„Piața locală de centrale termice se maturizează, fapt confirmat de creșterea ponderii înlocuirilor în totalul de vânzări, de la 35% în urmă cu doi ani, la peste 50% în prezent. Nevoile clienților au evoluat constant în ultimii ani, astfel că echipamentele de încălzire trebuie să asigure nu doar un confort sporit în locuințe, ci mai ales un coeficient ridicat de eficiență energetică și să țină pasul cu noile tehnologii de conectivitate inteligentă”, spune Cătălin Drăguleanu, country manager al Ariston Thermo România.

Vânzările de centrale termice la nivelul întregii piețe au avansat până la aproximativ 270.000 de unități în anul 2018, potrivit estimărilor Ariston. O pondere de peste 50% din aceste vânzări este reprezentată de înlocuiri, în timp ce restul de vânzări sunt generate de proiecte rezidențiale noi și prime instalări (debranșări și case individuale).

Principalele criterii de achiziție la înlocuirea centralei termice

În momentul înlocuirii, principalele criterii pe care clienții le au în vedere sunt eficiența energetică și posibilitatea de a face economii la plata facturilor cu utilitățile, potrivit unui studiu* realizat de Ariston. Noua generație de centrale este cu până la 35% mai eficientă, un aspect apreciat de cumpărători în condițiile în care cheltuielile cu utilitățile au crescut constant în ultimii ani. În ultimul trimestru al anului trecut, o gospodărie a cheltuit în medie aproape 400 de lei cu locuința, apa, electricitatea sau gazele, mai mult cu peste 14% față de același interval al anului 2017 și cu peste 30% față de anul 2015, potrivit Institutului Național de Statistică**.

Un alt criteriu important de selecție este ca echipamentele de încălzit să beneficieze de servicii post-vânzare, precum garanția. Astfel, dacă la prima achiziție, prețul și detaliile tehnice erau criteriile dominante, la înlocuire, clientul știe deja că întreținerea și reviziile periodice efectuate de către personal autorizat asigură eficiență sporită și o durată mai mare de funcționare a centralei.

De asemenea, clienții doresc să facă un „upgrade” tehnologic, iar opțiunea de conectivitate inteligentă este printre cele mai căutate. Potrivit studiului companiei, clientul actual este mai bine informat, la curent cu tendințele în domeniu și mai preocupat de avantajele oferite de noile tehnologii. Aceștia se informează în special din mediul online, dar achiziționează echipamentele de încălzire din magazine specializate în instalații sau lanțuri de tip DIY, ținând cont de sfaturile instalatorilor și ale consilierilor de vânzări.

„În România, înlocuirea centralei termice are loc în medie după 12-14 ani de funcționare, spre deosebire de consumatorii din vestul Europei, care înlocuiesc centrala termică mai devreme, în medie după 8-10 ani. Piața locală nu a atins încă gradul de maturizare din Vest, însă vedem cum comportamentul consumatorilor români se schimbă, cum noile tehnologii înlocuiesc vechile echipamente, iar eficiența energetică este o preocupare tot mai mare. Ne așteptăm ca înlocuirile să crească până la peste 75% din totalul de vânzări pe piața locală în următorii ani”, spune Cătălin Drăguleanu, country manager al Ariston Thermo România.

Te-ar putea interesa și: