Cu acest prilej, a fost prezentat și Ghidul APIA pentru obținerea finanțării prin programul Rabla, un instrument conceput să faciliteze accesul la acest tip de sprijin financiar.

Documentul este adresat atât persoanelor fizice, cât și celor juridice, având ca scop clarificarea completă a tuturor pașilor necesari pentru înscrierea în program. Având în vedere că ediția din 2025 vine cu o metodologie nouă, diferită față de anii anteriori, ghidul APIA își propune să elimine barierele birocratice și tehnice care descurajau potențialii beneficiari.

„Ne-am dorit să simplificăm procedura și să oferim un instrument clar, practic și accesibil pentru toți cei interesați să acceseze fondurile disponibile prin Rabla Auto 2025”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA, în cadrul conferinței.

Ghidul APIA, mai mult decât util

Ghidul detaliază fiecare etapă a procesului – de la pregătirea documentației până la finalizarea dosarului – și oferă explicații clare, utile. Scopul principal este transformarea unei proceduri complexe într-un parcurs predictibil și eficient.

”În programul Rabla s-au pus 1, 4 miliarde de lei, bani suficienți pentru toată lumea. Important este ca toți, inclusiv persoanele fizice să se informeze chiar din ghidul pus la dispoziție de noi. E foarte important să respecte termenele impuse de AFM, căci nerespectarea lor te poate duce la a pierde bani! Pe scurt, trebuie să te documentezi, să vezi ce mașini ți se potrivesc, să vei dacă ai bani, dacă ai nevoie de vreun credit, să faci toți pașii ca să fii sigur că atuci când te înscrii ai toate documentele necesare, modelul auto pe care ți-l dorești, astfel încât să obții finanțarea.

Apoi, trebuie mers la dealerul unde te-ai informat deja și să te convingi că poți obține autovehiculul în cele 90 de zile prevăzute. Sugestia noastră, apropo de modificările survenite anul acesta, este  să treacă de momentul de temere, acela pe care îl ai în fața unei provocări noi. Apoi, dacă nu înțelege de pe platformă ceea ce trebuie să facă, se mearga la un dealer cunoscut pe care să îl roage să îl ajute. Mai mult ca sigur, va primi sfaturi corecte”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA, pentru Capital.

Prezent la eveniment, și președintele InfoCons, Sorin Mierlea, a declarat pentru Capital că ”ar trebui să existe cât mai multe ghiduri de acest fel. Atenție mare la tot ce înseamnă contracte și clauze abuzive, sau comisioane ascunse. Noi, împreună cu AFM încercăm să găsim o formulă care să excludă toate produsele care se află într-o alertă de neconformitate!”

Sfaturile APIA pentru Rabla 2025

  1. Respectați toate termenele din platforma AFM. Încărcarea documentelor, alegerea producătorului, casarea și facturarea au termene clare. Nerespectarea acestora duce automat la pierderea finanțării.
  2. Verificați eligibilitatea autovehiculului uzat. Asigurați-vă că vehiculul îndeplinește condițiile minime: este înmatriculat în România de cel puțin 8 ani și are toate componentele esențiale (motor, caroserie etc.).
  3. Contactați producătorul validat înainte de selecție. Este recomandat să discutați cu producătorul ales pentru a verifica disponibilitatea modelului dorit, condițiile de livrare și posibilitatea de emitere a facturii în termenele legale.
  4. Radiați autovehiculul personal sau prin reprezentant cu procură notarială. Radierea din circulație trebuie făcută de titularul vehiculului la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din raza județului unde aveți domiciliul. Dacă nu vă puteți prezenta personal, este necesară o procură notarială.
  5. Nu înstrăinați vehiculul achiziționat timp de 18 luni.
    Autovehiculul nou nu poate fi vândut, transferat sau închiriat timp de 18 luni de la achiziție sau pe durata leasingului.

Înmatriculările de mașini electrice, scădere abruptă în România

Potrivit celor mai recente date publicate de Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile (ACEA), înmatriculările de autoturisme 100% electrice au înregistrat o creștere semnificativă de +26,4% în primele patru luni ale anului 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Trendul ascendent este vizibil în majoritatea țărilor europene, unde interesul pentru mobilitatea electrică continuă să crească accelerat. Printre statele cu cele mai mari creșteri se numără Cehia, cu un avans spectaculos de +131,4%, urmată de Italia (+79,4%) și Spania (+71,2%).

În contrast puternic cu această tendință pozitivă, România înregistrează una dintre cele mai drastice scăderi din Uniunea Europeană, cu un declin de -42,4% la capitolul înmatriculări de autoturisme full electrice în perioada ianuarie – aprilie 2025, față de aceeași perioadă din 2024.

Declinul vine în contextul în care alte țări își intensifică politicile de sprijin pentru vehiculele nepoluante, în timp ce România pare să fi pierdut ritmul pe acest segment, în ciuda succesului înregistrat în anii anteriori prin programe precum Rabla Plus.