Potrivit documentului, realizat de compania de asigurări de credit Coface şi firma de consultanţă EY, în parteneriat cu Academia de Studii Economice (ASE), în ultimii şapte ani veniturile din FMCG au crescut cu 26%, în timp ce numărul companiilor din sector a scăzut cu 17%. În acelaşi timp, două din zece companii care activează în FMCG înregistrează venituri mai mari de un milion de euro.

În pofida creşterii consolidate a veniturilor companiilor cu 5% în anul 2015, evoluţia este inegală în rândul sectoarelor FMCG. Astfel, comerţul cu ridicata al zahărului, ciocolatei şi produselor zaharoase a înregistrat o scădere a veniturilor cu 20% în timp ce creşterile cele mai mari au fost raportate de comerţul cu ridicata al fructelor şi legumelor (22%), în principal ca efect al scăderii TVA.

De altfel, conform studiului, România are o creştere economică bazată pe consum, care generează importuri.

"Vorbim de un model de creştere economică a României bazat pe consum. Este un fapt pe care îl înregistrăm de 20 de ani. Ponderea consumului în formarea PIB este de 75%. Aceasta nu este o problemă în sine. Provocarea vine atunci când constatăm că acest consum nu trage după el producţia locală. Nu este un consum care să angreneze investiţii în producţia domestică. Este, din păcate, un consum care se duce foarte mult în import. Valoarea adăugată nu este creată în România. Este un paradox, pentru că pe de o parte nivelul de încredere în comerţ este la un maxim istoric în prezent. În ciuda acestui nivel ridicat de încredere, nu vedem investiţii, cu toate că de multe ori merg împreună", a precizat marţi Iancu Guda, services director la Coface, într-o conferinţă despre evoluţia companiilor FMCG.

El a arătat că, în sectorul bunurilor de larg consum, cei bogaţi devin mai bogaţi, iar cei săraci devin mai săraci, iar consumul este alimentat, în principal, de creşteri salariale nesustenabile şi de credite de consum.

"Chiar în sectorul bunurilor de larg consum vedem că cei bogaţi devin mai bogaţi, iar cei săraci devin mai săraci. Dacă ne întrebăm cu ce bani creşte consumul, unul dintre răspunsuri este acela că este alimentat cu creşteri salariale nesustenabile, dar şi de credite, în special de consum. 9 din 10 majorări salariale în ultimii 20 de ani s-au făcut cu şase luni înainte sau după alegeri politice. Cifrele noastre confirmă că nu avem o strategie pe terme lung. Sectorul FMCG se polarizează, iar concentrarea se produce mai ales în rândul companiilor mari", a preciazat Iancu Guda.

Demografia este o altă consecinţă sesizată de analişti, aceştia concluzionând că sporul natural negativ şi emigraţia forţei de muncă sunt deja o problemă. În scurt timp, oamenii vor lucra cot la cot cu roboţii, fapt care pe termen scurt va duce la o creştere a ratei şomajului, a mai spus Iancu Guda. Acesta a precizat că tot mai mulţi clienţi se mută în online, fiind imperios necesare noi modele de vânzări şi programe de loializare. (Sursa: Agerpres)