În ultimele zile, au apărut discuţii despre revizuirea Constituţiei şi chiar transformarea României într-o republică parlamentară, astfel că preşedintele ar avea mai degrabă un rol decorativ.

Ar fi o lovitură puternică dată planurilor preşedintelui Klaus Iohannis, care, deşi îşi încheie mandatul în 2024, are tot interesul să lase conducerea ţării pe mâinile unui succesor ales chiar de către el.

Tudorel Toader, despre transformarea României în republică parlamentară: Nu cred că este o opțiune de urmat

Tudorel Toader, fost ministru al Justiţiei şi fost judecător la CCR (Curtea Constituţională a României), explică însă de ce ţara noastră nu are şanse să-şi schimbe prea curând tipul de conducere. “Nu cred că este o opțiune de urmat”, afirmă acesta.

“În spaţiul public se vorbeşte de șeful statului, care este o noțiune greșită, pentru că în Constituție nu avem șef, avem preşedinte. Avem o republică semi-prezidențială astăzi şi, dacă se dorește o republică parlamentară, personal, nu cred că este o opțiune de urmat.

Într-o republică parlamentară clasică, preşedintele este ales de către Parlament. Preşedintele poate fi suspendat, poate fi revocat oricând de către Parlament. Preşedintele devine captiv Parlamentului şi evident cu puteri restrânse, limitate”, a declarat, luni, Tudorel Toader pentru Antena 3.

Trebuie totuşi o modificare a Constituţiei, însă cu alte scopuri. Ce dezechilibre există între puterile statului?

Se impune o modificare a Constituţiei, este de acord Tudorel Toader, însă nu pentru a transforma România într-o republică parlamentară, ci pentru a restabili un echilibru între puterile statului. Totul pleacă de la unele decizii ale CCR care au sporit prerogativele preşedintelui, în perioada când Traian Băsescu se afla la Palatul Cotroceni.

Tudorel Toader a oferit şi trei exemple în acest sens. “Preşedintele trebuie să rămână în arhitectura statului cu puteri, dar să nu depășească echilibrul”, şi-a încheiat acesta explicaţiile.

“În opinia mea, Constituția trebuie modificată pentru restabilirea echilibrului dintre puterile statului. Curtea Constituțională a dat multe decizii interteprative prin care au fost sporite prerogativele președintelui Băsescu. S-a creat un dezechilibru care, în prezent, îi este favorabil actualului preşedinte.

Pot să vă dau doar trei exemple. Să nu uităm că firesc şi normal, candidatul de prim-ministru să fie desemnat din formațiunea politică care a câștigat alegerile.

În al doilea rând, reprezentarea României la Curtea Europeană. În baza unei decizii al Curţii Constituționale, România este reprezentată de preşedinte, acolo se duc, de regulă, prim-miniștri. În Uniune nu mai este afară, suntem înăuntrul unei familii mari europene.

După aceea, i s-a dat preşedintelui posibilitatea să umble la mapa profesională a unui candidat la o funcţie de ministru. Preşedintele poate să verifice aspectele de legalitate, dar nu de oportunitate. De aceea, eu spuneam că, în opinia mea, preşedintele trebuie să rămână în arhitectura statului cu puteri, dar să nu depășească echilibrul”, a mai precizat Tudorel Toader.