Cu 21 voturi pentru şi 16 contra, senatul statului California a aprobat un proiect legislativ care permite autorităţilor statului California să înceapă să vândă obligaţiuni în valoare de 4,5 miliarde de dolari. În plus, odată cu aprobarea acestui act, California va putea să benficieze şi de alte 3,2 miliarde de dolari de la bugetul federal.
Decizia constituie o victorie pentru guvernatorul democrat Jerry Brown şi administraţia Obama care au promovat trenurile de mare viteză drept proiecte care generează locuri de muncă şi oferă alternative ecologice de transport.
‘Nicio economie nu poate creşte mai rapid decât îi permite infrastructura de transport. În condiţiile în care autostrăzile dintre oraşele din California sunt congestionate, populaţia are nevoie de o alternativă’, a declarat ministrul transporturilor, Ray LaHood.
În schimb, reprezentanţii partidului republican au criticat acest proiect susţinând că California nu şi-l poate pemite în mijlocul unei serioase crize bugetare. ‘Este trist că majoritatea a decis să cheltuie miliarde de dolari pe care nu îi avem pentru un tren care nu va ajunge nicăieri decât să evite închiderea de şcoli prin reduceri bugetare’, a declarat senatorul republican Tom Harman.
Costul final al întregului proiect este estimat la 68 miliarde de dolari. Autorităţile statului California nu au anunţat încă de unde va veni restul finanţării.
În ultimii ani SUA a pierdut teren în clasamentul sistemelor naţionale de infrastructură alcătuit de Forumul Economic Mondial. Dacă în raportul pe 2007-2008, SUA se situau pe locul şase, în raportul pe 2011-2012 SUA au căzut pe locul 16.