 2001) si de datoriile mari ale acesteia. In plus, Nova Trade s-a angajat prin contractul de privatizare sa investeasca circa 43 milioane de dolari in decurs de cinci ani. La un an de la privatizare, problemele preluate o data cu societatea desprinsa dupa revolutie din fostul ADAS incep sa creeze tot mai multe dificultati noilor proprietari.
Potrivit contractului de privatizare, investitiile de 43 milioane de dolari, incluzand majorarea capitalului social, pot fi realizate fie in numerar, fie prin aport in natura. In iunie 2003, Dan Adamescu a anuntat ca intentioneaza sa majoreze capitalul, pana la finele aceleiasi luni, cu peste 36 milioane de dolari. Din aceasta suma doar un milion de dolari urma sa fie adus in numerar, iar restul aport in natura, prin includerea in capital a imobilului City Business Center (actualul sediu Connex). Cu o singura cladire, Astra ar fi devenit cea mai capitalizata societate de asigurari din tara.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Nicolae Crisan, a precizat insa, destul de clar, la momentul respectiv ca nu mai poate aviza o majorare de capital in natura la nici o societate, in conditiile noii legislatii in domeniul asigurarilor. La Astra, CSA mai avizase o majorare prin reevaluarea activelor imediat dupa privatizare (de la 95 miliarde de lei la 345 miliarde de lei), deoarece o astfel de operatiune nu mai fusese efectuata de foarte multi ani. Reprezentantii companiei sustin totusi ca modificarile in legislatia asigurarilor au fost adoptate ulterior datei la care a fost incheiat contractul de privatizare. Mai mult, Crisan a aratat in primavara acestui an ca majorarea de capital in numerar este chiar o necesitate la Astra pentru a se incadra in cerintele de solvabilitate, in conditiile in care o serie de obligatii (estimate la cinci-sase milioane de dolari) au inceput sa apara in urma unor contracte de reasigurare mai vechi, incheiate de fostul ADAS.
Problema este
doar amanata
Lucrurile s-au mai linistit intre timp, insa problema nu a disparut. Majorarea capitalului a fost amanata pana pe data de 11 august, prelungirea termenului de subscriere fiind justificata de necesitatea de a permite si celorlalti actionari sa participe la majorare. Totodata, CSA a publicat pentru Astra, in raportul anual pe 2002, un grad de solvabilitate de 2,26, plasand compania in afara oricarui risc, chiar daca nu fusese operata nici o majorare de capital. CSA a acceptat, insa, sa nu ia in considerare obligatiile ramase in urma contractelor de reasigurare incheiate de fostul ADAS, pentru simplul motiv ca acestea nu au putut fi determinate cu exactitate. Presedintele CSA spune insa ca imediat ce va aparea certitudinea existentei unei pretentii, ca urmare a unui litigiu, aceasta va fi luata in considerare, iar Astra va avea obligatia sa-si constituie rezerva corespunzatoare. „Pana acum, noi, Comisia, nu stim cu certitudine decat de un singur litigiu care a aparut, cu o societate din SUA. Pretentiile sunt in jur de 3,5 milioane de dolari. Nu au fost luate in considerare in raportul pe 2003, dar acum va trebui sa tinem cont de ele”, precizeaza Crisan.
Din punctul de vedere al Comisiei, orice pretentie aparuta in urma unor obligatii mai vechi asumate de ADAS, chiar daca ar putea sa fie considerata ulterior nejustificata in instanta, va trebui sa fi acoperita corespunzator, prin rezerve, de catre Astra, cu implicatii asupra solvabilitatii companiei.
Presedintele CSA isi mentine pozitia potrivit careia Comisia nu poate aproba la Astra decat o majorare a capitalului in natura. Neclintiti in decizia de a include in capital cladirea City Business Center raman insa si reprezentantii societatii, care cer sa se tina cont de legislatia privatizarii la momentul incheierii contractului cu APAPS, chiar daca aceasta inseamna o derogare de la legislatia asigurarilor. „Nu s-a schimbat nimic in planurile noastre, chiar daca am extins termenul de subscriere a actiunilor. Avem o intelegere prin contractul de privatizare, incheiat inaintea modificarii legislatiei asigurarilor. Asteptam pana pe 11 august, majoram capitalul si vedem ce se intampla”, ne-a declarat Ian Harroks, vicepresedintele Astra.
Situatia Astra ramane deocamdata prinsa intre ciocan si nicovala. Albin Biro, membru in Consiliul CSA, afirma ca „in conditiile legislatiei actuale Comisia nu poate aproba in nici un caz majorarea de capital in natura. Pe de alta parte, daca nu majoreaza capitalul Nova Trade risca rezilierea contractului de privatizare la Astra”. In opinia sa, solutia unei noi modificari a legislatiei, special pentru cazul Astra, nu poate fi aplicata nici macar teoretic in timp util.    N

Contractul de privatizare
Cand a preluat 75,67% din actiunile Astra, Nova Trade s-a angajat sa realizeze investitii, inclusiv majorarea capitalului social, de 43 milioane de dolari. Potrivit contractului incheiat in iulie 2002 cu APAPS, acestea puteau fi realizate si prin aport in natura. Majorarea de peste 36 milioane dolari anuntata de Nova Trade va include doar un milion de dolari in numerar, restul aport in natura: imobilul City Business Center.

Legislatia asigurarilor

Legislatia din domeniul asigurarilor, modificata dupa privatizarea societatii Astra, nu mai permite majorarea capitalului social al companiilor de asigurari decat cu aport in numerar. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, care trebuie sa aprobe orice majorare de capital la societatile de asigurari, nu-si poate da avizul pentru o majorare prin aport in natura.

Compania de asigurari se va intoarce la stat daca actionarul Nova Trade nu va face investitiile promise, inclusiv majorarea de capital