Potrivit studiului Consumer Tracking efectuat de compania de cercetare GfK, 95% dintre romani fac cumparaturi de bunuri de larg consum duminica, la fel ca bulgarii si croatii.

 

Totusi, in tari precum Rusia, Bosnia-Hertegovina si Serbia, proportia este chiar de 100%. Numai 69% din unguri avanta dupa cumparaturi duminica, restul de 31% preferand sa isi faca aprovizionarea in celelalte zile ale saptamanii.

 

Daca pentru polonezi valoarea bunurilor de larg consum achizitionate duminica reprezinta in medie doar 3% din valoarea cumparaturilor saptamanale, pentru romani, la fel ca pentru rusi, aceasta atinge 13% din valoarea achizitiilor dintr-o saptamana intreaga, in timp ce pentru cumparatorii din Serbia o astfel de pondere atinge 16%, pentru cumparatorii din Bulgaria, Cehia si Croatia – 7-8%, iar pentru cei din Ungaria si Slovacia – 5%. Duminica, romanii cheltuie in medie pentru bunuri de larg consum, la o ocazie de cumparare, sensibil mai mult decat cheltuie in medie intr-o zi din saptamana. Aceeasi situatie se remarca si in cazul ungurilor, cehilor si polonezilor. Pentru bulgari, sarbi, croati si slovaci, bugetele destinate bunurilor de larg consum duminica sunt mai mici decat media saptamanii.

 

In ceea ce priveste locurile preferate de romani pentru cumpararea bunurilor de larg consum in ultima zi din saptamana, comertul traditional detine suprematia, cu mai mult de jumatate din cheltuielile realizate. Situatia aceasta este insa asemanatoare cu aceea inregistrata si in decursul celorlalte zile.

 

Totusi, comparativ cu media saptamanala, se constata pentru romani cheltuieli mai mari in hipermarket, duminica, la fel ca si in formele de comert traditional, in timp ce preferinta pentru supermarket-uri se vadeste in restul zilelor saptamanii.

 

Comparativ cu Bulgaria si Serbia, ponderea comertului traditional in cumparaturile de duminica ale romanilor este mai mica, bulgarii si sarbii preferand magazinele de proximitate in ultima zi a saptamanii, intr-o proportie mai mare decat romanii.

 

Duminica, ponderea cheltuielilor in hipermarket este de 9% in Romania, situatie promitatoare pentru comertul modern, comparativ cu numai 2% in Bulgaria, 3% in Rusia, ori 5% in Serbia. Este de remarcat ca ponderea hipermarket-urilor in cheltuielile de duminica este mult mai mare pentru tari precum Polonia (24%), Slovacia (34%), sau Ungaria (44%), pentru Cehia atingand chiar 51%.

 

GfK Romania este cel mai mare institut de cercetare de piata din tara si face parte din grupul GfK, care este numarul 4 in lume. Grupul GfK are mai mult de 130 de reprezentante, birouri si participari active in peste 70 de tari si peste 7.800 de angajati.

 

Sursa: Capital 27 Iunie 2007